Nekromanti Är EON kul?

Robin

Veteran
Joined
25 Jul 2000
Messages
18
Location
Visby
Hej !
Jag undrar vilket rollspel som är bra för mig som är nybörjare?

/Robin
 

Tzorcelan

Veteran
Joined
6 Jun 2000
Messages
8
ja eon är kul men bra för nybörjare vet jag inte kanske....

/Tzorcelan

so many LOOSERS so FEW winners (dont kick me)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag undrar vilket rollspel som är bra för mig som är nybörjare?"

Bästa nybörjarspelen är enligt min ringa åsikt Vägen, Status Quo och Ansgar, samtliga från Västerås Stift. De har enkla regler och tänkvärt innehåll. Visserligen är de avsedda som diskussionsunderlag för konfirmationsundervisning, men den "kristna indoktrineringen" lyser med sin frånvaro. Spelen är mer till för att låta deltagarna få något att diskutera kring än att undervisa kristen moral och etik.

Vill du inte betala något så kan du prova Västmark, som kan laddas hem gratis på <A HREF="http://www.foxtail.nu/vstmrk.html" target="_new">http://www.foxtail.nu/vstmrk.html</A> Eon är däremot för tungt för nybörjare, enligt mig.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Eon är ett roligt bra spel som ger Spelare och spelledare en värd och en spel system som är rättvist som slår lika hårt mot alla.
Det gör att spelarna i min kampanj uppskattar färdigheter som Smyga och avstånds vapen. *skrattar*

Men som ett nybörjar spel *hmm* tja det beror på dig gillar du att läsa fakta böcker och är bra på regler så okej annars skulle jag börja med ett annat spel exempel kan tas Drakar och Demoner Expert eller Star Wars från Westendgames som lätta snabba nybörjar spel som ger en otrolig härlig känsla även om realism och förmåga för spelare att skadas och dö är något begränsat ibland.

Som sl tycker jag att man bör lära sig mer än ett rollspels regelsystem av en enda orsak att det är skoj att sitta och jämföra och man får nya ideer av både reglerna och själva spelens värdsbeskrivning det är alldrig fel..
Jag tycker att du ska köpa Eon börja studera reglerna lite sen köper du ett lätt spel som Star Wars eller DoD och börjar med att vara SL i de spelen så att du lär dig.

Själv har jag ganska många spel *skrattar* och kan ge dig lite tips.
Drakar och demoner Expert samt DoD 91 och DoD katastrofia. ( lätta spel bra för nybörjare )
Star Wars ( +1 meter hög stapel av spel moduler och tillbehör till Star Wars spelet. Bra för nybörjare )
Neotech
Eon
Kelthar ( Härlig värd krånliga regler )
Wastland
Star Treak the next generation ( lätta och bra regler bra för nybörjare och befäls strukturen har gett mig många ideer till Star Wars )
B5 ( Aaa bra spel är lätta och användbara för nybörjare och erfarna gamla hundar som jag )
Fading suns. ( bra spel )
Västmark. ( ååå ETT härlig härligt spel som mina spelare inte är så förtjusta i tyvär och som jag måste erkänna själv skulle ha svårt att spelleda inte för att det är fel på spelet tvärt om det är 100% träff utan för att min spelstil skulle inte göra splet rätt vist. men som nybörjare go go go och det kan laddas ner gratis från internet bonus bonus bonus )
Viking ( ett spel som handlar om en tid då Svea var Svea och män var män och kvinnor var kvinnor och alla fattade att kristna präser verkligen var idioter med dålig klädsmak och som dyrkade en fast spikad Anorektiker )


tja ids inte räckna upp flera av mina spel men i vilket fall *hmm* härligt att få skryta lite *skrattar*
Och till alla er kristna som tycker att jag har förolämpat er religon tja Få påven att sluta säga idiotiska saker i TV och få alla idioter till Jehovas att fatta slute stör mig.
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Ja EON är kul...

Angående nybörjarvänlighet så tycker jag att du ska börja med EON.
Oavsett om du börjar med EON nu eller senare så måste du lära dig reglerna
och varför inte lära sig dem på en gång??
Själv har jag varit med och lärt upp två spelare vars första rollspel var
EON. Den ene av dem började att "vänsterprassla" med d&d och har problem med
att spela annat än stora starka krigare. Den andra är däremot mer flexibel.
Jag anser (grundat på egen erfarenhet) att det är mycket lättare att fastna
i superhjätekobldkrigar roller om man spelar d&d än drakar och demoner..

WHaLe - Som inte har de minsta bevis för sina teorier =)
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Får jag anta att det är Fantasy du är ute efter ? Jag kan i så fall rekommendera följande: Expert Drakar och Demoner, DoD'91, DoD Chronopia *rysning*, Rune Quest, Elric! (om du har läst michael moorcocks böcker om elric och gillar dem). Eon är bra, men jag skulle börja med ett spel som inte har den stora mängd regler som eon har. Man kan alltid börja spela det senare :)
I grund och botten så är det svårt att ge rekommendationer på grund av att vi inte vet vilken typ av fantasy, eller typ av rollspel du är ute efter igentligen. Sök recensioner på nätet om olika spel och försök bilda dig en uppfattning om dem så kanske du kan hitta något som passar dig.
 
Top