Nekromanti Är DoD 6 ...

Glowworms

Veteran
Joined
25 Jun 2002
Messages
6
... Bra? Har tappat förtroende för alla nya DoD versioner efter -91:an... Den var superb och den spelar jag fortfarande med. Mycket tack vara alla coola moduler som fanns att köpa. Nu är min fråga riktad till alla er som också diggade -91:an, är DoD 6 bra? Är den köpvärd för en som är nöjd med sina gamla slitna böcker från -91?

(observera! Tyckte du att Chronopia var rätt schysst kan du göra mig en tjänst genom att inte svara på tråden)
 

tordzek

Veteran
Joined
14 Apr 2002
Messages
86
Location
kristianstad
Jag tycker att DOD6 är mycket bra. Fast jag har inget annat DoD version att gämföra med. Något som ger en extra stjärna är att det är så enkla regler. Om man gämför med till exempel Neogames. Men jag skulle med ett lende rekomendera DoD6 till vem som helst
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Chronopia suger ja, jag håller med dig. Dod6 är väldigt nyskapande (jämnfört med tidigare dod versioner). Det har bland annat levelsystem. Själv gillar jag inte levelsystem men regler kan man lätt anpassa efter sina egna behov. Spelvärlden är väldigt bra, och om du ska köpa något så ska du köpa Jorges Bestiarium, det är helt klart den snyggaste och mest inlevelsefullaste monster-bok någonsin (eons monsterbok är skrattretande dåligt om man jämnför..).

Att riotminds har lyckats med en bättre version än chronopia var tror jag ingen säger emot på, kanske på detdär med levelsystemet eller så, men som jag sa, egna regler läggs lätt till. Dod6 är ett klart måste anser jag :)

Mac - levelsystem passar i dataspel, inte i rollspel!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,557
Location
Helsingborg
...smittsamt?

"Har tappat förtroende för alla nya DoD versioner efter -91:an..."
Alla en?

"tack vara alla coola moduler som fanns att köpa."
Bristfälliga och halvklara enligt mitt tycke, men relativt användbara..

"Är den köpvärd för en som är nöjd med sina gamla slitna böcker från -91?"
Har inte läst DoD6 själv.. Det som gick som ett ramaskri genom rollspelssverige var att 6:an hade levelsystem.. Magisystemet är troligtvis lite bättre, om än det är snarlikt.. Det som är intressant är rollspelsvärlden Trudvang.. Det är nordisk bauerinspererad fantasy.. Hade jag inte kunnat Ereb Altor så bra så hade jag genast gått över till DoD6..

"(observera! Tyckte du att Chronopia var rätt schysst kan du göra mig en tjänst genom att inte svara på tråden)"
Tur för dig att jag är olydig.. /images/icons/wink.gif Ser inget egentligt fel på Chronopia förutom att det även heter Drakar och Demoner.. Det är väl just det som gjorde att de flesta hatade den.. Jag tror att du skulle bli förvånad om du fick se hur många som faktiskt accepterat den versionen..
Tänkte bara ge min åsikt.. Vill inte starta någon Chronopia-fight..

~[color:448800]Han</font color=448800> har ändå har 4 andra DoDversioner att jämföra DoD6 med

Psst, [color:blue]Arvidos</font color=blue>. En fråga för FAQ:en
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
"Mycket tack vara alla coola moduler som fanns att köpa."

And you are sure you're not talkin' Chronopia here?
 

Pazuzu

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
225
Location
Stockholm
DoD 6 är den sämsta skiten som nånsin nått ett tryckeri. Reglerna är sämre och slarvigare än den översatta röda dungeons & dragons-boxen som kom ut för hundra år sen. En spelvärld existerade inte när reglerna skrevs vilket gör att det inte hänger ihop. Att det finns en värld i grundboken ska man förutsätta i dagens rollspel. De skulle använd D20 (som utvecklat levelsystem i 15 år) och inte hittat på ett totalt uruselt, innehållslöst skitsystem som kanske tillfredställer 12-åringar.

Jag köpte grundboken men där tog det slut. Är det nån som vill ha den så varsågod!

