Nekromanti Är hastigheter i miles?

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Vi satt och hade en diskussion om hastigheterna som finns för marsch och rida i Eon. Enligt en snabb sökning på mänskliga gång-hastigheter samt ritthastigheter framkommer ungefär följande data:

* En vanlig person går i cirka 5.0 km/h.
* En vanlig häst går i cirka 6.4 km/h.

Om man översätter detta till miles, så får vi:
* Människa: cirka 3.0 miles/h
* Häst: Cirka 4 miles/h

dessa hastigheter överstämmer väldigt väl med de hastigheter som finns i Eon under marsch och rida, med undantaget att detta är i miles/h istället för km/h.

Kan någon förklara för mig varför då vanlig marsch är 3 km/h, snabb marsch 4 km/h och forcerad marsch 5 km/h? Borde inte dessa hastigheter vara något högre?

Visst, packning kan minska hastigheten, men detta borde representeras utav högre utmattning, inte utav en 'fast' sänkt hastighet oavsett packning... I svår terräng, borde hastigheten bli lägre, MEN, varför ha helt fasta värden på hur fort man rör sig? Varför ska en människa kunna GÅ FÖRBI en man som marscherar i FORCERAD MARSCH På väg?
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Re: Varför är hastigheter i miles?

Marsch för soldater med packning går i ganska exakt 5 km/h på normal väg. Normala vägar finns knappt i Eons Mundana, varför forcerad marsch borde gå i max 5 km/h.

Slut.
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Re: Varför är hastigheter i miles?

Vitulv said:
Marsch för soldater med packning går i ganska exakt 5 km/h på normal väg. Normala vägar finns knappt i Eons Mundana, varför forcerad marsch borde gå i max 5 km/h.

Slut.
"A Force March is supposed to be done at least at 4 MPH...I know this because the Standard for Expert Infantry and Medic Badges and for Air Assault is 12 miles in 3 hours..."

Det ger cirka 6.4 km/h vilket känns mer rimligt.
 

sirfrog

Warrior
Joined
29 May 2011
Messages
230
Location
Elsweyr
Re: Varför är hastigheter i miles?

Jag har inte så värst mycket erfarenhet, men de kanske räknar på medelhastigheten över en dag med marschhastigheter, då man måste stanna längre för mat och läger osv?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Varför är hastigheter i miles?

"A Force March is supposed to be done at least at 4 MPH...I know this because the Standard for Expert Infantry and Medic Badges and for Air Assault is 12 miles in 3 hours..."

Nu vet jag inte ett jota om Eon och dess hastigheter, men jag tänkte påpeka några saker. Man kan inte jämföra tider och hastigheter som anges för moderna människor (som har bättre utrustnining och förutsättningar rent vägmässigt) med dåtida folk, eller fantasymotsvarigheter. Men det kan ju finnas vandringskängor +1 eller någon sorts magi, så vi skiter i det för nu, men de där badges som nämns där är väl ändå för en tre timmars marsch (därav 12 miles in 3 hours)? Om jag vet att jag ska knalla i tre timmar och sedan sätta mig på en buss hem kan jag ta ut mig och lägga på ett kol än om jag vet att jag ska knalla i åtta timmar och sedan slå läger eller retnav behöva slåss?

Sen vill jag bara slänga in den där biten om romarna som alltid kommer upp, en romersk legion marscherade i sju av våra timmar och kom upp i 16-24 kilometer om dagen (inte två historiker kan enas om saken verkar det som). Sen stannade de och byggde fort för natten. Även om de skitit i att stanna och bygga fort hade de inte kunnat gå snabbare, eftersom trossen måste med och trossen är alltid snabb som en snigel på valium. Först när Marius reformerade legionerna och tvingade legionärerna att bära sin egen utrustning och lite mat själva kunde de frigöra sig från trossen och plötsligt röra sig snabbare, även om de tvingades stanna upp och invända resten av bagaget efter ett tag. Med andra ord gick det alltså snabbare att ta sig fram när man bar mer utrustning. Av vad du skrivit om marschhastigheter i Eon tolkar jag det som att de har med trossen i beräkningen.
Nu hittade jag det här också:
"The march cadence is fairly well established. The Roman militari gradu, regular march cadence, was 100 paces per minute, the quick march cadence was 120 paces per minute. The Roman foot was (0.9708 English foot). The pace was 2.5 Roman feet, (29.124"). According to Upton, this is almost exactly the same as the US Army standard at the turn of the century; its pace was (30"), the regular march cadence was 100 paces / minute and the quick march cadence was 120 paces per minute."

At that rate the army would move 14,562 feet per hour, 2.76 miles per hour.
Storuggla, mulåsnor i rustning
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Re: Varför är hastigheter i miles?

