Davinci koden innehåller ju en hel del fel den också.
Jag tycker folk är rätt mycket upprörda i onödan.
Dina siffror på evangeliernas datering verkar rimliga i mina ögon även om jag kanske skulle petat ned dem något för att få in de tre tidigare innan templets förstörelse (typ år 70 vill jag minnas). Att skriva ned historien står ju inte i första rummet så länge det dräller av ögonvittnen. Detaljpet i vilket fall.en del kristna brukar vara benhårda med att bibeln är så gott som samtida med Jesus och att allt är ordagrant.
De utläggningar jag läst om "det hemliga markusevangeliet" är något av det flummigaste jag läst i de här sammanhangen och det känns bra att detta inte har nått med din poäng att göraVisst det det finns fler teori om att Markus skulle finnas i en tidig och en ”directors cut” version, men detta är inte min poäng.
Q-källan har jag hitills inte funnit någon bra anledning att ta till mig och inte heller någon bra anledning att avfärda helt. Jag förhåller mig till den som en osäker teori helt enkelt.Av denna anledning misstänker man att den/de som skrev Matteus och den /de som skrev Lukas har haft tillgång till liknade källor och då inte bara Markus utan en hypotetiskt Q evangelium.
Jag håller med dig om att kopior är troligare att finna. Många av de gnostiska evangelierna faller dock på de historiska felaktigheter som visar att författaren uppenbarligen inte var samtida med Jesus eller hade koll på trakten han levde i. Just de accepterade evangeliernas geografiska och historiska träffsäkerhet gör mycket för att höja deras trovärdighet i mina ögon.Nu vet vi dock inte om det är första utgåvan vi hitta av dessa gnostiska skrifter eller om det är en avskrift av en tidigare text.
Varför jag väljer att kalla mig icke troende istället för ateist eller liknade är just på grund av det enorma inflytandet som kristendomen haft på den kultur jag växt upp i.