Nekromanti Är det någon här som spelar Nephilim?

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Vore bara kul och se om någon har gjort eller gör det.
Fann spelet ganska roligt, om än synd att det slutade komma supplement, de såg läckra ut i bokhyllan med sina mönstrade ryggar!

"When the DM laughs it is already to late"
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Har spelat fyra spelmöten

Jag har lirat Nephilim lite grann. Det var ganska roligt, men det var definitivt en del som nog borde gjorts annorlunda från vår sida. Framförallt gjorde vi felet att utgå för mycket från vilken människa vi var och vilka liv vi hade levt. Istället skulle man först tänkt ut vad ens nephilim är för någon, och sedan utifrån det bestämt människoliv.

Vår spelledare hade nog inte riktigt tänkt på hur pass mäktiga nephilimförmågorna var. Ett sällskap på fyra pers där en kan flyga och förvandla sig så att han ser ut som vem han vill, en kan lägga ”make friend” och bli polare med vem han vill, en tredje kan plocka fram ett gäng smådemoner som käkar sig igenom den bamsigaste ståldörr o.s.v.; det blir ett väldigt starkt sällskap. Äventyren måste vara annorlunda utformade om det ska bli kul att spela ett sånt gäng i längden. Blir det såpass människodominerat som när vi spelade blir man lite för uber-mäktig.

Tyckte annars det var ett kul spel, men det verkar inte vara aktuellt att spela något mer än den minikampanj (lirade fyra spelmöten, vi hann aldrig spela klart den) vi lirade för ett år sedan.
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
För oss funkade det bra!

Men jag spelledde och sen så solospelade min kompis. Vilket vägde upp hans förmågor. Han var undin, och fick nästan orgasm när han lyckades sparka ihjäl en motståndare.

Spelet passade oss bra, dels för att vi gillade de historiska inslagen. Vi har bägge läst antik historia, och jag är själv historiker. Så det var väl det som tilltalade oss mest.

Men jag kan förstå att det uppstår problem då man är fler spelare!

"When the DM laughs it is already to late"
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Tillägg

De historiska inslagen är roliga, det håller jag med om. Egentligen borde man väl spela en kampanj där man spelar igenom alla sina liv, istället för att direkt börja år 2001 med någon som levt fyra gånger. Men hur gjorde ni med arkeyperna när din polare gjorde rollperson? Själv tycker jag det kan bli rätt stelt när man ska välja på färdiggjorda typer där färdigheter, familj m.m. redan är klart. Det gäller verkligen att man har en SL som fattar det här med att ändra på vad som står och att kompromissa lite, annars kan man nog bli rätt lack.

Sen ville jag bara påpeka en väldans bra grej med spelet; dess namn ger en god anledning till att spela Fields of Nephilims Earth Inferno hela spelmötet! /images/icons/smile.gif
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: Tillägg

Jag var flexibel, vi skapade personer han hade varit i de olika inkarnationern...så slapp han bli bonde eller så i ett liv. Detta gjorde honom än märktigare dock.
Men eftersom det var solospel så funkade det bra.

Vi spelade faktiskt inte i nutid utan vid cekelskiftet 1900.
Tänkte också spela vid andra tidpunkter i hans existens, men det blev aldrig av tyvärr. Kanske något för framtiden antikens grekland eller rom!

"When the DM laughs it is already to late"
 

JohanB_UBBT

Veteran
Joined
20 Mar 2001
Messages
19
Location
Göteborg
Har testat Nephilim, men upptäckte tyvärr att det var väldigt svårspelat. Tycker det var lite väl krångliga regler. Karaktärer med flera inkarnationer, dubbla personligheter, för att inte nämna reglerna för krafterna där man hela tiden måste ta hänsyn till planeternas inverkan på karaktären för varje dag.
Spelet har helt klart ett intressant upplägg och bakgrund, men jag tycker reglerna gjorde det nästan ospelbart.
Fast är det nån som har ett bra, spelbart äventyr till Nephilim så skulle jag gärna ta en titt på det.
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Har du spelat äventyrsserien Serpent Moon. Annars har jag nog inga egna äventyr kvar tyvärr!

Annars tyckte jag inte att det var så svårspelat, men det underlättar nog lite om man är historiker också!

"When the DM laughs it is already to late"
 

JohanB_UBBT

Veteran
Joined
20 Mar 2001
Messages
19
Location
Göteborg
Har inte spelat Serpent Moon. Är det något du rekomenderar?
Hade inga problem att förstå bakgrunden. Det var reglerna som ställde till det tycker jag. Lite för komplexa karaktärer och komplicerade bakgrunder. Det blir onekligen lite rörigt med ett flertal liv bakom sig i lånade kroppar och stulna erfarenheter mixat med egna. Samt tillhörigheter i diverse kulter och arcana.
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Det var just den mixen av inkarnationer och erfarenheter som jag fann trevligast med spelet. Men jag håller med om att det kan bli lite rörigt, särskilt om man väljer att ha många "tidigare" liv.

