Nekromanti Är det en utmaning?

Isilme

Veteran
Joined
2 Oct 2003
Messages
100
Är det någon mer än jag ute i landet som lider av inspirationsbrist?
Är det någon mer än jag som känner att de behöver hjälp på traven att komma igång eller fortsätta med ett äventyr?
Är det någon mer än jag som känner att de skulle behöva en del råd i sitt spelledande?

Härmed startas SL/inspirations/äventyrsskrivar-skolan upp.

Skicka in dina bästa tips till hur man blir en bra SL, skriver ett bra äventyr eller avslutar ett!
Skicka in dina nytänkande och intressanta vinklingar på spelledandet och skrivandet som inte finns i regelböckerna!
Skicka in dina effektivaste råd för hur man bäst engagerar sina spelare!
Skicka in tankar om fällor man inte bör fastna i och sådant man bör prova på!
Tipsa, engagera och inspirera så mycket ni kan, vill och orkar!
/Glimfrost
 
G

Guest

Guest
När jag lider brist på ideer så brukar jag låta någn anna vara SL, efter ett eller tv spelmöten så är lusten tillbaka och så går det yttligare 6 månader med mig som SL :gremsmile:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,557
Location
Helsingborg
"Är det någon mer än jag ute i landet som lider av inspirationsbrist?"
Sök på "book of plots" på nätet.. Namnlistor är också bra att ha, då namn i regel är svåra att improvisera fram..

"Är det någon mer än jag som känner att de behöver hjälp på traven att komma igång eller fortsätta med ett äventyr?"
För mig är det alltid svårast att komma igång med ett äventyr.. Jag vill ständigt hitta på nya plotter eller upplevelser som jag kan kasta in rollpersonerna (spelarna) i.. Själv brukar jag försöka komma på en övergripande berättelse och sedan början (hur rollpersonerna dras in i det) och ett slut (när kan spelarna avsluta allting?).. Däremellan lägger jag ett par scener eller personer som kan förekomma.. De kommer oftast naturligt om du har en någorlunda genomtänkt grundhistoria..

Mestadels brukar jag använda mig utav ett mind-map-tankesätt när jag lägger upp äventyr.. Mina scenarior består av flera kapitel och dessa delas i sin tur in i små scener.. Kapitlena är i regel något som måste inträffa för att rollpersonerna ska komma vidare medan scenerna finns där för att fördjupa eller förlänga historien.. Eftersom jag inte vill (skriva ner för att låsa mig och därmed) rälsa så är alla scener fria, även om jag nu skulle få för mig att skriva ner en massa jox.. Därav fungerar mind-map-principen väl för att kartlägga ett äventyr för då uppkommer det inte någon linjär ordning mellan scenerna..

Numera klarar jag mig att spelleda några kvällar på 2T20 ord (och en detaljerad karta), men ju mer ovan du är vid spelledandet desto mer text borde du ha nedskrivet.. Detta för att få dig att ordentligt gå igenom allting som kan hända, men det ska även finnas där som ett stöd om du någonsin kommer bort eller av dig i spelledandet.. Om du inte kan improvisera fram en sak som står skriven i dina papper så ursäkta dig för att ögna igenom det.. Det är viktigt att du förklarar för spelarna varför det blir ett avbrott..

Ett tips är att ofta ta pauser, som du kan utnyttja för att kolla igenom dina anteckningar.. Ett annat tips är att ha ett glas med vatten.. Detta av olika orsaker, men den viktigaste är för att du ska kunna sippa på glaset medan du tänker.. Spelarna ser att du gör något och accepterar pausen som blir, medan du egentligen använder tiden för att tänka.. Att dricka (vatten) under spelledandet är bra av andra orsaker.. Dels för att fukta strupen vid allt talande och dels för att du ska kunna få in naturliga kisspauser.. :gremwink:

"Är det någon mer än jag som känner att de skulle behöva en del råd i sitt spelledande?"
Råd kan man alltid få och man kan aldrig bemästra spelledandet till fullo.. Ett tips är att notera och lära dig utav de andra misstagen som andra spelledare gör.. Själv har jag försökt plita ner ett <A HREF=http://rollspel.slurk.cjb.net>antal rollspelstips</A> för spelledare att läsa igenom.. Du bör läsa igenom dem, spelleda och sedan efter någon månad läsa igenom dem igen för att ta igen det du har missat.. Ingen blir bra av att läsa hur man blir spelledare, utan det är av praktik man lär sig.. Däremot så finns det genvägar och vinklingar som kan underlätta för en oerfaren spelledare..

/Han som måste ta röven ur vagnen och fortsätta med sin spelledarartikelserie
 
Top