(Tycker Chronopia är jävligt coolt om man inte hänger upp sej på superlativen, inflationen och de stora axelskydden. Jävligt innovativ värld med otrolig känslobeskrivning och möjligheter till oslagbart intrigspelande. :gremsmile:
 

Gummimuffin

Veteran
Joined
16 Dec 2001
Messages
71
Nix

Inte som rollspel... Möjligen kan man hämta lite inspiration därifrån, tex för religion.

Fast... Det beror på vilken nivå man lägger spelet på och hur mycket man gillar D&D... Är du den som vill spela intrig mellan två snikna handelshus eller utforska mystiska katakomber med vandöda eller störta den onde (gode?) häxmästaren så är det 91 du ska hålla dig till. Ska du vandra i storskogen och möta ett troll med en säck med guld att prata med eller rädda prinsessan från den elaka styvmodern eller lösa förbannelsen som får ett slott att sova i tusen år så kan du nog pröva DoD6.

Gillar du inte D&D däremot så ska du nog avstå från DoD6 eftersom Riotminds har lämnat mycket av det gamla DoD bakom sig iom införandet av levelsystem, nytt magisystem, nytt stridssystem etc. Över lag tycker jag de nya reglerna är mer eller mindre värdelösa, men liksom allt ovanstående så är det bara min egen högst personliga åsikt (ja, och den hos alla jag pratat med).
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
"En spelvärld existerade inte när reglerna skrevs vilket gör att det inte hänger ihop."

Det gäller väl alla versioner av Drakar och Demoner utom Chronopia?

Jag köper f.ö gärna din grundbok om du säljer den billigt =)
 

Glittergrus

Veteran
Joined
29 Mar 2001
Messages
120
Location
Eskilstuna
Allt är relativt.

Jag skulle nog inte gå så långt som att säga att den är lika bra som DoD-91 men klart bättre än förra versionen om vi säger så (inte så svårt iof).

Köpvärd?
Nja..om man vill ha ett rpg med simpla regler osm det går att sätta sig in i fort i så fall ja.
Vill man ha en totalt färdig konstruerad värld, nej.
Värld finns iof men världen är så pass luddigt beskriven än så...fast snart ska ju i för sig världsboken (eller vad de nu heter) komma så då blir det väl lite ändring på det.
 

Glowworms

Veteran
Joined
25 Jun 2002
Messages
6
Sannerligen, det släpptes en hel del konstiga böcker till Chronopia... Jag skulle dock dra mig för att kalla de coola...

De flesta var fyllda med stora axelskydd och ologiska vapen. Minns hur irriterad jag blev på "Vapen och Rustningar" och "Alver i Chronopia".

Jag kan förstå att någon som är väldigt innovativ kan uppskatta Chronopia men för någon som har en något mer konservativ syn på t.ex. fysikens lagar och rasen Alver är Chronopia en styggelse som borde brännas på bål.

Har du modulen "Alver i Chronopia", du vet med omslaget där en alv rider på en struts med en värja i handen? Ifall du inte har den uppmanar jag dig att köpa den för den ger den mest okontroversiella bilden på alver som finns. De är onda, sexuellt perverserade och lever i fullständig oharmoni med livet och i komplett dekadens.

Ner med Chronopia.
 

Glowworms

Veteran
Joined
25 Jun 2002
Messages
6
Re: ...smittsamt?

Vad jag menade är att jag inte har något förtroende för varken DoD 6 eller Chronopia. Sexan har ju faktiskt kommit ut.

Synen på moduler kan ju variera... Men de fyllde syftet med moduler ; Att utveckla spelet och göra det större.

Jag är inte så insatt i hur världen eller reglerna är i DoD6, där av skapandet av denna tråd. Levelsystem kan ju vara både positivt och negativt... känns lite som att en konkurrens kan komma av det när alla spelare bara kämpar efter att få hög level på sin karaktär... Hoppas rollspelarna inte släpper rollspelet och spelar DoD6 som nått Hack 'n Slash från Blizzard.

Det du säger om Chronopia är nog sant. Det är möjligt att jag uppskattat den ifall den kommit som ett fristående rollspel istället för ett DoD spel.