Jag skulle föreslå att göra om systemet helt. Det är irrelevant hur långt en soldat med packning orkar gå såvida inte rollpersonerna är just soldater med packning. Mina spelare har t.ex en tendens att varken bära rustning eller vapen när de är ute och knallar, utan lägger detta på sina packdjur. Det är såklart helt orimligt att en person som är olastad förutom kläder skulle bli trött lika snabbt som en person som bär säg 10 kilo (en normal persons maximala bärförmåga). Om man misstror detta så är det lätt att testa själv. En liter vatten väger ungefär ett kilo. Fyll en ryggsäck med tio kilo och testa sedan och gå. Jämför med när du inte bär något alls. Dessa två resultat borde sedan berätta för dig hur rimligt marsch-systemet är. Inte heller hastigheten, som påpekats, stämmer. Underlaget kan spela roll, men det förutsätter att underlaget är dåligt eller annorlunda. På en kejserlig väg i Jargien kan jag mycket väl tänka mig att kvaliteten är minst lika bra som säg... En landsväg, på vilken man absolut kan gå längre och bli mindre trött än vad som föreslås i regelsystemet. har själv gått olastad fem mil, och visst är man rtrött, men inte i närheten av så slutkörd som eons regelsystem påstår att man skulle vara. Jag har konstruerast två system för att kompensera för denna brist, men jag är på jobbet nu och har ingen tillgång till dem. Kan posta dem vid ett senare tillfälle.
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Re: Varför är hastigheter i miles?

Storuggla said:
Nu vet jag inte ett jota om Eon och dess hastigheter, men jag tänkte påpeka några saker. Man kan inte jämföra tider och hastigheter som anges för moderna människor (som har bättre utrustnining och förutsättningar rent vägmässigt) med dåtida folk, eller fantasymotsvarigheter
Bra poäng med utrustning. Det är ganska stora skillnader mellan våran packning och annan utrustning idag. Men detta är väl främst då att våran utrustning är lättare?

Frågan som borde ställas är kanske:
Är marsch menat att användas av stora armeer och med tross, eller vad är färdigheten till för? Vi kanske använder den fel då vi använder den för transporter?

Tanken är kanske att hastigheten är "Overland" hastighet, dvs. medelhastigheten man håller om man färdats längsmed distansen som en rak linje. Om jag går längsmed en kurvig stig kommer ju den 'raka' linjen mellan startpunkt och mål vara kortare än det avstånd jag faktiskt har gått.

Sen vill jag bara slänga in den där biten om romarna som alltid kommer upp
Mycket riktigt så tenderar romarna att tas upp i såna här diskussioner. Till min vetskap beror det på att romarna var duktiga på att marschera... så pass duktiga att våra ideer om mil och så kommer ursprunligen ifrån dem (även om de använde en romersk mil).

en romersk legion marscherade i sju av våra timmar och kom upp i 16-24 kilometer om dagen (inte två historiker kan enas om saken verkar det som). Sen stannade de och byggde fort för natten. Även om de skitit i att stanna och bygga fort hade de inte kunnat gå snabbare, eftersom trossen måste med och trossen är alltid snabb som en snigel på valium
Det jag tror (det är en ren gissning från min sida) är att marsch hastigheterna inkluderar just hastigheter för om man har en tross. Då kommer hastigheten sjunka avsevärt pga. enkla saker som: Trasiga hjul, fastnade hjul, trånga passager, dålig väg så att vagnen skakar sönder om man går för fort, spyende Ghordvärgar etc.

Först när Marius reformerade legionerna och tvingade legionärerna att bära sin egen utrustning och lite mat själva kunde de frigöra sig från trossen och plötsligt röra sig snabbare, även om de tvingades stanna upp och invända resten av bagaget efter ett tag. Med andra ord gick det alltså snabbare att ta sig fram när man bar mer utrustning. Av vad du skrivit om marschhastigheter i Eon tolkar jag det som att de har med trossen i beräkningen.
Nu hittade jag det här också:
"The march cadence is fairly well established. The Roman militari gradu, regular march cadence, was 100 paces per minute, the quick march cadence was 120 paces per minute. The Roman foot was (0.9708 English foot). The pace was 2.5 Roman feet, (29.124"). According to Upton, this is almost exactly the same as the US Army standard at the turn of the century; its pace was (30"), the regular march cadence was 100 paces / minute and the quick march cadence was 120 paces per minute."

At that rate the army would move 14,562 feet per hour, 2.76 miles per hour.
Frågan är då, är detta med eller utan tross? För är det med tross, är det mer förståerligt. Tross är, precis som du säger, fruktansvärt långsamt och har svårt att ta sig fram. En stor arme kommer också röra sig långsamt då man måste hålla sig i formation och se till att man inte blir utflankad etc.

Men om man nu går i en liten grupp som inte behöver tänka på vare sig formation eller Tross, borde man inte kunna sig fram snabbare då? För 5 km/h är som sagt den genomsnittsliga gånghastigheten för en människa utan utrustning... Har man tung utrustning får man mer utmattningskryss vilket kommer leda till att man är mer slut vid dagens ände.

