Nekromanti Är effekten skyddscirkel verkligen permanent?

Tesfforp

Warrior
Joined
3 Dec 2003
Messages
226
Location
Stockholm
Är den semotropiska effekten skyddscirkel verkligen permanent!? Den står inget på erratan om att det skulle vara fel. Men om skyddscirkel är permanent så kan man göra så som magikern Urban i exemplet som följer:
Magikern Urban behärskar semotropi. Han har gjort en egen besvärjelse som gör en skyddscirkel med ett filament och med en meters areaeffekt. Eftersom denna är permanent kan han göra hur många som helst. En besvärjelse tar ju bara fyra sekunder också. Om allt går bra kan han göra 21600 sådana besvärjelser på ett dygn. En dag bestämmer han sig för att göra detta. När han har gjort detta har han blivit så trött att han somnar och faller ihop mitt i cirkeln. En kvart senare går hans ärkefiende den onde nekromantikern Orvar förbi. Han försöker då gå och hugga Urban med sin kniv. Om han försöker gå in i denna cirkel får han 21600 i smärta och måste slå Ob21600T6 mot styrka för att komma in. Med denna smärta svimmar han direkt och det kommer ta lång tid innan han kan vakna upp.

Är detta möjligt?

Skriver Anton som ni säkert märker har brist på bra namnförslag till exemplet.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Nä (Errata)

Nej. Det är alldeles för orimligt så det måste vara ett fel.

Erratan är tyvärr väldigt ouppdaterad och har förvissa fixat en hel del fel, men många fel är ofixade. Avatarex har viljan att göra någonting åt det . Så kolla gärna länken och skicka ett mail till honom om saken så kommer det kanske in i Erratan tids nog :gremsmile:


/Naug
 
G

Guest

Guest
Är det inte omöjligt att hitta så många filament på en dag???
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Nix.

Filament alstrar man, man ’hittar’ dem inte. Alltså så länge Urban inte misslyckas/fumlar sina alstra-slag (och har tillgång till det som krävs för att alstra rätt sorts filament) kan han fortsätta alstra.


/Rax
 
G

Guest

Guest
Jag menade det! Men fins det så många filament på ett och sama stäle och sama dag?
 

Tesfforp

Warrior
Joined
3 Dec 2003
Messages
226
Location
Stockholm
Nej, det är inte omöjligt eftersom det finns hur många filament som helst.

Skriver Anton till sin klasskompis som är lite trög!
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Ja, i princip finns det ett oändligt antal filament på en och samma plats och samma dag.

Det som gör det svårt att alstra filament i vissa fall är om förutsättningarna inte stämmer. T ex kan du normalt sett inte alstra fototropiska filament nattetid eftersom det kräver normalt dagsljus.


/Rax, förtydligar
 

Tesfforp

Warrior
Joined
3 Dec 2003
Messages
226
Location
Stockholm
Du vet att man kan alstra hur många filament som helst!
Du vill bara skriva inlägg så att du kan stiga i graderna.

Skriver Anton som är arg över att hans kompis inte skriver något vettigt!
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Oi!

Han ställde en väl menad och till synes ärlig fråga. Oavsett om du känner honom eller ej så kan du inte gå omkring och anklaga honom för att skriva inlägg bara så att han kan få en ny titel. En sådan diskussionsmiljö vill vi inte ha här inne på Eonforumet så sluta med det.


/Naug, modererar
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Om du läser reglerna som f-n läser valfri religiös skrift så har du säkert rätt. Betänk dock följande:

1) Det står iofs ingenstans (om jag inte missminner mig) att effekten Skyddscirkel bara kan användas i ritualer, men det finns inte heller någon officiell besvärjelse som nyttjar denna effekt. Av hävd skulle jag vilja påstå att effekten alltså endast kan användas i ritualer.

