Nekromanti Är detta förståeligt?

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
luddwig;n307987 said:
Sent in i diskussionen och utan att ha läst OP noggrann... Jag förstår inte hur du menar med det citerade här ovanför. Menar du att rollspelsregler avsiktligt ska vara luddiga?

Håller med Svarte Faraonen här. Det är kategoriskillnad mellan brädspelsregler och rollspelsregler eftersom det egentligen i huvudsak är spelgruppen tolkning som styr vad som händer under spel vid rollspel, medan brädspel på ett mer direkt sätt utgörs av sina regler. Så jag håller med om att rollspelsregler har mer karaktären av vägledning och referenspunkt. Sedan är klarhet och tydlighet alltid bra, och jag tror inte någon tycker man avsiktligt bör skriva luddigt. Men visst är det en annan typ av text än när man skriver brädspelsregler.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,696
Location
Värnhem, Malmö
luddwig;n307987 said:
Sent in i diskussionen och utan att ha läst OP noggrann... Jag förstår inte hur du menar med det citerade här ovanför. Menar du att rollspelsregler avsiktligt ska vara luddiga?
Jag menar att de behöver skrivas på ett sätt som möjliggör att de är användbara även i situationer som varken spelledaren eller spelskaparen har tänkt sig. Sedan finns det olika filosofier kring hur man gör detta. En filosofi är att skriva regler som är så pass universella och allmänt hållna att alla situationer kan täckas av en och samma regelmekanik ("allt kan uttryckas som ett konfliktslag" eller liknande). En annan filosofi är att inte göra på detta vis, men däremot skriva regler som ska vara lätta att improvisera nya regellösningar till. Det senare hittar man till exempel inom OSR eller Apocalypse World -- OSR-scenarion kan ofta ha väldigt situationsspecifika regler och tabeller som ändå är lätta att ta till sig, medan Apocalypse World har en grundstruktur som gör det lätt för spelledaren att skriva custom moves. Detta är inte samma sak som luddighet, utan ett erkännande av att spelets regler alltid kommer att vara mer begränsade än spelarnas potential att skapa nya situationer.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,024
Location
Ereb Altor
Rickard;n307957 said:
Det ger faktiskt intrycket av dig som mer ignorarant IMHO än om du hade ignorerat mitt inlägg.
Jag skulle säga att det även visar en föga smickrande bild av din förmåga att ge kritik.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Svarte Faraonen;n307989 said:
Jag menar att de behöver skrivas på ett sätt som möjliggör att de är användbara även i situationer som varken spelledaren eller spelskaparen har tänkt sig.
Då förstår jag hur du menade. Jag läste in något helt annat i "spelledarens uttolkning". Tack för klargörande.
 
Top