Serpent Moon är det enda officiella äventyret till spelet som jag känner till (bortsett det som följde med grundreglerna). Det är en serie om fyra äventyr som hänger samman med en röd tråd. Antar att de är okej, minns att ett av äventyren som utspelade sig på en cirkus eller snarare en freak-show var ganska skojigt. Så om man vill spela Nephilim antar jag att man bör starta med Serpent Moon, så slipper man göra egna äventyr.
Äventyret bör finnas begagnat, tror att jag sett på en hylla hos Absolut Spel, men inte säker.

"When the DM laughs it is already to late"
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Jag har spelat det en gång och visst hade vi roligt men personligen gillade jag inte konceptet. Jag gillade inte att man var tvungen att uppehålla sin kropps forna liv innan han blev övertagen. Hur som hellst var det roligt att leka med magin och oj vad jag lekte med den.

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
"Jag gillade inte att man var tvungen att uppehålla sin kropps forna liv innan han blev övertagen."

Själv tyckte jag det var en klart skojig grej att man var tvungen att ta hänsyn till den människas liv vars kropp man tagit över. Vi hade jäkligt kul när våra Nephilims skulle försöka slingra sig undan underhållskostnader för barn från tidigare äktenskap /images/icons/smile.gif , eller försökte få den tjatiga hustrun att omkomma i en bilkrasch på ett sätt som såg naturligt ut. Jag tycker inte spelet skulle blivit lika intressant om man sluppit att bry sig om vilka konsekvenser Nephilimtillvaron fått i vardagslivet.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
"Själv tyckte jag det var en klart skojig grej att man var tvungen att ta hänsyn till den människas liv vars kropp man tagit över."
Man är inte heller tvungen att göra det. Nephilim har ingen Masquerade eller Veil att upprätthålla. The Tower Arcanum tenderar att jaga folk (rätt ord?) som exponerar Nephilims hemligheter (typ att de finns) för människorna, och många nephs tycker det är A, praktiskt och B, god sed att upprätthålla sin simulacrums identitet. Men ingen tvingar dig om du inte vill. Det händer ju att folk får underliga idéer och förändrar sitt liv och det ses väl inte som något övernaturligt eller jättekonstigt (jmf skildringen av en Elf-metamorfosis i boken).

Så det är inte nödvändigtvis inbyggt i spelet; det är upp till varje spelgäng.

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Det jag menade var att man i utgångsläget var tvungen att ta hänsyn till det. Man hamnar ju trots allt i en viss kropp och det finns ett antal människor som känner till den person som de tror den där kroppen innehåller. Sen kan man ju förstås lösa det problemet på olika sätt, t.ex. genom att ta ihjäl de som känner personen vars kropp man tagit eller genom att sticka till andra sidan jorden och hoppas att man inte råkar ut för några egendomliga sammanträffanden.

Som tidigare sagts så har jag ingen jättekoll på Nephilim, har bara lirat det några gånger, så jag vet inte riktigt hur konstruktörerna tänkt sig att det ska spelas.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
"Sen kan man ju förstås lösa det problemet på olika sätt, t.ex. genom att ta ihjäl de som känner personen vars kropp man tagit eller genom att sticka till andra sidan jorden och hoppas att man inte råkar ut för några egendomliga sammanträffanden."
Eller helt enkelt genom att alienera dem som kände personen; så länge man uppträder någorlunda mänskligt kan detta förklaras på fullständigt mundana sätt: "Vad gjorde vi för fel?! Vår Kalle har blivit asocial och hänger bara med de där konstiga musikerna och svarar inte på telefonsamtal längre... men han är ju myndig nu..." "Efter tretton års äktenskap förklarar han att han bara tog mig för pengarnas skull och haft en älskarinna i Birmingham alla dessa år..." "Jo, Collins verkar ju ha blivit knäpp - han skall finna Gud i skogen eller något sådant, så han sålde sina aktiemajoriteter, donerade en del av pengarna till Greenpeace och försvann med resten till nån liten håla på östkusten." Allt accepterat av det moderna samhället. Kräver drastiska men inte olagliga eller skräckinjagande åtgärder.

Vissa neph är mycket intresserade av materiella fördelar och sociala positioner (Emperor och Empress Arcanum, t.ex.) och andra har en filosofi som gör att de vill vara vänliga mot människor eller behöver stabila sociala förhållanden för att må bra. Då lönar det sig att skaka båten så lite som möjligt.

Sedan har du rätt i att hantera problemen med ens simulacrums tidigare liv är ganska kul, men om man finner det påfrestande i längden är det bara att skaka av sig det - kan vara traumatiskt för en människa, men nephs är inte människor - och i fortsättningen spela andra äventyr utan sådana bördor.

Nightowl, som gillar Nephilim - fast regelsystemet är ett härk, och magin trist utan Liber Ka (typiskt dåligt tecken när delar av systemet inte är roliga utan supplement...)

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Liber Ka!!!

Mycket av de problem du nämner får man bukt med om man skaffar supplementet "Liber Ka" (som för övrigt är ett av de bästa rollspelssupplement som någonsin skrivits - snacka om jävelbra research-arbete!) eftersom magin tonas ner betydligt där - samtidigt som den känns extremt mycket mer realistisk iom att anammar existerande (irl) magitraditioner och bygger hela magisystemet på dessa.

/Tobbe
 
Top