Är Göteborg Sveriges rollspels-Mecka?

Donnydingel

Extrem nybörjare
Joined
17 Jul 2022
Messages
18
Location
Sundsvall
Tja!

Som hyfsat ny inom denna värld (när det kommer till att sitta kring det runda bordet och spela) så har jag märkt att väldigt många kreatörer verkar komma från Göteborg.

Finns det någon substans i mitt spanande? Hur kommer det sig att just Göteborg har så många som skapar spel?

Om jag inte minns fel från en dokumentär om svensk hårdrock så spelade väl en hel del Göteborgsband rollspel och liknande, och Göteborgs-soundet är ju vida känt i metal-världen, så kommer det från Göteborgs rollspelscen må tro?

Vad är det med Göteborg?

Har jag fel i att Göteborg tycks vara ett rollspels-Mecka? Om så, vilken stad/by är det som egentligen är mest aktiv?
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,261
Location
Örebro
Ja. Det är det.

Stockolm kan väl konkurera lite, men ser vi dessutom till poddsfären är Stockolm en fotnot i jämförelse.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Mycket beror säkert på att det hände mycket med rollspel i Göteborg väldigt tidigt. Jag drog igång olika spelgäng redan 1975. GothCon startade påsken 1977. Föreningen Ygdrasil (som spelade mycket rollspel) startade hösten 1977. Wizard på Järntorget sålde rollspel och vi startade Titan våren 1982.

Så det var mycket aktivitet i Göteborg väldigt tidigt.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Port Kad, The Rim
Mycket beror säkert på att det hände mycket med rollspel i Göteborg väldigt tidigt. Jag drog igång olika spelgäng redan 1975. GothCon startade påsken 1977. Föreningen Ygdrasil (som spelade mycket rollspel) startade hösten 1977. Wizard på Järntorget sålde rollspel och vi startade Titan våren 1982.

Så det var mycket aktivitet i Göteborg väldigt tidigt.
Jepp, och jag kan komplettera med att Göteborgs Krigsspelsförening (GKF) startade 1973 (jag gick med 1974). @Oldtimer lärde oss GKF:are att spela Dungeons & Dragons på första Gothcon 1977. The rest is history. ;)
 

Donnydingel

Extrem nybörjare
Joined
17 Jul 2022
Messages
18
Location
Sundsvall
Finns det någon dokumentär eller något kring hur allt började?

Idag går ju information bokstavligen i ljusets hastighet (med viss minimal fördröjning vid fiberswitchar m.m), och förr var det ju inte direkt lika smidigt. Jag är född på det tidigare -80 (när Oldtimer gick med i forumet så firade jag min 18-årsdag), så jag är inte purung, men jag hade iaf gula sidorna och etablerade speltidningar (tv-spel), vet ej om det fanns gula sidorna på det glada 70-talet.

Så... Hur fick man reda på att det skapats ett spel i USA som man var sugen på att testa? Och hur fick man hem det?
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Finns det någon dokumentär eller något kring hur allt började?
Det har väl gjorts en och annan dokumentär, men de är ofta väldigt fokuserade på Stockholm.
Annars finns det en hel del att läsa i Fandrakes nya bok om Drakar och Demoner.

Så... Hur fick man reda på att det skapats ett spel i USA som man var sugen på att testa? Och hur fick man hem det?
I mitt fall hittade jag en annons om ett spel-fanzine i en amerikansk tidskrift. Tog en prenumeration på den och läste en recension om det där nya Dungeons & Dragons. Där fanns ett pris ($10) och en adress (i Lake Geneva, Wisconsin), så jag gick ner till banken på torget, köpte två tiodollarsedlar (en för spelet och en för frakten), författade ett brev på min bästa skolengelska och skickade iväg över Atlanten. Någon månad senare damp det ner ett paket i vår postlåda.

För folk i min omgivning var det enklare. Man sade bara till mig, "men för f-n, Mikael, jag måste också ha det där spelet", så beställde jag åt dem. Det växte sedan till en postorderverksamhet som 1982 blev till Titan Games.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Tja!

Som hyfsat ny inom denna värld (när det kommer till att sitta kring det runda bordet och spela) så har jag märkt att väldigt många kreatörer verkar komma från Göteborg.

Finns det någon substans i mitt spanande? Hur kommer det sig att just Göteborg har så många som skapar spel?

Om jag inte minns fel från en dokumentär om svensk hårdrock så spelade väl en hel del Göteborgsband rollspel och liknande, och Göteborgs-soundet är ju vida känt i metal-världen, så kommer det från Göteborgs rollspelscen må tro?

Vad är det med Göteborg?

Har jag fel i att Göteborg tycks vara ett rollspels-Mecka? Om så, vilken stad/by är det som egentligen är mest aktiv?
Jag sticker ut hakan och säger att Göteborg har precis så många kreatörer som de förtjänar.
Göteborg är väl c:a 60 % av Stockholm storleksmässigt?
Då borde de ha 60 % av antalet kreatörer som Stockholm.
Sedan finns det inte så många kreatörer överlag för rollspel är en liten hobby, så så man kan ha ganska stor standardavvikelse utan att det är konstigt.
Så Göteborg kan säkert ha 70-75 % av antalet kreatörer som Stockholm utan att det är avvikande (tveksamt om de har så många, det finna ganska många kreatörer här uppe i Stockholm med).