2) Detta innebär att det tar minst en timme att lägga din skyddscirkel, eftersom varje handling i en ritual tar en halvtimme (Alstra semotropi (Ob1T6) + Ritual (Ob1T6) = 1 timme). Alltså kan du max genomföra 24 sådana ritualer på ett dygn, givet att du inte genom ett under kollapsar eller fumlar pga utmattningen.

3) Jag tror inte heller att detta står uttryckligen någonstans, men det verkar otroligt att man kan ha flera ex av en och samma ritual/besvärjelse igång på exakt samma ställe. Dvs man får ingen kumulativ effekt av att kasta samma permanenta ritual/besvärjelse om och om igen på samma jordplätt.

Mitt svar på din fråga är alltså - NEJ!


/Rax
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Nja... Eller? (ANT)

Är jag helt yr i bingen, eller är inte antalet filament på en "plats" 206 st? Jag kommer dock inte ihåg ifall informationen finns i M&M eller på Krilles sida.

Mvh Victor Palm
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Det hela beror på två saker:

1. Kan man stapla skyddscirklar ovanpå varandra?

2. Om inte, hur tjock är då linjen i en skyddscirkel? Man måste väl rita upp cirekeln och man kanske inte kan rita över den gamla. Isåfall får man antingen göra mindre och mindre skyddscirklar innanför varandra och därmed ge sig själv mindre och mindre plats att vistas på. Alternativet är att rita dem utan på varandra och då kommer arean behöva utökas ganska fort.

Vad det gäller hur svårt det är att tränga igenom cirkeln ser jag ingen anledning till varför svårigheten skulle vara kumulativ, särskilt inte om de ligger så att man tränger igenom en cirkel i taget. Smärtan lär dock bli kumulativ. Jobbigt. Dock inte ett så stort problem om man skickar in en vandöd. :gremlaugh:

/Joel
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Re: Nja... Eller? (ANT)

jag tror att jag har läst texten du syftar på och mycket riktigt säger den att antalet potentiela filament på ett ställe är begränsat ca 200 per kubik meter om jag mins rätt. MEN den säger ochså att dom potentiella filamenten beter sig ungefär som luft det vill säga ta bort alla i en kubik meter och nya kommer att flyta in.

hoppas att det hjälpte.
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
efekten skyscirkel är inte permanent men den kan permanentas från början är den temporär.
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
man kanske inte måste rita skyddscirkeln?! i vår spelgrupp kör vi med att man bara lägger den, och så funkar det. ibland så växer liksom cirkeln fram i marken av sig själv, men det är ju bara en visuell effekt som bara ibland uppstår.. när vissa personer är spelledare :| yea.

om jag är spelledare så är själva cirkeln osynlig.

dessutom..

1) det är jobbigt att rita en cirkel på marken med fingret (eller vad man nu *ritar* med), det tar mer än 4 sekunder.. särskillt om man står på en sten eller nåt.
2) resten av all magi behöver man ju inte göra något med, det är bara att alstra och sedan är det klart..
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
1) Det står iofs ingenstans (om jag inte missminner mig) att effekten Skyddscirkel bara kan användas i ritualer, men det finns inte heller någon officiell besvärjelse som nyttjar denna effekt. Av hävd skulle jag vilja påstå att effekten alltså endast kan användas i ritualer.
Fel, du kan använda samtliga av effekterna i Mystik & Magi i besvärjelser. Detta gäller för både formaliserade och icke formaliserade besvärjelser (dvs. improviserad magi). Anledningen till att du vill placera den i en ritual är för att du då har möjlighet att utföra flera alstringar samt ta längre tid på dig för att sänka svårigheten vilket förstås genererar kraftfullare magi.
För att exempelvis kunna göra en skyddscirkel permanent så är det mer eller mindre ett måste att använda sig av en ritual.

