Nekromanti Är det bra med ett forum på wrnu egentligen?

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
  • Man slipper ta hand om ett forum själv.
  • Man kan ägna sig åt att utveckla spel inte moderera.
  • Man "råkar" som användare ta del av intressanta trådar i andra forum ibland.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,920
Location
The Culture
Om rättigheter

Sedan har vi frågan om immaterialrätter, ett extremt krångligt kapitel av juridiken. Vem som äger vad och vad de har rätt att göra.
Vi kan anta att skribenten till en specifik post har rätt till sin egen text, något som dock inte är helt säkert. Vi kan konstatera att wrnu har möjlighet att göra någon form av anspråk på att äga immaterialrätterna till innehållet på sitt forum. Det går dessutom att konstatera att Neogame själva inte äger några immaterialrätter till det som produceras på forumet alls.
Hypotetiskt skulle detta kunna leda till en immaterialrättslig process om Neogames använder material som skrivits på "deras" forum, även om jag håller det för osannorlikt. Skulle wrnu få för sig att stämma ett företag som har en fan-bas på deras sida? Knappast troligt, men ett möjligt scenario. Det är även fullt möjligt att lyckas med en sådan process. Utgången skulle vara svår att gissa sig till.
Det är inte ett dugg komplicerat. Den som skrivit något på rollspel.nu äger rättigheterna till det han/hon skrivit. Moderatorerna kan radera det om det strider mot någon av forumets regler, men ingen annan än skribenten äger några rättigheter till texten. Om Neogames använde sig av något som skrevs på det här forumet, utan tillstånd, så skulle konflikten stå mellan skribenten och Neogames -- rollspel.nu skulle inte vara inblantad på något sätt. Men det känns som ett mycket hypotetiskt resonemang, eftersom Neogames också vet det här, och inte skulle göra något så dumt.

/tobias
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Re: Om rättigheter

Kan nog möjligen vara så, även om jag fortfarande tror det kan komma att bli klurigt i en hypotetisk process. Jag har inte läst direkt överdrivna mängder immaterialrätt.

Men det är ett juridiskt område som tenderar att innehålla en hel del fallgropar och svårigheter och även folk som tagit en master inom området kan säga hur ett solklart fall kommer sluta och sedan ha fel. Jag har sätt det hända.

Hur som så är det högst hypotetiskt och inte direkt troligt att det skulle hända. Fler parter brukar dock betyda mer krångel har de juridikstudier jag genomgått visat mig.

Dock har du säkert ganska rätt, jag tänkte nog inte helt 100% igenom just den immaterialrättsliga biten innan jag postade den. Men det ska väl sägas det i flera fall har blivit immaterialrättsliga processer av konstigare anledningar än den jag beskrev.
 

T-RED

Warrior
Joined
4 Nov 2001
Messages
264
Location
Stockholm
Re: Om rättigheter

Jag kan bara säga att jag håller med om att en uppdelning av Eon forumet till flera delar vore till stor fördel för användarna.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,208
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Om rättigheter

Jag kan känna att här är för lite aktivitet för att motivera en uppdelning i flera forum. Okej, ibland, som just nu, skrivs nya inlägg titt som tätt, men det kan gå veckor utan att ett enda inlägg skrivs.

Ett forum räcker gott, bättre det än en massa ödsliga sub-forum.

- Ymir, tycker
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Bättre med ett forum på neogames.se?

Jag kan hålla med om att forumet kanske skulle kunna bli mer utvecklat i Neogames egen regi, men samtidigt tror jag att den praktiska vinningen av att ha det på wrnu segrar.

För det första så är det som Ymir säger; det är inte överväldigande aktivitet här.

För det andra så upplever jag att trådarna på wrnu i hög grad har tydliga subject-lines, vilket gör att man lätt själv kan se om diskussionen kommer att handla om regler, världen, kampanjer eller annat.

För det tredje så sköts inte neogames.se speciellt bra (Eon 3 är väl inte fortfarande en Nyhet?), så jag har svårt att tänka mig att resurserna eller intresset finns från Neogames sida att själva hålla i forumet.

För det fjärde så är den eventuella risken för rättighetsbråk försvinnande liten i dagsläget. Visst, den finns, men jag har fruktansvärt svårt att tro att det skulle inträffa.
 
Top