Nekromanti Är det några moduler pågång?

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ja, landsmodulen Calanor. Och eftersom första upplagan är i princip slutsåld så en 2nd edition, till nästa senhöst/vinter...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Följdfråga om kommande moduler?

Hur kombatibla kommer dessa moduler att vara till det Saga, första upplagan ?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Följdfråga om kommande moduler?

De kommer såklart vara helt kompatibla...

Regelmässigt kommer 2:an i stort sett vara helt identiskt med ettan, med några få korrfel fixade. Spelet är ju verkligen inte trasigt, utan fungerar finfint. Däremot planerar jag ett appendix med regelvarianter och liknade, som taktisk strid, andra typer av initiativ, med mera. För de som vill modda.

Vidare tillkommer en större spelledardel, och nya äventyr. (De äventyr som var med i ed.1 kommer jag lägga ut gratis på nätet). Och lite mer kampanjmaterial, fler bilder.. och lite annat godis. Men ingen kommer vara tvungen att köpa tvåan för att fortsätta spela Saga.

Men som sagt.. tidigast i senhöst. Mycket jobb. Ny layout också blir det, så folk ser skillnad.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Följdfråga om kommande moduler?

Aha, så bra !!
Då får jag hoppas att det går bra med jobbet ! Hoppas du åxå ger oss lite blänkare om hur det går.. =)
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Re: Följdfråga om kommande moduler?

Arfert said:
Däremot planerar jag ett appendix med regelvarianter och liknade, som taktisk strid, andra typer av initiativ, med mera. För de som vill modda.
Det där låter toppen tycker jag. Bara som glatt tillrop sådär.

Gällande ny layout och så... om den nya versionen håller lika hög standard (klart den gör!) OCH ett såntdär fint band som är typ... vinrött eller mossgrönt? Ja, då är den mysigaste rollspelsboken i Sverige (om tvåan då är första utgåvan av Saga eller nån av Riöturs böcker med Dantes handpåläggning vågar jag inte riktigt säga).
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Följdfråga om kommande moduler?

Ja, nått åt det hållet ska det bli... som ettan fast mycket bättre, layoutmässigt...

...den kommer nog bli en aning större, men inte så stor som "vanliga" rollspelsböcker... mer som ska in i den, och jag vill inte att den ska bli för dyr att producera med en massa extra sidor... Men samtidigt ska det fortfarande vara den där bokkänslan som i ettan...
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
Re: Följdfråga om kommande moduler?

Jag tror Saga skulle bli oerhört snyggt om den hade en läderaktikg känsla till omslag (typ Jorges) med den oerhört snygga Saga loggan i centrum + lite snygga bårder runt det.

Det skulle fånga mina ögon rätt snabbt i vilket fall.

Nu säger jag inte att Saga är ett fult spel i dagsläget, bara för så att missförstånd inte uppstår.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Följdfråga om kommande moduler?

Lägesrapport från Andy gällande Calanor.

Jag ska inom kort skicka över en äventyrsplats till Arfert. Den heter Dunstal och den kan jämföras med vad Belda är i grundboken.

Lite info iallafall.
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
Re: Följdfråga om kommande moduler?

HAr ni några tankar på hur denna modul skall se ut? skall den följa 1ed i utseende eller?
 

Axelsson

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
336
Location
Munkedal, Bohuslän
Re: Följdfråga om kommande moduler?

Kommer ni att plocka bort egenskaperna Intelligens, Utbildning, Sinnen osv.

Eller finns det någon anlednig att de är där, det blev väldigt rörigt för det tioåringar jag har spelat med.

/Mattias
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Följdfråga om kommande moduler?

Nej de ska vara kvar... de är ju grundegenskaper.
Spelet är ju inte skrivet för tioåringar i förssta hand, snarare 13 år och uppåt.

Skulle jag skriva ett spel tänkt för så små barn (vilket jag iofs funderat på till och från, min dotter är ju snart i den åldern) så ska det vara MYCKET enklare...
 

Axelsson

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
336
Location
Munkedal, Bohuslän
Re: Följdfråga om kommande moduler?

Ok, kan förstå att de blir kvar men det känns som om det är lite onödigt fipplande i ett annars väldigt enkelt spel.

Angående 10-åringar så funkar reglerna jättebra, de fattade galoppen med en gång. Det enda som är lite svårt är kulturkrocken med WoW och andra onlinespel, men med lite förklaringar ("i den här världen finns det inte en vapenhandlare i varje småby"), så var inte det några problem med det heller.

Men de hade lite önskningar om en 200-sidig vapenmodul! :gremshocked:
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Följdfråga om kommande moduler?

