Nekromanti Är Gemini värt att pröva?

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
Har aldrig spelat eller läst igenom Gemini. Diggar WFRP stenhårt. Undrar nu om Gemini är värt att pröva, och i sådana fall, var kan jag köpa den via nätet?
(Ber gärna om lite utförligare förklaring, svar i stil med "Japp, det är skitbra" ger ju inte så mycket kött på benen...

Tata
 

Sadaigh

Swordsman
Joined
1 May 2001
Messages
537
Location
Kristianstad, Sverige
Hej hej. Jo, fan det är klart att du skall testa på det...! Men en sak bara... det finns inte att köpa via internet längre. Det skulle vara om du hittar det begagnat nånstans... För företaget fokuserar sig på figurrollspel nuförtiden... SÅ ligger det till. men om du hittar det är det klart som fan att dfu skall testa det, tycker jag!
 

samiis

Warrior
Joined
20 Sep 2002
Messages
355
Location
Kristianstad
Re: No problemo!! [NT]

Vo borde köra det nån gång, när vi spelar nästa gång (hemma hos dig) kan ni ju försöka vara lite effektiva och bli färdiga med mitt äventyr snabbt, så kan vi testa.

Förresten vilka är de största skillnaderna mella eon och Gemini, ej regelmässigt (frågan främst ställd till Sadaigh, då han spelar både eon och gemini..) ??
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Jag spelar också både Eon och Gemini...

... så jag anser att även jag kan bidra genom att säga mitt.

Likheter:

Båda är fantasy (grovt kategoriserat). Detta är ju dock inte hela sanningen då man brukar kalla Gemini för "darkfantasy".

Ehm, sedan är det inte så många direkta likheter, så jag över går till olikheter istället.

Olikheter:

Alverna i Gemini kallas Järnalver. Alla förutom en av dem är män. Denna enda kvinna är Drottningen, och hon föder alla alvabarn genom att lägga ägg (har jag för mej). Alverna har heller inte spetsiga öron eller mörkerseende. Men, liksom i Eon så är de uppdelade i olika "klaner", bl.a. en ond klan som fördömts av de andra klanerna och Drottningen, och just därför så kan inte den klanen växa på ett naturligt sätt, utan endast genom att svikare ansluter sej till dem.

I Gemini är det Dvärgarna som har en förbannelse ver sej och inte Alverna. Detta har resulterat i att vissa av Dvärgarna har... underliga för- och nackdelar. T.ex. så kan man få fyra armar, bli fruktansvärt aggressiv, jättestark o.s.v.

Magin i Gemini är något som "folket" inte vet säkert om den existerar, men myterna och ryktena om både häxor och dylikt förekommer ändå. Så är det ju inte alls i Eon, där det finns magiakademier, magikersällskap och allt möjligt. Helt offentligt dessutom. I Gemini så blir magikerna antingen enstöringar eller så går de med i ett slutet sällskap. Typ. Detta anser jag är Geminis största fördel jämtemot Eon (åtminstone som vi spelar det).

Jag skulle även vilja påstå att Gemini är mera "svartvitt" än Eon. I Eon så finns ingen direkt onska och inte direkt någon god part heller. I Gemini så är det lite annars, för det finns ett "mörker", kyrkan och sådant. Dessutom så finns det i Gemini något som kallas Natur, och den avgör hur god respektive ond man är. Å andra sidan så spelar vi i min spelgrupp mer på mörkrets sida än de godas, så för mej är det godingarna som är de onda.
 

samiis

Warrior
Joined
20 Sep 2002
Messages
355
Location
Kristianstad
Re: Jag spelar också både Eon och Gemini...

Natur är en slags attribut??

Jag fick det till det när jag läste...
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
Fet protest =)

Jag skulle även vilja påstå att Gemini är mera "svartvitt" än Eon.
Jag tycker att en av de bästa poängerna med Gemini är att det INTE finns godhet eller ondska. Hela grundboken är skriven ur kyrkans synvinkel (genialiskt skrivet förresten) vilket gör att det är lätt att tolka Mörkret som ondska, men läser du mellan raderna så kan du lika lätt tolka Kyrkan som den onde.

