Nekromanti Är Eon kul?

Hannes J

Veteran
Joined
30 May 2000
Messages
18
DoD -91 har länge varit standard för mig och min spelgrupp, men det börjar slitas ut. Eon verkar vara ett intressant alternativ. Skulle någon kunna förklara lite om spelsystemet (svår/lätt?), världen (super/fantasilös?) etc. ?
Kort och gott: är det värt att köpa?

Mvh
Hannes
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Kort och gott: är det värt att köpa?

Kort svar: Ja!

Fast som sagt, smaken är delad. Men grunden för alla färdigheter är ett Obegränsat tärningsslag (=Ob) med T6, Där varje 6:e som slås, ersätts med två nya tärningar. Normal svårighet är Ob3T6 där det gäller att slå under sitt färdighetsvärde. Fler handlingar medför svårighetsökningar under en SR. Vilket gör att man bör begränsa sig till 2, max 3 handlingar i strid varje runda, annars är fummelchansen överhängande...

Detta gäller då fantasy, men vill ni också köra framtid ligger Neotech nära till hands, kan ni reglerna för Eon, så är inte steget långt till Neotech 2, som är uppbyggt på samma sätt.

Riddaren - gillar systemet
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Orkar bara skriva: Jaförfaen!

Det enda riktigt alllvarliga problemet med Eon är imho att det känns för mainstream...får väl börja spela Neoviking istället eller nåt :)
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Ja. Det är grymt kul - när man kommer igång... om man har spelat RPG med liknande system (typ N1 och N2) så är det inte så grymt svårt att lära sig - nu vet jag ju inte hur DoD är... men det är förmodligen j*vligt svårt för en newbie att lära sig, ganska mycket regler och så - många frivilliga.
Köp grundboken och testa... /images/icons/smile.gif

[color:red]//</font color=red> [color:green]P|uT0NiUm</font color=green> /images/icons/tongue.gif - finns det ingen rosa färg i HTML?
 

Hannes J

Veteran
Joined
30 May 2000
Messages
18
Det verkar ju inte alltför krångligt; jag kollade lite i boken i en affär, och det verkade vara en massa extraregler överallt - till strid och sådant.
Hur är det med världen (Mudana?)?
Det fanns massa moduler till också; tillför de mycket?
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
"nu vet jag ju inte hur DoD är... men det är förmodligen j*vligt svårt för en newbie att lära sig, ganska mycket regler och så - många frivilliga."

Nej det håller jag inte med om. Möjligtvis är det Eon som är svårt att lära sig från början. /images/icons/wink.gif

Var tvungen att påpeka syftningsfelet. /images/icons/smile.gif

Om man skall investera i Eon så skall man ha klart för sig att man kommer att köpa mer. Modulerna behövs, t ex Mundana (världen som Eon utspelar sig i) krävs i princip.

/Sir Foilan

"Death to all false ones"
 

Hannes J

Veteran
Joined
30 May 2000
Messages
18
Re: Mundana

Ok, men den (Mundana) får man väl om man köper den boxade versionen?

De andra då - Religoner, alver, dvärgar (jag såg en post om det här - äntligen en modul om detta eminenta folkslag, säger jag bara)?
 

darkmoor

Veteran
Joined
5 Jun 2000
Messages
178
Location
Innertavle(Umeå), Sverige
Efter att spelat mycket DoD 91 och även rätt så mycket Eon så säger jag att Eon definitivt är roligare, mer realistiskt och inte fullt av alla j-vla misstag som dod innehåller. Den stora nackedelen med eon är inte reglerna som många tycks tro, dessa är inte så svåra att lära sig när alla är uppbyggda på samma sätt, utan det faktum att allting är så vetenksapligt uppbyggt. Magin kunde lika gärna ha varit cybertech, det är ingen mystik i det, likadant med religioner och det mesta. Dock är det, enligt mig, det helt klart bästa fantasyrollspelet den svenska marknaden kan erbjuda.
 

asmodean_2

Veteran
Joined
29 May 2000
Messages
12
Location
Luleå
> Kort och gott: är det värt att köpa?

Tja. Personliga uppfattning. Eon är ap-kul (ursäkta stöld av simiansk uttrycks-form :)). Givetvis beror det ju på SL, en bra SL kan få nästan vilket system som helst att bli roligt, medans en sämre SL kan musslyckas med de bästa system.

