(Lång) Det är upp till SL, ALLTID!
Den skall vara regelrätt (fast det skall aldrig märkas att regler och tärningar finns) - alltså, SL skall vara riktigt jävla bra/diskret och hela tiden har kontroll och fantasi.
När jag själv SL'ar:
När jag slår under en strid berättar jag självklart aldrig något om tärningarnas utfall, och slår aldrig i hundra år (nackdel med Neotechs tärningssystem -DET TAR FÖR LÅNG TID!), utan försöker göra det samtidigt så att det flyter på, för då kan jag berätta - för det är det allt hänger på, inlevelsen och berättandet.
Ja, en strid skall vara berättande, lika stor del av "historien" som skapas under spelkvällen som allt annat. Den skall vara spontan, välbeskriven och flytande. Den skall vara intressant, inte för kort och inte för lång. Man ska se allt spelas upp som en film i huvudet.
Det skall inte vara:
"Du får 13 på tärningen, och därför missar du. Nu är det orchernas tur, den store av dem..." (slår tärningar)... (5 minuter senare), "han träffar..." (kollar träfftabellen i en halvminut)... "Han hugger av din fot, typ här, för han får 19 som utfall på den skada han utgör... Öh, nu är det ... din tur. Du slår... Stridsyxa, eller?"
- JA! Det handlar inte om systemet, det handlar inte om vad reglerna säger, eller huruvida förlaget gjort 67 kapitel om strid, det är Spelledaren det handlar om, spelledaren och hans fantasi samt skicklighet!
Det skall låta mer:
"Du hugger och får en väldig sving på klingan, orchen försöker vika undan men du är för rask" (eller något annat berömmande som får spelaren på bra humör - spelaren skall ju ha kul och känna sig riktigt delaktig). "*Slaffs!*" (jag själv är ljudeffekternas man, jag gör alltid ljudeffekter, byter röster och härmar ljud -allt för att förhöja känslan, och så lever jag mig alltid in förmycket.

Några av mina spelare älskar min skådespelar förmåga, och det är ju kul att vara omtyckt

) "Hjälmen viks ihop som ett papper och trillar stillsamt ned över axeln på honom, men du ser en del av huvudet slungas iväg medan tänderna yr som ett moln omkring er, blodet sprutar!!! (under tiden gestukulerar jag, låter och visar så mycket jag kan med gester, ljud och skrik hur allt går till, så eggat jag bara kan). "*Krsach-kling!* Han rasar ihop och rustningen skramlar, MEN JUST FÅR DU ETT HUGG EMOT DIG FRÅN HÖGER!!!..."
Ja, ni fattar, och under detta slår jag i rask takt, allt för att undvika dumma avbrott som stör känslan och takten i striden. Självklart underlättar det om man kan skadetabellen utantill och vet precis vad som är vilken kroppsdel - vilket jag kan väl, och sen har jag gjort en egen skadetabell som är mycket detaljerad, över allt som finns i kroppen, vad alla delar heter.
Först läser jag på den medföljande tabellen, t.ex. "höger arm", sedan slår jag på min egen, om det är "fingrar", "handen", "handleden", "underarmen", "armbågen/armvecket", "överarm", "axel" etc. och sedan fösöker jag beskriva utifrån skadan, hur mycket svärdet går in i kroppen, hur rustningen slitssönder, hur armen hänger kvar i några senor, om blod sprutar eller rinner, etc...
Ja, jag fösöker vara som en film! Prat, ljud, effekter, inlevelse, detaljrik... Och jag tror att jag alltid lyckats. Mina spelare har aldrig klagat, och jag ber dem alltid om kritik och ris för att kunna utveckla mig - men de verkar nöjda, och ibland kan jag faktiskt märka hur de blir paranioda, får panik, blekar, fumlar bort formulären och skriker och gastar för att försöka få kontroll över läget.
Jag minns speciellt en kväll då de mötte vampyrer, och en polare skvätte, och skvätte och skvätte, tappade sin papper och tappade helt bort sig själv...
Han sade att det var den roligaste i striden som han någonsin varit med om, och att han aldrig varit så rädd. Då blev jag så jäkla glad kan jag lova, och nöjd med mig själv.