När det gäller kopplingen rollspel-metall tror jag det är vanligt att medlemmar i hårdrock- och metall-band är intresserade av fantasy och i förlängningen rollspel - det är den uppfattningen jag får när jag tittar internationellt.
Så det är inte otroligt att Göteborg har många metallband just för att det är en stor rollspelsstad.

Göteborg må vara större än Stockholm när det gäller konvent (jag skyller på, rätt eller fel, att det är så himla dyrt att hyra lokal i Stockholm) - men Stockholm har har nästan alltid haft minst 2 spelbutiker (den första, Tradition, öppnade redan under första halvan av 70-talet).
Och så är Stockholm bäst på att arrangera forumsöl. :)

Jag skulle säga att Stockholm är störst, Göteborg kommer på andra plats. Sedan får Linköping och Umeå kriga om tredjeplatsen.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Port Kad, The Rim
Det har väl gjorts en och annan dokumentär, men de är ofta väldigt fokuserade på Stockholm.
Annars finns det en hel del att läsa i Fandrakes nya bok om Drakar och Demoner.


I mitt fall hittade jag en annons om ett spel-fanzine i en amerikansk tidskrift. Tog en prenumeration på den och läste en recension om det där nya Dungeons & Dragons. Där fanns ett pris ($10) och en adress (i Lake Geneva, Wisconsin), så jag gick ner till banken på torget, köpte två tiodollarsedlar (en för spelet och en för frakten), författade ett brev på min bästa skolengelska och skickade iväg över Atlanten. Någon månad senare damp det ner ett paket i vår postlåda.

För folk i min omgivning var det enklare. Man sade bara till mig, "men för f-n, Mikael, jag måste också ha det där spelet", så beställde jag åt dem. Det växte sedan till en postorderverksamhet som 1982 blev till Titan Games.
1974 läste min kompis Gunnar och jag om krigsspel i tidningen Soldat & Teknik. Där fanns en annons för en butik på Hisingen, vars ägare Reginald Atkinson livnärde sig på att sälja avancerad fotoutrustning samt, som en bisyssla, spel från Avalon Hill och SPI. Gunnar och jag åkte dit och köpte vårt första spel. På butikens anslagstavla fanns en lapp om en krigsspelsförening. Vi ringde kontaktpersonen Peter och vips var vi inne i gamerkosmos. Detta ledde till att Gunnar och jag besökte Gothcon 1977 och där lärde jag känna @Oldtimer. Läs mer på min blogg:

 
Last edited:

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Göteborg må vara större än Stockholm när det gäller konvent (jag skyller på, rätt eller fel, att det är så himla dyrt att hyra lokal i Stockholm) - men Stockholm har har nästan alltid haft minst 2 spelbutiker (den första, Tradition, öppnade redan under första halvan av 70-talet).
Då vill du inte veta hur många spelbutiker som Göteborg haft i genomsnitt under åren. 😛
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,523
Location
Göteborg
Så... Hur fick man reda på att det skapats ett spel i USA som man var sugen på att testa? Och hur fick man hem det?
Jag började spela under tidigt 1980-tal, då pionjärerna redan hade spelat i några år. Ryktet om en helt ny typ av spel spreds bland studenter på Chalmers och universitetet, och bland nördar på gymnasierna. Exemplar av AD&D, Traveller och RuneQuest beställdes på postorder från England och USA. Och böckerna lånades ut och stencilerades till de som inte hade råd att skaffa egna böcker.

Både White Dwarf och Dragon - med många spelannonser och recensioner - var väl också rätt tidiga.

Om Göteborg är stort på rollspel vet jag däremot inte. Jag trodde nog att Stockholm var mer av en nod.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Så det började i Göteborg för att sedan sprida sig till Stockholm och andra delar av landet?
Jag känner flera personer i Stockholm som började spela på 70-talet, men det var oorganiserade små spelgrupper utan inbördes kontakt, ett gäng kompisar som träffades och spelade efter skolan.

Jag tror att den stora skillnaden var att Göteborg var mer organiserat: de hade spelföreningar och konvent redan på 70-talet.
Det skulle vara kul om vi kunde spåra den äldsta rollspelsföreningen i Stockholm, jag gissar att den är ett par år yngre än de i Göteborg.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
För ett år sedan så var Smålands Anneberg sannolikt Sveriges mest rollspelsförfattartäta samhälle.*


*Per capita
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Jag känner flera personer i Stockholm som började spela på 70-talet, men det var oorganiserade små spelgrupper utan inbördes kontakt, ett gäng kompisar som träffades och spelade efter skolan.
Jo, jag var uppe i Stockholm och spelledde D&D för något kompisgäng på 70-talet, så naturligtvis fanns det spridd kunskap om rollspel där.

Jag tror att den stora skillnaden var att Göteborg var mer organiserat: de hade spelföreningar och konvent redan på 70-talet.
Så kan det absolut vara. Låter rimligt.
 

Donnydingel

Extrem nybörjare
Joined
17 Jul 2022
Messages
18
Location
Sundsvall
I mitt fall hittade jag en annons om ett spel-fanzine i en amerikansk tidskrift.
Hur kom du över den?

Jag är rätt avundsjuk på er som fick upptäcka spel på detta sätt. Det kommer aldrig hända igen.

Nu får vi spelen serverade på t.ex. Kickstarter så vi vet om dom långt innan dom ens finns på marknaden. Vilket jag förstår. Exponering är ju fördelaktigt om man åtminstone vill gå +/- 0.

Jag ska försöka köpa lite böcker om olika spel för att få historia. Backade Drakborgen, så där har jag en oläst bok.

Tackar! Ska slänga mig över den nu!
 
Top