Man kanske borde splitta tabellen i två delar? En för "Stora styrkor med tross och dyl" och en för små grupper?

Tydligen har det också skrivits:
It's from Vegetius, Book I, on the training of recruits:

"They should march with the common military step twenty miles in five summer-hours, and with the full step, which is quicker, twenty-four miles in the same number of hours. If they exceed this pace, they no longer march but run, and no certain rate can be assigned."

This is twenty Roman miles, which is about eighteen modern miles. Presumably it's also on decent roads. One of the strings of marching camps across eastern Scotland appears to have camps spaced at intervals of almost exactly ten miles, and that might seem a better estimate for marching in hostile territory.
Det ger en hastighet av 5.8 km/h, men det säger inte hurvida det är forcerad marsch eller ej. Det beror väl lite på hur man tolkar forcerad marsch kanske, men i mina ögon låter det lite mer som forcerad marsch än som en snabb marsch, eftersom han noterar att är det snabbare så springer de.

För att förtydliga lite:
Jag undrar helt enkelt om hastigheterna för små grupper. För större armeer är jag helt klart med på att det går så 'långsamt' som 5 km/h vid forcerad marsch.
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Vi löste detta först genom att krångla till systemet och göra marsh beroende av andelen man bär jämfört med bärförmågan. Detta gav bra resultat, men var onödigt krångligt, så vi snickrade ihop en alternativ lösning.

I denna lösning gjorde vi hastigheten relativ till svårigheten. De svårigheter som anges i tabellen är de hastigheter och den utmattning man får när man marsherar i kuperad terräng, dvs OB3T6 svårighet. På t.ex väg, som ju är -OB1T6 i svårighet, så ökar hastigheten med 1 km/h och mängden utmattning minskar också med 1/tim. Således kommer man bra mycket längre på väg, och blir absolut mindre utmattad, än om man reser i kuperad terräng. Omvänt kommer en bergig trakt eller sumpiga förhållanden att öka mängden utmattning och minska hastigheten. Vi har kört med detta ett bra tag nu, och det fungerar bra.
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Purgatid said:
Vi löste detta först genom att krångla till systemet och göra marsh beroende av andelen man bär jämfört med bärförmågan. Detta gav bra resultat, men var onödigt krångligt, så vi snickrade ihop en alternativ lösning.

I denna lösning gjorde vi hastigheten relativ till svårigheten. De svårigheter som anges i tabellen är de hastigheter och den utmattning man får när man marsherar i kuperad terräng, dvs OB3T6 svårighet. På t.ex väg, som ju är -OB1T6 i svårighet, så ökar hastigheten med 1 km/h och mängden utmattning minskar också med 1/tim. Således kommer man bra mycket längre på väg, och blir absolut mindre utmattad, än om man reser i kuperad terräng. Omvänt kommer en bergig trakt eller sumpiga förhållanden att öka mängden utmattning och minska hastigheten. Vi har kört med detta ett bra tag nu, och det fungerar bra.
Det här låter faktiskt -mycket- vettigare än eons system. +/-1 km/h per svårighetsökning gör det hela mycket rimligare i mina ögon.

Går du på lätteunderlag?

-Ob1T6 i svårighet och +1 km/h hastighet.

går du i extremt grötig terräng fylld med gyttja? +Ob2T6 svårighet och -2 km/h.

Me like
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Gemstone said:
Purgatid said:
Vi löste detta först genom att krångla till systemet och göra marsh beroende av andelen man bär jämfört med bärförmågan. Detta gav bra resultat, men var onödigt krångligt, så vi snickrade ihop en alternativ lösning.

I denna lösning gjorde vi hastigheten relativ till svårigheten. De svårigheter som anges i tabellen är de hastigheter och den utmattning man får när man marsherar i kuperad terräng, dvs OB3T6 svårighet. På t.ex väg, som ju är -OB1T6 i svårighet, så ökar hastigheten med 1 km/h och mängden utmattning minskar också med 1/tim. Således kommer man bra mycket längre på väg, och blir absolut mindre utmattad, än om man reser i kuperad terräng. Omvänt kommer en bergig trakt eller sumpiga förhållanden att öka mängden utmattning och minska hastigheten. Vi har kört med detta ett bra tag nu, och det fungerar bra.
Det här låter faktiskt -mycket- vettigare än eons system. +/-1 km/h per svårighetsökning gör det hela mycket rimligare i mina ögon.

Går du på lätteunderlag?

-Ob1T6 i svårighet och +1 km/h hastighet.


går du i extremt grötig terräng fylld med gyttja? +Ob2T6 svårighet och -2 km/h.

Me like
Detta passar för övrigt mycket väl in på vårt system där vi alltid slår Ob3T6 och svårigheter hanteras som +/- 3 på slaget för att se om man lyckas. det genererar en mycket bättre kurva och enklare hantering utav olika saker så som svårigheter etc.

Om man då alltid slår Ob3t6 mot sitt marschslag så är det riktigt bra
 
Top