Nekromanti Är detta en N3-stad? [bild]

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Nära på! En bra bild (väldigt mycket Fifth Element), men den lider lite av "släng in lite typiska SciFi-detaljer överallt". Stora delar av detaljerna på väggen till höger är tämligen obegripliga. Men det är bara jag som är skadad efter att ha tittat på säkert tusentals dylika bilder :gremsmile:
 
G

Guest

Guest
Eftersom bakgrunden innehåller massor av vanliga byggnader skulle jag säga att det är en industriell byggnad... troligen en kemisk reaktor för att det är det enda jag kan tänka mig avger så mycket värme som endock byggs nära städer (exklusive kraftverk men de ser inte ut så) med tanke på utseendet på industrin så har företaget ganska stor kontroll över staden (utsläpp etc) detta har troligen hänt bitvis och då har företaget hyrt in billigaste entrepenör/gjort uppgraderingarna själva trots bristande kompetens...

Bara en efterkonstruktion till en överdriven bild men nog tycker jag att man kan använda den som inspiration.

/Zorbeltuss
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Det är en cool bild, och framförallt tycker jag att den är väldigt välgjord, tekniskt sett. Jag gillar också kompositionen, med kvinnan och katten som viktiga detaljer i förgrunden.

Det jag däremot reagerar över, om jag betraktar den som inspirationsmaterial, är att det är märkvärdigt lite reklam i stadsbilden. I Blade Runner såväl som i Neuromancer så brukar man just göra en poäng av att låta stadsbilden vara helt överladdad med ett tjockt informationsbrus i form av olika reklambudskap. Samt förstås att själva reklamen i sig brukar vara väldigt high tech; jag tänker exempelvis på hologramhajen i Tillbaka till Framtiden, såväl som på filmsekvenserna med personliga hälsningsfraser i gallerian i Minority Report.

På den här bilden verkar man ha gått i en motsatt riktning: Det finns väldigt lite reklam, och den reklam som finns är antingen gammalmodig (som HOTEL-neonrören och de simpla skyltarna), visar lågprestigeföretag och -produkter (såsom Masageinstitutet) eller ser ut att helt ha glömts bort och lämnats orörda medan stadsbilden byggts upp omkring dem. Titta på Coca Cola-skylten, exempelvis; den är ju rent hysteriskt dåligt placerad där den sitter. Vem är det tänkt skall se den? Det ser nästan ut som att den måste ha placerats där för många år sedan, när hela byggnaden - såväl som resten av omgivningarna - såg helt annorlunda ut.

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om detta. Om konstnären ville göra en medveten poäng av att i hans framtidsvision så är reklam - åtminstone såsom vi skulle kunna känna igen den - utdöende i stadsbilden, då tycker jag att han har förmedlat detta i svagaste laget. Jag tycker exempelvis att trasiga neonrör och överklottrade samt nerrivna reklamskyltar vore bättre indikatörer för detta.

Så jag gissar att konstnären inte tänkt så mycket, utan kanske bara lagt in lite skyltar och grejer i sluttampen. Det vore lite synd, för som inspirationsmaterial är det viktigaste av allt att bilden verkligen förmedlar ett visst innehåll - och att den inte bara är dekorativ.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Känns absolut nått i Neotech´s anda!
Dock så känns min bild av Neotech´s städer att de är mer "rena" & inte så kvadratiska utan mer runda i formen, eller hur nu man ska säga.
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Både ja och nej. Jag tänker mig en Neotechstad lite mer stilren. Mer betong och slimt. Bilden innehöll lite för mycket - ojämn fasad och för mycket kaos för mig.

Sedan så tänker jag mig framtiden mer stilren också. Men men..
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jag håller alltså med Johan K och Fryksdal som till viss del ser NX-städer som mer strömlinjeformade. Men det handlar framförallt om stadskärnorna. Stora delar av staden är ett kaotiskt virrvarr av nybyggt, degenererande, modifierat, etc.

Rising har också helt rätt att en flod av reklam bör vara närvarande.
 
Top