Är det en tjänst att spelleda?

Vem gör vem en tjänst?


  • Total voters
    72

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Det beror på, är mitt svar. Om det finns pengar involverade, ja då är det ett jobb. Det spelar ingen roll om man tycker det är roligt.

I kompisgäng så är det en fråga om helt annan typ av tjänst, och oftare är det spelledare som gör kompisarna en tjänst. Vilket man kan kontrollera genom att titta på mängden folk som vill spela mot spelleda.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
506
Jag ser det gärna som en tjänst, för pga pengar så skulle det vara svårt för mig att åka på konvent, om det inte behandlades som en tjänst.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Jag skulle väl snarare lyfta frågan rörande vem som skapar värde för vem, och om det är ett jämbördigt utbyte i värde mellan spelare och spelledare. Givetvis är det olika från grupp till grupp, men just på konvent finns det ett mer formaliserat förhållande än i en vanlig spelgrupp skulle jag säga. På ett konvent kommer spelarna med en mängd förväntningar på ett scenario, utifrån en beskrivning som spelledaren själv inte författat, men som spelledare sen i någon mån förväntas möta upp mot. Spelledaren kan dessutom befinna sig under suboptimala förutsättningar för att möta dessa förväntningar, t.ex. om scenariot kommit ut sent eller är illa författat. Det blir en typ av assymetriskt värdeskapande som inte på samma sätt uppstår in en konventionell spelgrupp där spelledaren på ett helt annat sätt kan styra vad som spelas och under vilka omständigheter - samt bygga ett samförstånd och ta gemensamma beslut med resten av gruppen.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag vet inte om jag ser det som om någon gör någon annan en tjänst

SL och spelare fungerar i en symbios

Utan sl inget spel

Utan spelare inget spel


Alla spelare är ju där förhoppningsvis för att dom tycker det är roligt att spela och sl spelleder ju förhoppningsvis för att hen tycker om rollen som sl och inte för att någon gör någon annan en tjänst .


Är man däremot av den uppfattningen att sl är en lekfarbror/tant som är ansvariga för allas kul så kan det ju bli så att man kan välja att se det hela som att sl gör spelarna en tjänst då hen förser dom med roligt igenom sin ansträngning (läsa regler , plugga värld och äventyr) medans spelarna endast dyker upp och njuter frukten av sl's hårda arbete.
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
417
Location
Linköping, Sverige
Jag tycker att det är ganska stor skillnad mellan konventssituationen och att spela hemma. Hemma hjälps man åt mer. SL har lite andra ansvarsområden än spelarna, men alla borde vara delaktiga till att driva saker framåt på ett kul sätt. På ett konvent skulle jag säga att det är högre krav på proffsighet från SLs sida. Bättre påläst, kanske mer drivande. Då är det mer av att tillhandahålla en tjänst. Sedan ska ju inte spelarna vara arslen för det och bara sitta som fågelungar och vänta på att bli matade underhållning.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
I den vanliga situationen jag befinner mig i som en nästan ständig spelledare i en långvarig spelgrupp så ser jag det inte som en tjänst, utan som en roll. Men om någon skulle be mig spelleda för en annan grupp så skulle det åtminstone initialt kännas som att jag gör den personen en tjänst.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Hjälpa någon att flytta , hjälpa någon att köra det gamla skruttiga soffbordet till tippen , hjälpa någon att kakla badrummet utan en krona i ersättning det är är att göra någon en tjänst

Att spelleda är inte att göra någon en tjänst , jag är där för att jag vill utöva min hobby , jag är där för att JAG får ut något av att spelleda inte som en tjänst till mina spelare.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jo, men om du och jag går på konsert tillsammans, men du bokar biljetter, bokar hotell, och kör oss i din bil till konsertstaden, så gör du mig en tjänst även om vi båda uppskattar konserten lika mycket.
Jag vet inte om jag skulle se på det på det viset .

Jag ser det nog såhär

Jag skulle ändå boka hotel och biljett till mig själv så vad gör det om jag trycker på dubbelrum ist för singel och två biljetter ist för en och jag skall ändå köra dit oavsett om du följer med eller ej så att ha dig med i bilen gör varken till eller från så du kan lika gärna få åka med.

Om du däremot hade frågat mig om jag kunde köra dig till konserstaden och sedan hämta sig efter konserten var slut trotts att jag inte har nått ärende där då gör jag dig en tjänst om jag säger ja .
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
För att förtydliga

Där jag skulle kunna se spelledandet som att man gör en tjänst är när jag spelleder något jag själv inte vill bara för att mina spelare ber mig. Tex om dom ber mig och jag ställer upp på att spelleda DnD eller nått osr-mög som jag normalt avskyr endast för deras skulle då är det en tjänst att spelleda .
 
Top