Reglerna är hyffsat enkla att komma igång med, om man inte använder de avancerade stridsreglerna, och hoppar över en bunte av de frivilliga reglerna (iaf. i början).

Världen (Mundana) känns otroligt väl egenomarbetad. Historia, konflikter mellan de olika raserna, intriger, etc... Nackdelen är väl att det krävs en kasse moduler för att utnyttjas optimalt, alt. att man som SL sätter sig och fipplar fram allt extra-material själv.

Personligen skulle jag införskaffa följande moduler: Mundana, Mystik & Magi, Alver, Dvärgar & Tiraker.

Ev. Religion och Monster & varelser. Men dom känns inte lika angelägna som de övriga. Krigarens väg är bra om du skall spela fältslag, eller använda stridskonster.

Dvärgisk Trukh-safari: We aim to please and shoot to kill!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag, Eon är helt klart värt att köpas !!!
Världen är lite lik DoD faktiskt, så du kommer att känna igen dig när du spealr det.
Det enda som suger är stridsreglerna. Det tar lång tid när man slåss, tyvärr.

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 

Gorion

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
152
Location
Östersund
Jag spelade DoD i flera år innan jag började spela Eon. Och jag kan säga jag har aldrig spelat DoD efter det.

//Gorion
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Re: Mundana

"Ok, men den (Mundana) får man väl om man köper den boxade versionen?"

Ja.

"De andra då - Religoner, alver, dvärgar (jag såg en post om det här - äntligen en modul om detta eminenta folkslag, säger jag bara)?"

Religioner är en jättebra modul om du vill förstå dig på världen, eftersom den ju handlar om något som är viktigt för de flesta människor i Mundana. Dock är den aningen tradig, eftersom den i princip bara beskriver religion efter religion.... (aningen repetetativ)
En annan väldigt nyttig bok är Krigarens väg, eftersom det i den finns hjälpmedel som gör striderna väldans mycket snabbare. Annars är det kanske inte den mest användbara modulen i mannaminne... ;)
Mystik & Magi kommer näst. För att magin ska bli mer begriplig, och för att du ska kunna ha magiker i gruppen som dessutom utvecklas och forskar fram nya otyg är denna modul ovärderlig.
Nå, En sista modul som jag anser att du bör köpa är Asharien & Soldarn. Den beskriver två riken, gissa vad de heter, och är en utmärkt plats att börja. Faktum är att vi i min grupp sedan snart två år inte satt våra fötter utanför Ashariahalvön... :gremwink: (Nu kanske inte det beror enbart på den underbara modulen, men ändå...)


[color:orange] //Dream </font color=orange>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>
 
G

Guest

Guest
Jag kan tala till fördel för Eon angående några saker:

* Eon har en utarbetad värld med fakta om alla länder och med antingen skapade eller framtida moduler med ännu mer ingående fakta om länderna.

* Det har också gjorts ingående tilläggsmoduler för de tre största raserna (bortsett från människorna) om Alver, Dvärgar och Tiraker (en mer utarbetad version av orcher).

* Spelets rollpersonsgenereringssystem är lysande.

* Stridsreglernas snabbhet varierar beroende på hur avancerat SL vill ha dem - det finns nämligen en helvetes massa frivilliga regler som gör striden mer realistisk och avancerad men utan dem är det tämligen snabbt och ändå bättre än DoDs.

* Magireglerna är härligt avancerade och magi har en helt annan innebörd i Eon än i DoD.

* Den enda nackdelen är att regelsystemet kan verka svårt för en oerfaren SL och att det går något trögt i början.

// Robin P. Liljenberg - Eon-fantast

Mäster Spelledare ;-)
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Re: Mundana

Religioner, Dvärgar, Alver och Tiraker är moduler man klarar sig utan.

Köp Mystik&Magi, Asharien&Soldarn och Krigarens väg. Jag anser att de är bättre.

/Sir Foilan

"A dark seed of evil is grown"
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Vaffö int? (nt)

Kommer du ihåg hans post om "regelbögeri"? Hehe... jag tror bestämt att Eon är lite för avancerat för vissa /images/icons/tongue.gif, alla är väl inte lika blomstrande intelligenta som vi? Eller är det tvärtom? /images/icons/smile.gif

[color:red]//</font color=red> [color:green]P|uT0NiUm</font color=green> /images/icons/tongue.gif - finns det ingen rosa färg i HTML?
 
Top