[color:448800]~Glowworms:</font color=448800> Diggar Experts utrustningslistor.
 

Glowworms

Veteran
Joined
25 Jun 2002
Messages
6
Är Jorges Bestiarium tillämpbart på DoD4?
För ifall den knäcker Eons monsterbok kan det vara klart köpvärd bok.
 
Joined
26 Jun 2002
Messages
25
Location
Nohstril, Erebos
Ja

Jag tycker det är köpvärt, det kanske inte är så bra som jag hade hoppats på, men det är lite annorlunda. Jorges bestiarium är köpvärt för sina bilder även om det inte fanns text till dom. Klart snyggaste monsterboken jag sett.

Vildhiärta (äventy) är enlig mig lite udda, aningen inovativt. Bra för den som kört fast i sitt äventyrsskrivande.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,557
Location
Helsingborg
"Det gäller väl alla versioner av Drakar och Demoner utom Chronopia?"
Och DoD4.. Den utgick från Ereb Altor..

"Jag köper f.ö gärna din grundbok om du säljer den billigt.."
Jag med.. Jag bjuder 5 spänn mer än [color:blue]Eksem</font color=blue> (och betalar även frakten)..

~DoD6 skulle göra sig fin i [color:448800]Han</font color=448800>s bokhylla
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
"Och DoD4.. Den utgick från Ereb Altor.."

Om du orkar, ta reda på hur många gånger Ereb Altor nämns. Det är fan inte över fem. Jag tror att det är en eller två gånger som referenser till Ereb Altor dyker upp i alla böcker i hela lådan. Inklusive introduktionsäventyr.


"Jag med.. Jag bjuder 5 spänn mer än Eksem (och betalar även frakten).."

Vafalls?
 

Xenu

Veteran
Joined
11 Jan 2001
Messages
59
DoD6 är inte DoD. Helt olika spel.

Om du inte gillar DoD är det inget skäl att inte gilla DoD 6. Om du gillar DoD är det inget skäl att gilla DoD 6, tvärt om kanske du vill hålla dig borta från detta nya och helt orelaterade spel så att det inte blir någon sammanblandning med namnen.

För min del har jag alltid tyckt att Rollspel.nu borde ha separata forumssektioner för DoD 6 och gamla DoD, det är lite bökigt att diskutera två helt olika fantasyrollspel som om de vore samma bara för att de har liknande namn.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Och DoD4.. Den utgick från Ereb Altor.."

DoD4 gick faktiskt ifrån Ereb Altor, vilket om inte annat syns rätt tydligt på en hel kasse av modulerna som kom till DoD4.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,496
Location
Stockholm
Vilket DOD är då DOD?

Den första versionen? Som inte var så lik den andra versionen? Som inte var så lik Expert? Som inte var så lik DOD91? Som regelmässigt var ganska lik DOD Chronopia? Som var ganska olik DOD6 (som är mer lik ettan på gott och på ont)? Vilken är äkta DOD? Vänta, förresten, det där har vi väl redan snackat om kanske 100 gånger, så vi kanske ska lägga ner det hela på en gång? /M
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Vilket DOD är då DOD?

Jag tror inte Xenu menade att skilja på "rätt" DoD och "fel" DoD. Så som jag tolkade inlägget ville han mest peka på hur lönlöst det är att jämföra två olika spel som endast har namnet gemensamt. Det är som att säga att Super Mario Kart är ett Super Mario-spel. Det är ju två helt olika genrer!

Jag håller med om att det är konstigt att man har ett forum för DoD när de olika delarna nästan inte har något med varandra att göra. Nå, det skulle bli plottrigt med olika forum för alla enskilda spel, men vi kan väl åtminstone skriva inlägg som har med ETT Drakar och Demoner-spel i taget att göra?

Diskussioner som "vilket DoD är bäst?" säger liksom inte så mycket. Jag hittar inte riktigt det du ser i Xenu's inlägg. Men om jag tolkat Xenu fel ber jag så mycket om ursäkt.

/ge mig ett R, ge mig ett I, ge mig ett S, ge mig ett I, ge mig ett N, ge mig ett G!
 
Top