Kyrkan - Konservativ, rigid, toppstyrd, byråkratisk
Mörkret - Liberal, frihet, individualitet, anarki

Jag får väldigt starka associationer till Vampires Camarilla och Sabbath när jag läser Gemini. Camarilla - Kyrkan och Sabbath - Mörkret. Ingen är ond, det är bara olika ideologier och metoder.

Går du och frågar en furste vem som är ondskan i världen så kan du lika gärna få kyrkan som svar som mörkret. Kyrkans vilja att kontrollera hela världen strider mycket mot furstarnas önskan om egenstyre. Om kyrkan fick chansen så skulle den säkert förslava och totalkontrollera varje individ på planeten (Storebror Ser Dig).

Jag gillar verkligen världar där det inte går att direkt se vem som är god eller ond utan rollpersonerna får agera efter egna värderingar.

/Faehrengaust som hatar palladiner
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Fet protest =)

Jag har knappt ens kollat i någon av böckerna men jag har däremot spelat en del, och så som jag skrev tidigare upplever jag den värld som våran SL målat upp för oss. Egentligen byggde jag hela "svartvitt"-grejen på att det finns Natur, eller rättare sagt så trodde jag att de hade gjort världen svartvit när de infört ett sådant begrepp. Kan ju nästan jämföras med D&Ds Alignment-system.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
Re: Fet protest =)

Jag har knappt ens kollat i någon av böckerna men jag har däremot spelat en del, och så som jag skrev tidigare upplever jag den värld som våran SL målat upp för oss.
Då har han gjort ett utmärkt jobb eftersom han gett er den bild ni ska ha i er kampanj :gremsmile:. Jag har funderat lite på Gemini kampanjer och det vore kul att köra med två grupper parallellt, den ena på Kyrkans sida och den andre på Mörkrets. Om man som SL kan lyckas få båda grupperna att tro att de själva är på godhetens sida och den andre på ondskans så kan det bli en intressant slutkonfrontation :gremwink:.

Ett allmänt tips till de som läser regelboken är att fundera på alternativa tolkningar. Det är en intressant värld som är långt ifrån svart-vit.

/Faehrengaust, smider elaka planer mot sina spelare
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Fet protest =)

"Det är en intressant värld som är långt ifrån svart-vit."

Intressant, ja, men långt ifrån svartvit vet jag inte riktigt om hag håller med om. Ta t.ex. Malachdrim-alverna. Alla tycker de är onda; folket skyr dem, kyrkan likaså och för att inte tala om de andra Järnalverna. Och som jag har försökt säga hela tiden, Natur. En låg natur ger en "mörka" krafter, typ, och en hög "ljusa", vilket jag verkligen ger en känska av onska och godhet då det finns ett mått på det.
 

Sadaigh

Swordsman
Joined
1 May 2001
Messages
537
Location
Kristianstad, Sverige
Re: Fet protest =)

Hmm, ja, så här i efterhand så kan jag nog också säga att världen är lite grå-vit.=P Men visst, det beror på hur man tolkar det som står i böckerna. De vill att vi skall tro att kyrkan är det goda. men tänk tvärtom! Malachdrim alverna kanske är goda?! =) intressant teori om den saken tycker jag!
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Fet protest =)

"De vill att vi skall tro att kyrkan är det goda. men tänk tvärtom! Malachdrim alverna kanske är goda?!"

Världen är ju för det svartvit. Det är bara det att man inte ser vem som är vit och vem som är svart, för de bär blåa jackor. Eller nå.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Om du nu inte redan skaffat den på www.hobbyspel.com eller www.collectorspoint.se eller något så måste jag komma med en motfråga.

Är inte alla spel värda att pröva? Jag har tagit mig genom en hel del spel och det finns inget jag inte skulle pröva. (Nu är Gemini det enda spel som inte lockat mig att spelleda men pröva att spela skulle jag göra.)
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Stämmer, bara haft det hemma och läst det innan det såldes bort. Mörk fantasy är inte min grej och inspirationen kom aldrig så det blev inte ens ett testäventyr från min sida, men det gör inget, jag har tillräckligt med rollspel, att spela och spelleda.
 
Top