Är Fiasco töntigt?

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
Rollspel är ju överlag töntigt, men Fiasco är lite en egen smak av Estetlisk linje-töntigt som kan få oss som gick natur att känns att det är FEL sorts töntigt.

Bonus:
Jag bytte till media pga för dum för matte och där spelade bara jag, Kommunist-Simon och redan på den tiden avantgardisten Gabriel Widing (googla honom om ni gillar atrsy teater) rollspel så vad vår smak av töntigt var… kanske Blackbox lajv?
 
Last edited:

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
297
Location
Gävle
Vad är det som särskiljer kreativa dramaövningar och faktiskt rollspel, tänker du?
Det är ju en form av rollspel. Men det som jag tycker om med rollspel är en mix av narrativ, rollspelande och spelmekaniska inslag. Min förutfattade mening om Fiasco är att det har för lite spelmekaniska inslag för att vara något för mig. Men jag kan ju ha fel såklart.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Det är ju en form av rollspel. Men det som jag tycker om med rollspel är en mix av narrativ, rollspelande och spelmekaniska inslag. Min förutfattade mening om Fiasco är att det har för lite spelmekaniska inslag för att vara något för mig. Men jag kan ju ha fel såklart.
Det har ju en mix av narrativ, rollspelande, och spelmekanik, men det är ju mycket riktigt mer avskalad mekanik och större narrativa friheter jämfört med traditionella rollspel.

Och det är ju en smakfråga vad man gillar eller inte, inga konstigheter alls med det. Jag tänker mest att samtalsklimatet blir så mycket trevligare om vi snackar om olika rollspels olika egenskaper, snarare än att säga att det ena är mer fullödigt rollspel än det andra.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Syftet.

Rollspel ryms helt klart inom dramaövningar, men dramaövningar kan också rymma sådant som ligger ganska långt från rollspel.
Det tycker jag låter som en rimlig uppdelning! Enligt den är ju Fiasco definitivt rollspel.
 

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
297
Location
Gävle
Och det är ju en smakfråga vad man gillar eller inte, inga konstigheter alls med det. Jag tänker mest att samtalsklimatet blir så mycket trevligare om vi snackar om olika rollspels olika egenskaper, snarare än att säga att det ena är mer fullödigt rollspel än det andra.
Det var inte min avsikt att klanka ner på Fiasco genom att påstå att det inte var ett rollspel. Det var därför jag tydliggjorde att det var en förutfattad mening som jag hade. Jag ansåg inte min åsikt som rationell men det var samtidigt anledningen till att jag inte har visat något eget intresse för spelet. Man är inte alltid en rationell varelse.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Det är ju en form av rollspel. Men det som jag tycker om med rollspel är en mix av narrativ, rollspelande och spelmekaniska inslag. Min förutfattade mening om Fiasco är att det har för lite spelmekaniska inslag för att vara något för mig. Men jag kan ju ha fel såklart.
Lustigt det där, min kritik mot Fiasco är att det har för mycket spelmekaniska inslag :) Ja, det och att det inte är bra då förstås. Men om det lockar folk så är jag all for it. För mig känns det lite som ett Steve Jackson spel som Munchikin osv, det är lite roliga kort och kul ett par gånger men egentligen aldrig något särskilt bra spel.
 
Top