... Men för att inte vara tråkigt så - ja, jag tror att jag vill kalla det för det. Jag vill nog kalla alla spel, oavsett, där du har en relation till en specifik (eller några specifika) roll(er) med vilken(-en +a) du har eller skapar en agenda, är ett rollspel.solvebring said:Det jobbiga med en sådan tråd är att vi först måste definiera vad rollspel är - vilket bara det lär ska bli ett bråk på 300 sidor.
+1Genesis said:Javisst! Friform är absolut rollspel, precis som Final Fantasy VII, sex i skolflickeuniform, terapeutiskt rollspel mellan en terapeut och en klient och fejkade anställningsintervjuer i övningssyfte. "Rollspel" är en otroligt bred term och att inte inkludera friform i den känns milt sagt underligt.
Är det bordsrollspel (det vill säga "Är det något som hör till rollspelsforumet här på WRNU?")? Absolut. Det har otroligt mycket mer gemensamt med, säg, D&D än med, säg, improteater. Och det är ofta närapå identiskt med till exempel V:tM, så som det spelas i praktiken.
Knapphändigt, men sure.Spilåpipa said:Någon som förstod det där?
Så här säger jag idag:Krille said:Nej. Rollspel är en del roll och en del spel. Friform tar bort spel-delen ur rollspel, och resultatet är alltså bara roll, men inte rollspel.
Då var jag seriös och menade vad jag sa. Idag menar jag nästan inte vad jag säger.Krille said:Nej. Friform har slutat att existera. De som en gång i tiden sysslade med friform har ätits upp av indie, alternativt vuxit upp, skaffat fru och barn och har inte tid att spela längre.
Vilken spelforskning då?chryckan said:Enligt spelforskningen...
Ahh, nostalgi. De gamla hederliga friform vs. rollspel-diskussionerna. På den tiden allt var enkelt, regler hade tärningar och friform var nytänkande.Krille said:Nej. Rollspel är en del roll och en del spel. Friform tar bort spel-delen ur rollspel, och resultatet är alltså bara roll, men inte rollspel.
Ja, det är en härlig slagdänga. Jag minns också den tiden när man tyckte att "rollspel" måste vara "roll" och "spel", för det är ju den etymologiska bakgrunden till ordet: en sammansättning av "roll" och "spel". Så låt oss ta en titt på etymologin lite närmare:RipperDoc said:Men det var ändå en enkel definition värd att upprepa. Rollspel är något som både har "roll" och "spel". Roll kan förmodligen definieras som att deltagarna gestaltar karaktärer (med lös definition av "gestalta") och "spel" kan förmodligen definieras som "något med spelregler", vilket då bara lämnar den stora frågan: är regler något mer än tärningar? (ja, självklart)
Oerhört intressant historielektion, men med handen på hjärtat, vad sjutton har det med saken att göra? Det intressanta är hur ord uppfattas, förstås och används nu, idag.Genesis said:Ja, det är en härlig slagdänga. Jag minns också den tiden när man tyckte att "rollspel" måste vara "roll" och "spel", för det är ju den etymologiska bakgrunden till ordet: en sammansättning av "roll" och "spel". Så låt oss ta en titt på etymologin lite närmare:RipperDoc said:Men det var ändå en enkel definition värd att upprepa. Rollspel är något som både har "roll" och "spel". Roll kan förmodligen definieras som att deltagarna gestaltar karaktärer (med lös definition av "gestalta") och "spel" kan förmodligen definieras som "något med spelregler", vilket då bara lämnar den stora frågan: är regler något mer än tärningar? (ja, självklart)
Först "roll". Det är ett låneord från franskans "rôle", besläktat med svenskans "rulle". Det handlar om rullen på vilken en skådespelares repliker var skrivna, alltså manus. Så vi kan konstatera att för att uppfylla "roll"-delen av kravet måste ett rollspel ha ett manus.
Sedan tar vi en titt på "spel". Det finns belagt i svenskan sedan 1500-talet i betydelsen "uppträdande, evenemang" (jfr. skådespel).
Så etymologiskt sett* torde kraven på ett rollspel vara att det har ett manus och spelas upp på en scen. Accepterar man inte den definitionen betyder det att man inte accepterar etymologi som definition. Och gör man inte det är det svårt att förklara varför "rollspel" skulle ha något att göra med "roll" eller "spel", eftersom de bara är besläktade rent etymologiskt. Egentligen är det svårt att argumentera varför ett rollspel skulle behöva vara ett spel, om man inte samtidigt anser att en kristallkrona måste vara av kristall, att man måste stå bakom någon för att baktala henne och att en lattemamma måste dricka latte.
* Beroende på hur långt vi går tillbaka. Egentligen borde vi kanske söka oss tillbaka till proto-indoeuropeiskan.
Ja om trådarna blir tillräckligt vanlig.Arfert said:Och kan vi ha ett forum om sex i skoluniformer?