Nekromanti Är halvorchen egentligen en orch?

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Jag har funderat kring halvorchen i dnd.

Är det så att halvorchen egentligen är en orch, har rollen som orch och beter sig som en orch men sen av nått skäl kallas halvorch?

Det är en misstanke jag har att så är fallet men eftersom alla spelar olika och har olika bakgrund så kanske detta inte gäller er.

Berätta om hur halvorcherna är i era kampanjer, är de egentligen orcher eller har de starkt mänskliga drag?

Ibland får jag misstanken att halvorchen finns liksom för att det verkar så grovt med riktiga orcher men att man sen skapar halvorcher som i allt praktiskt är orcher....

Reflektioner, och tankar uppmanas.
 
G

Guest

Guest
Såklart att halvorchen får rollen som "orch" i många spelgrupper. Hon grymtar lite mer och är lite mer brutal och barbarisk än de flesta. Anledningen till att hon kallas just halvorch är väl mest för att hon kunna gå in i städer utan att bli nerklubbad. I allt väsentligt är hon ju en orch. Inget fel i det egentligen, det är en rätt bra lösning enligt mig.
Även om jag föredrar Eberrons lösning, där kan man mycket väl vara en orch samtidigt som man bor och verkar bland människor.

Men hon kan ju användas till annat med, om man är på det humöret kan man ju utforska de lite djupare delarna av inte höra hemma någonstans. Att bland människor ses som en våldsam barbar och bland orcher ses som ett värdelöst halvblod. Men det är inte direkt något som är på tapeten för min egen del.
 
G

Guest

Guest
En Half-orch har s.k. "Orc Blood", dvs i alla fysiska sammanhang där ras spelar någon roll är han en orch.

Men vad gäller hans kulturella bakgrund, avgörs det ifrån fall till fall. Var växte han upp? Om han växte han upp i ett människosamhälle så präglas han ju av detta.

Beroende på vilken region han växte upp i, och lever i, så får det också viss betydelse. En region som präglas av tolerans mellan raserna är sannolikt en "enklare" miljö för en halv-orch, än en strikt människopräglad miljö. En människoby som ligger i konflikt med orcher kan vara en obehaglig upplevelse för en halv-orch, då människorna sannolikt hanterar honom med misstanke och kanske t.o.m. öppen avsky.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Anledningen till att hon kallas just halvorch är väl mest för att hon kunna gå in i städer utan att bli nerklubbad. I allt väsentligt är hon ju en orch. Inget fel i det egentligen, det är en rätt bra lösning enligt mig.
Jag håller med om att det inte behöver vara en dålig lösning, jag var mer lite nyfiken på hur ni gjorde.

Alltså i mitt huvud finns alternativet att halvorchen är en ganska civiliserad figur, en människa som ser ut som en orch, jag tycker det är spännande men oftast (?) verkar det som om man använder halvorchen just för att vara monster orch.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,898
Location
Port Kad, The Rim
Bortbyting

Alltså i mitt huvud finns alternativet att halvorchen är en ganska civiliserad figur, en människa som ser ut som en orch,
Låter rätt mycket som bortbytingen i svensk folklore.
 
G

Guest

Guest
Re: Bortbyting

"Bortbytingen" tycker jag låter som rätt spår.

Orcherna är ju en väldigt ond och brutal ras. En ras som är i ständig konflikt med människorna. I de områden som Orcher och människor "krockar" med varandra, är det ofta stridigheter, särskilt i gränsområdena.

Tyvärr tillkommer inte "Half-Orchs" oftast genom en kärlekshandling, eller i en stabil familjesituation. Den bistra sanningen är att dem flesta är produkten av en grov våldtäkt. Jag skulle vilja påstå att det endast i extrema och helt unika fall bildas familj mellan en orch och människa. (skulle ni vilja gifta er med en orch-kvinna?)

Om vi utgår ifrån att Half-Orchen är produkten av en grym våldtäkt, så bör det vara en rätt tung belastning i existensen att leva med den vetskapen. Ofta är han just "en bortbyting" som ingen ville veta av. Givetvis är detta en perfekt grogrund för ondska och ett kaotiskt leverne, men det behöver ju inte vara så. Han kan ju även bli en god äventyrare, som vill sätta stopp för Orchernas plundrande, mördande, och våldtagande.

Kanske identifierar han sig med sin stackars mor (oftast är modern människa, fadern/våldtäktsmannen Orch) som blev våldtagen och vill hämnas henne! Det kan ju vara en perfekt bakgrund för en PC inte minst!
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,898
Location
Port Kad, The Rim
Re: Bortbyting

Man skulle till och med kunna köra ett mor-son- eller mor-dotter-team som äventyrare, t ex som två rackare (rogues) som har drivits iväg från sin hemby och nu försöker överleva tillsammans i en hård värld. Intressant bonus med motsättningar och samspel mor/barn.
 
Top