3) Jag tror inte heller att detta står uttryckligen någonstans, men det verkar otroligt att man kan ha flera ex av en och samma ritual/besvärjelse igång på exakt samma ställe. Dvs man får ingen kumulativ effekt av att kasta samma permanenta ritual/besvärjelse om och om igen på samma jordplätt.
Du kan bara ha igång en och samma besvärjelse/ritual (eller effekt om du har M&M) åt gången om varaktigheten på den är temporär eller provisorisk. Är varaktigheten permanent så kan du dock ha igång ett obegränsat antal av samma besvärjelseritual. Rent regelmässigt så borde samtliga exempelvis Skyddscirklar gälla då de alla ju är aktiverade och således har effekt. För att minimera powergajmande så kan man dock införa regeln att mer än en pemanent besvärjelse/ritual helt enkelt lägger sig "ovanpå" den gamla och således inte har någon ny gynnsam effekt.
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
det beror ju på vilken magiteori man följer. om man är koboldisk och följer den som är mest korrekt så är det så... notera mest korrekt.
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
sol på natten (pretty ot)

normalt.. men om man inte vill vara normal då? :b!

en heliomantiker-karaktär i *min* spelgrupp lade solstråle, areaeffekt 1m, riktat mot sig själv, provisorisk.. på så sätt var det alltid dag där han var.. lite mysko när han gick in i hus och så, men men..
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Vilket konstigt ex. av M&M har Du egentligen?

Är den semotropiska effekten skyddscirkel verkligen permanent!?
På sidan 121 i mitt exemplar av M&M står det iallafall att den semotropiska effekten "Skyddscirkel" är Temporär . (Däremot så kan du göra den pemanent genom att väva in effekterna "Provisorisera" och "Permanenta" vilket dock kräver det tredubbla antalet av filament och således är mycket svårare att genomföra)
Varifrån har du fått att den skulle vara permanent?

Den står inget på erratan om att det skulle vara fel.
Naturligtvis inte då den ju som sagt är temporär, åtminstone i mitt ex. av M&M...

Magikern Urban behärskar semotropi. Han har gjort en egen besvärjelse som gör en skyddscirkel med ett filament och med en meters areaeffekt. Eftersom denna är permanent kan han göra hur många som helst. En besvärjelse tar ju bara fyra sekunder också. Om allt går bra kan han göra 21600 sådana besvärjelser på ett dygn. En dag bestämmer han sig för att göra detta. När han har gjort detta har han blivit så trött att han somnar och faller ihop mitt i cirkeln. En kvart senare går hans ärkefiende den onde nekromantikern Orvar förbi. Han försöker då gå och hugga Urban med sin kniv. Om han försöker gå in i denna cirkel får han 21600 i smärta och måste slå Ob21600T6 mot styrka för att komma in. Med denna smärta svimmar han direkt och det kommer ta lång tid innan han kan vakna upp.

Är detta möjligt?
Även OM det nu skulle vara så att den skulle vara av pemanent varaktighet (eller modifierade till sådan varaktighet så som nämnt ovan) så är ditt antagande felaktigt. Effekterna från de olika besvärjelserna adderas inte ovanpå varandra utan räknas var för sig. Således borde ett flertal aktiverade effekter innebära att flera likartade effekter tar plats samtidigt vilket skulle innebära att man slår separata slag för var och ett.
Vad som dock exakt händer vid sådant här ûberbruk av permanenta effekter tar inte M&M upp. Rimligtvis borde det dock förändra och kanske till och med skada väven rätt ordentligt varvid väsen som exempelvis drakarna nog har ett o annat att säga om saken...
En riktlinje vid funderande kring allt bruk av magi är "vad kan detta innebära för världen i stort?". Om man tror sig har funnit ett kryphål i den maktbalansen i magin så borde rimligtivs någon annan redan ha gjort det långt tidigare. Frågan är då varför ingen annan redan har nyttjat detta kryphål? Förmodligen finns det en vettig förklaring på detta och naturligtivs blir det upp till spelledaren att komma på varför. Argsinta drakar (som exempelvis vid förstörandet av ön Cai) är som sagt ett möjligt exempel men det finns givetvis andra. I annat fall kanske en regeländring/regelförtydligande vore på sin plats? Varför annars har inte alla magiakademier hundratal skyddscirklar överallt till skydd?
 
Top