Jag är inte helt främmande för en sådan vapenbok. Men den skulle i så fall innehålla klädmode, från alla delar av Arcaria, rustningar och vapen, tamdjur, utrustning i allmänhet, bilder på mynt, kartor, vilka kända böcker det finns, kanske till och med arkitektur.

En riktig culture.gaming-bok. Det skulle vara riktigt coolt. Massa bilder, försöka begränsa antalet tabeller och schysst text som förklarar skillnader mellan de olika delarna av Arcaria med tanke på utrustning, kläder och vapen. Kanske kan vara på 126 sidor? SMILE
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Följdfråga om kommande moduler?

nja, det skulle nog bli oerhört svårt att få ihop en 200-sidig vapenbok... :gremwink: ...faktum är att det skulle vara svårt att få till ytterligare 20 sidor vapen jämfört vad som finns i grundboken... de som saknas är egentligen vapen som snarare är kosmetiska varianter på det som redan finns med, och lite "orientaliska" vapen (en kroksabel fungerar egentligen regelmässigt som ett vanligt svärd).

Däremot gillar jag tanken på något omodernt som en culturegaming-världsbok, där man går djupare in i varje land, med kultur, kläder, arkitektur, mat osv... men samtidigt ska det vara med ordentligt med krokar för äventyr.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Följdfråga om kommande moduler?

Ja, det skulle vara härligt att skriva och kul att läsa.

[...]de som saknas är egentligen vapen som snarare är kosmetiska varianter på det som redan finns med, och lite "orientaliska" vapen (en kroksabel fungerar egentligen regelmässigt som ett vanligt svärd).
Exakt. Men man kan ha 3 eller 4 varianter på Huggsvärd men regeltekniskt är de exakt det samma. På samma sätt kan det vara för spjut och kortsvärd.

Däremot gillar jag tanken på något omodernt som en culturegaming-världsbok, där man går djupare in i varje land, med kultur, kläder, arkitektur, mat osv... men samtidigt ska det vara med ordentligt med krokar för äventyr.
Ja, istället för att slita med att skriva 120 sidor världsmodul om varje land kanske det räcker med 20-30 sidor för en region (slå samman 3-4 länder som härstammar från samma kultur och delar stora delar av sin historia).

Varför har de tunikor i grått och grönt i Talmont och blodröda hjortskinnsskjortlar i i Marksland? Varför används bredbladiga huggspjut endast av stäppnomaderna i öster och av den albiska kungens livvakter, vad har dom gemensamt? Långbågen är ett effektivt avståndsvapen men används inte i de södra rikena, varför?

När jag skapar en karaktär, oavsett rollspel, så tittar jag på dessa saker. Det finns förhoppningsvis en anledning till varför författaren har skrivit det han eller hon har skrivit. Ska jag vara en krigare från södern så ska jag inte ha en långbåge, även om det är den bästa bågen rent regeltekniskt. (Sedan finns alltid den där grejen med att jag är den enda sydländska krigaren som lärt sig hatera en långbåge av en tempelriddare från Albion, go Arn, go Arn!)

Jag gillar culture-gaming och jag tycker att det skulle användas mer (iallafall i mina spelgrupper). Men det handlar om att alla läser på och det kanske är lyx.

Men en culture-gaming-bok till Saga tror jag på. Varje region får 10-30 sidor, mycket bilder, kort och givande text (inga långa onödiga texter) och massa krokar för schyssta äventyr. Dessutom 10 sidor på slutet med typiska SLP:s för de olika områdena, lätta att använda!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Följdfråga om kommande moduler?

...skriver du den? ;-)

...eller, det är nåt jag själv funderat på att göra, vi får se.

Angående långbågen kan jag svara direkt... krigare i söder använder bågar till häst. Därför använder de en kortare båge, gjord av olika material. Kortare räckvidd, inte lika kraftfull som långbågen, men enklare att hantera på hästryggen.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Följdfråga om kommande moduler?

...skriver du den? ;-)

...eller, det är nåt jag själv funderat på att göra, vi får se.
Jag tror att jag kan ha svårt att skriva just denna modulen. Jag skulle gärna göra det men den hänger så tajt ihop med din vision av Arcaria. Dessutom handlar det mycket om vad du vill illustrera, allt som det skrivs om bör vara med på bild (helst, tycker jag). Men jag hjälper gärna till. SMILE

Angående långbågen kan jag svara direkt... krigare i söder använder bågar till häst. Därför använder de en kortare båge, gjord av olika material. Kortare räckvidd, inte lika kraftfull som långbågen, men enklare att hantera på hästryggen.
Jag förstod det, eftersom SAGA är ett rollspel i legendarisk medeltid.
 
Top