Är inte Shadowdark lite väl dyr?

Shadowdark anklagas väldigt ofta för att vara mer marknadsföring än substans ...

Jag har ingen uppfattning om substansen och är inte på något sätt kritisk mot att spelet haft en marknadsföring. Att marknadsföringen av spelet varit omfattande och framgångsrik tycker jag däremot är tydligt.

Jag är också övertygad om att det kan vara värt priset, i och med att Shadowdark är ett bra spel och Kelsey Dionne är en fantastisk spelskapare som är värd att stötta.

Men det är ändå ett märkligt högt pris för en liten bok. Jag menar, såhär ser den ut:
View attachment 30888

Svart text på vitt papper. Få bilder.
Det är ju fiffigt att man kan välja vilka uppslag man vill använda för att förstärka en poäng! Så här ser det också ut:

1779949869460.png

och så här ser Symbaroum ut - inte en enda bild!

1779949978799.png

Jag har ingen uppfattning om substansen och är inte på något sätt kritisk mot att spelet haft en marknadsföring. Att marknadsföringen av spelet varit omfattande och framgångsrik tycker jag däremot är tydligt.
Nej förlåt, menade alltså inte att det var den kritik du framförde - menade mer på hur den främsta kritiken som spelet har fått ser ut. Sen tycker jag också att de riktigt inbitna fansen överdriver spelets "relevans", ser många som tror att Shadowdark har uppfunnit saker som redan funnits i OSR i flera år.

Jag tror min främsta take är: Shadowdark är rätt dyr, men upplever den inte som så dyr att jag höjer mina ögonbryn. Finns exempel på böcker i samma kategori med ungefär samma prislapp.

Har nämnt Mythic Bastionland innan, där har vi ett spel som jag verkligen fick fundera kring innan jag pungade ut en åttahundralapp. Där höjde jag på ögonbrynen, så att säga.

Jag vill betala 3000:- för ett spel med den simplaste (men funktionella) layouten, där priset är så högt för att man har lagt ner så otroligt mycket tid och tanke på utvärdering och formulering av regler, speltestning, justering och arbete med texten att det är ett rimligt pris för resultatet.

Jag vill betala 3000:- för ett spel med den simplaste (men funktionella) layouten, där priset är så högt för att man har lagt ner så otroligt mycket tid och tanke på utvärdering och formulering av regler, speltestning, justering och arbete med texten att det är ett rimligt pris för resultatet.
Då kommer Shadowdark väldigt nära. Det speltestades under många år, varje ord är vägt på guldvåg, all relevant information för ett visst område är samlat på ett uppslag, så det krävs i stort sett inget bläddrande. Det är så funktionellt att det nästan är löjligt. Inget blommigt språk som fyller ut sidorna och gör det svårt att hitta det man söker.

Mycket bra poäng. Men för 600:- vill jag ha riktigt svårläst text!! Ögonen ska blöda!

@Lemur Om jag får vara lite fräck så skulle jag säga att utifrån de åsikter du tycks uttrycka här (och då ignorerar vi så klart all falsk information som fanns i trådstarten) så är svaret ja. Shadowdark är för dyrt. För dig. För vissa av oss är den svartvita konsten och minimalistiska designen med spelbarhet som främsta mål precis anledningen till varför spelet är värt den prislappen.

Med andra ord. Det kan anses en aning förmätet att ifrågasätta en produkts pris utefter enbart sina egna subjektiva åsikter, särskilt då prislappen i sig inte skiljer sin avsevärt från liknande produkter inom hobbyn.

@Lemur Om jag får vara lite fräck så skulle jag säga att utifrån de åsikter du tycks uttrycka här (och då ignorerar vi så klart all falsk information som fanns i trådstarten) så är svaret ja. Shadowdark är för dyrt. För dig. För vissa av oss är den svartvita konsten och minimalistiska designen med spelbarhet som främsta mål precis anledningen till varför spelet är värt den prislappen.

Med andra ord. Det kan anses en aning förmätet att ifrågasätta en produkts pris utefter enbart sina egna subjektiva åsikter, särskilt då prislappen i sig inte skiljer sin avsevärt från liknande produkter inom hobbyn.
Fast ska man snälltolka så var det ju en fråga han ställde efter ett intryck han fick. Det kan ju inte vara fel!

Det är ingen subjektiv åsikt att det är dyrare med färgtryck än svartvitt. Att det är dyrare med större böcker än med små. Osv. Jag tänker att spelböckers pris till stor del sätts av vad de kostar att producera och att spelskapare strävar efter att göra billiga spel så att även fattiga har råd att spela dem. Hemskt förmätet av mig.

Nu uppfattade jag inte att @Lemur kritiserade spelet (och faktafelet kändes som ett genuint missförstånd). Men absolut, det handlar ju om smak och prioritering hur man uppfattar den prislappen. Det går att hitta billigare böcker i samma stil, men det går också att hitta jämförbara böcker som har liknande (och högre!) prissättning.

Som jag ser det så är just Shadowdark lite dyrare på grund av bokens kvalitet, det är tjock pappertyp och en rejält inbinding. Sen vet jag inte, jag hade kanske föredragit en lägre prislapp för en mindre producerad bok, men det är ju verkligen en välproducerad bok som känns trevlig att hantera.
Osv. Jag tänker att spelböckers pris till stor del sätts av vad de kostar att producera och att spelskapare strävar efter att göra billiga spel så att även fattiga har råd att spela dem. Hemskt förmätet av mig.
Angående detta så är spelets Quick Start Rules mer generös än många andra på marknaden och håller för väldigt mycket spel (och är som bekant gratis).

