Är det någon mer som har svårt att läsa Neotech?

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Hej!

Jag är en något skumögd rollspelsläsare på snart fyra och ett halvt tiotal jordsnurr.
Glad i hågen backade jag Neotech, och fick hem tre mycket vackra och vad jag kan bedöma fullmatade och välskrivna böcker.

Men. Mitt problem är att jag på riktigt har rent erognomiskt svårt att läsa texten. Den är liten, tunna staplar och saknar serifer. På allvar är det svårt för mig. Jo, jag har inte perfekt syn och kanske skulle behöva nya brillor, men har aldrig tidigare haft detta problem med en rollspelsprodukt.

Min fråga till Bullen. Är det fel på bara mig? (En Southman här beskrev systemboken (i annan tråd) som lättläst så jag är rädd att jag inte är normal).
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag läser den utan problem i bra ljus men är det lite mörkare så flyter brödtexten in.

Så nej, typsnittet är inte optimalt vilket är synd för spelet är fräckt, fullmatat men inte lättillgängligt. Det blir ett litet hinder.
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
469
Location
Uppsala
Hörde samma kommentar i Fria ligans podd, så nej, helt ensam är du inte!

(Själv har jag inte hunnit lägga vantarna på Neotech än. :sad:)
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Jag är 60 år gammal, lite skumögd (åldersrelaterat) och har sålunda svårt för finstilt text, än värre om den är typsatt i Times New Roman eller Arial. Exempel: Rollspelet Tellus krävde förstoringsglas.

Därför är jag noga med en luftig layout i min Expert-serie med det lättlästa typsnittet Sabon i brödtexten.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Mekanurg;n339093 said:
Jag är 60 år gammal, lite skumögd (åldersrelaterat) och har sålunda svårt för finstilt text, än värre om den är typsatt i Times New Roman eller Arial. Exempel: Rollspelet Tellus krävde förstoringsglas.

Därför är jag noga med en luftig layout i min Expert-serie med det lättlästa typsnittet Sabon i brödtexten.
Nyfiken fråga: Vilka typsnitt är de bästa/lättaste att läsa?
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Mundo;n339095 said:
Nyfiken fråga: Vilka typsnitt är de bästa/lättaste att läsa?
Jag brukar rekommendera några klassiker: Baskerville, Caslon och Sabon.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Mundo;n339095 said:
Nyfiken fråga: Vilka typsnitt är de bästa/lättaste att läsa?
Om man ska vara extremt grundläggande är ett typsnitt med seriffer lättare att läsa som brödtext på papper. När jag lärde mig så sa man att sans-seriff var lättare att läsa på skärm, det kan ha handlat om att skärmar hade läge upplösning på den tiden men jag vet inte.

Val av typsnitt är dock inte det enda som avgör en
texts läsbarhet.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Var inte kult också lite svårläst emellanåt?
 

Famine

Veteran
Joined
23 Nov 2014
Messages
39
Njae, inte personligen, men har hört en del nämna detta ja. Kanske lämpar sig min närsynthet till att läsa liten liten text :) är ju ändå 43...
 

Herr Grönstedt

Swordsman
Joined
29 Dec 2000
Messages
444
Location
Linköping
Som vanligt så är det inte killen som skrivit brevet som är med i filmen.

Hakanlo, du är verkligen inte ensam om det här problemet. Låg kontrast i typografi har de flesta av oss varit med om någon gång. När man är inne på sitt 45:e jordvarv börjar man också se lite sämre på grund av åldersastigmatism. Du kanske bör tala med din optiker om progressiva glas.

De senaste årtiondet har tunna stilar av typsnitt varit mycket populära, men de värsta avarterna hos såväl Apple som Microsoft har försvunnit. Det är inte heller ovanligt att typografins expressiva funktion går ut över dess kommunikativa funktion. En vetenskaplig studie av skärmtypografi har visat att läsare i olika åldrar tycker att läsbarheten är mycket låg för mycket tunna fonter, men yngre läsare kan uppfatta dem som mer estetiskt tilltalande än äldre läsare:

Länk till artikeln:
https://interux.com/publications/Zlokazova-Burmistrov-ECCE17.pdf
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Herr Grönstedt;n339116 said:
En vetenskaplig studie av skärmtypografi har visat att läsare i olika åldrar tycker att läsbarheten är mycket låg för mycket tunna fonter, men yngre läsare kan uppfatta dem som mer estetiskt tilltalande än äldre läsare:

Länk till artikeln:
https://interux.com/publications/Zlokazova-Burmistrov-ECCE17.pdf
Det här låter spot on. Jag kan förstå att en tunn font kändes estetiskt tilltalande, men tydligen har vissa av oss iallafall vissa problem att läsa.
Det där med optiker, helt rätt, var just där, men progressiva glas var det inte dags för än... så varken jag eller mina glasögon är särskilt progressiva.

(Ska jag vara ärlig funderar jag på att höra med Helmgast om jag får returnera spelet. Jag gillar det och vill ju ha det, men har svårt att använda det på grund av något som jag faktiskt ser som bristande tillgänglighetstänkande.).
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Nu är det väl så att Times New Roman är ganska lättläst i små grader och smala spalter, om jag inte har helt fel? Bara för att anknyta till tidigare typsnittsdiskussion.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
41 år gammal, brytningsfel, använder glasögon. Har inga problem själv med texten.

...jag har problem med slangbegreppen. Svårt att lista ut vad allt är. Men det kanske kommer förklaringar allt eftersom.
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
Mekanurg;n339097 said:
Jag brukar rekommendera några klassiker: Baskerville, Caslon och Sabon.
Helt orelaterat men tack för dessa tips. Alla tre har blivit nya favoriter.
 
Top