Last edited:
Nu uppfattade jag inte att @Lemur kritiserade spelet (och faktafelet kändes som ett genuint missförstånd). Men absolut, det handlar ju om smak och prioritering hur man uppfattar den prislappen. Det går att hitta billigare böcker i samma stil, men det går också att hitta jämförbara böcker som har liknande (och högre!) prissättning.

Som jag ser det så är just Shadowdark lite dyrare på grund av bokens kvalitet, det är tjock pappertyp och en rejält inbinding. Sen vet jag inte, jag hade kanske föredragit en lägre prislapp för en mindre producerad bok, men det är ju verkligen en välproducerad bok som känns trevlig att hantera.

Angående detta så är spelets Quick Start Rules mer generös än många andra på marknaden och håller för väldigt mycket spel (och är som bekant gratis).
Tack, detta är ju svaret på min fråga. Det är en bok av fin kvalitet, helt enkelt.

Den möjligheten finns.
Det är bara att sätta ditt eget pris på Honeyheist. Skriv bara i 300$ i rutan på Itch:

Tack, detta är ju svaret på min fråga. Det är en bok av fin kvalitet, helt enkelt.
Kul grej är att i den första "Limited Edition" gick de alldeles för långt och har en ÄNNU dyrare papperskvalitet. Har aldrig hållit i en själv, men förstår det som att de är enormt tjocka och - svårhanterliga.

Kommer en ny limited edition iom den senaste kickstartern, som inte kommer ha det problemet (sen är jag själv totalt ointresserad av lyxutgåvor, men det är en kul detalj i sammanhanget).

Fast ska man snälltolka så var det ju en fråga han ställde efter ett intryck han fick. Det kan ju inte vara fel!
Och fel sade jag inte heller. Om något sade jag att i fråga om egen smak tycks hen ha rätt.
Det är ingen subjektiv åsikt att det är dyrare med färgtryck än svartvitt. Att det är dyrare med större böcker än med små. Osv. Jag tänker att spelböckers pris till stor del sätts av vad de kostar att producera och att spelskapare strävar efter att göra billiga spel så att även fattiga har råd att spela dem. Hemskt förmätet av mig.
Kvalité på papper och bindning spelar också roll vad gäller kostnaden och jag tror att en spelskapare söker att sätta en prisbild som ligger där de förväntar sig att en köpare är villig att betala (något hon misslyckats med i ditt fall). Sedan beskrev du att produktionsvärdet var "billigt OSR-spel" där du jämför med Knave och Cairn (vars 2nd ed. box också kostar 599kr). Ingen av dessa produkter skulle jag dock beskriva som billiga vad gäller produktionsvärdet. Vidare påstår du att Shadowdark är "ett av de största spelen just nu" vilket vi inte direkt har några siffror på. Hypen är relativt stor men Arcane Library är fortfarande ett litet start-up, drivet av två personer tror jag, och de har bara gett ut en regelbok och några zines. Vad deras utgifter och inkomster är kan vara svårt att få en uppfattning om särskilt utan insikt i hur deras distribueringskedja ser ut.

Alltså, jag vill att alla rollspel skall kosta hälften så mycket än vad de gör idag. Helst lägre än så. Jag anser dock inte att Shadowdark på något sätt är dyrt utifrån vilken kvalité den levererar i design (både teknisk och estetisk) och dess oerhört spelbara design.

Jag ber om ursäkt att jag antydde mängden av din förmätenhet. Det var var minst lika förmätet av mig så klart.

Som jag ser det så är just Shadowdark lite dyrare på grund av bokens kvalitet, det är tjock pappertyp och en rejält inbinding.
Riktigt så funkar det inte. Shadowdark är inbunden och tryckt på tjockt papper, absolut, men det är ingen större skillnad mot det papper och den bindning som vårt tryckeri i Litauen använder exempelvis till Nordiska väsen och expansioner till Drakar och Demoner. Shadowdark är, liksom de flesta amerikanska rollspel, tryckt i Kina. Det finns inga produktionstekniska skäl till bokens relativt höga pris. Många utländska rollspel är dock dyra i Sverige, till följd av många mellanhänder på vägen. Om Shadowdark ändå sticker ut där så är det nog helt enkelt ett val som förlaget har gjort. Prissättning är mer konst än vetenskap. :)

Riktigt så funkar det inte. Shadowdark är inbunden och tryckt på tjockt obestruket papper, absolut, men det är ingen större skillnad mot det papper och den bindning som vårt tryckeri i Litauen använder exempelvis till Nordiska väsen och expansioner till Drakar och Demoner. Shadowdark är, liksom de flesta amerikanska rollspel, tryckt i Kina. Det finns inga produktionstekniska skäl till bokens relativt höga pris. Många utländska rollspel är dock dyra i Sverige, till följd av många mellanhänder på vägen. Om Shadowdark ändå sticker ut där så är det nog helt enkelt ett val som förlaget har gjort. Prissättning är mer konst än vetenskap. :)
Intressant - och min okunskap blottläggs ju. Jag har nog mest antagit att kvaliteten (som alltjämt känns högre än många andra böcker i min rollspelshylla) påverkar prissättningen, men jag har ingen verklig industrierfarenhet!

Intressant - och min okunskap blottläggs ju. Jag har nog mest antagit att kvaliteten (som alltjämt känns högre än många andra böcker i min rollspelshylla) påverkar prissättningen, men jag har ingen verklig industrierfarenhet!
Vissa skillnader finns absolut i papper och bindning. Men kikar man på inbundna böcker med bra papperskvalitet är skillnaderna i pris relativt små. Mycket är standardiserat. Det gör betydligt större skillnad var i världen man trycker. :)

Back