Är det bara jag, eller har priserna på Tradera blivit helt galna?

Lunnainn

Newbie
Joined
29 Jan 2023
Messages
6
Location
Falköping
Någon annan än jag som tittat på D&D annonserna som kommit ut? Samma kille som budar rejält budar nästan urskillningslöst på dem allihop, trots att jag sett att han vunnit just de böckerna/boxarna innan, han har flera annonser på samma grejer som högsta bud, och det konstigaste av allt är att han inte lämnar någon form av omdöme på annonserna han vunnit.

Vad fasen är det frågan om? Är det någon som tror sig kunna köpa på sig allt i investeringssyfte för att slänga upp allt för 50x sina egna inköpspriset eller vad?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,004
Vad fasen är det frågan om? Är det någon som tror sig kunna köpa på sig allt i investeringssyfte för att slänga upp allt för 50x sina egna inköpspriset eller vad?
Köpa ut hela Auction House för att resetta priserna på en högre nivå är en MMO-klassiker…
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
585
Location
Göborg
Någon annan än jag som tittat på D&D annonserna som kommit ut? Samma kille som budar rejält budar nästan urskillningslöst på dem allihop, trots att jag sett att han vunnit just de böckerna/boxarna innan, han har flera annonser på samma grejer som högsta bud, och det konstigaste av allt är att han inte lämnar någon form av omdöme på annonserna han vunnit.

Vad fasen är det frågan om? Är det någon som tror sig kunna köpa på sig allt i investeringssyfte för att slänga upp allt för 50x sina egna inköpspriset eller vad?
Jag kan förstå någon som vill ha en specifik bok och lägger bud på alla exemplar för att vinna någon av dem, men det gäller ju att då inte bli sittande på massor av exemplar... Det finns inte en risk att någon misstolkat intresset för en del saker går för och ser en födokrok? Eller fumlat på Köpslå?
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,831
Location
Off grid
Det finns inte en risk att någon misstolkat intresset för en del saker går för och ser en födokrok? Eller fumlat på Köpslå?
En variant är ju att man har en köpare nån annanstans. T.ex att man säljer det ännu dyrare på EBay.

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,004
Jag kan förstå någon som vill ha en specifik bok och lägger bud på alla exemplar för att vinna någon av dem, men det gäller ju att då inte bli sittande på massor av exemplar... Det finns inte en risk att någon misstolkat intresset för en del saker går för och ser en födokrok? Eller fumlat på Köpslå?
Det är inte den spekulation jag skulle göra själv, men det är inte automatiskt orimligt - som både konstvärlden och Black Lotus visat oss är priserna på samlarobjekt inte avhängigt några objektiva faktorer. Kan han köpa upp mycket av det som säljs, etablera en ny prisnivå, och långsamt sälja tillbaka på den finns det pengar att hämta. Men det är ett väldigt stort ”om” - åttiotalets rollspelare har antagligen nått kulmen för sina inkomster eller gör det om några år.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Det går att tjäna en del men inte jättemycket pengar på att köpa och sälja gamla rollspel. Är det upprörande? Jag tycker inte det.

I exemplet ovan tror jag dock att det kan handla om någon som har samlarmani och förmodligen mycket pengar.
 
Last edited:

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
477
Location
Uppsala
Någon annan än jag som tittat på D&D annonserna som kommit ut? Samma kille som budar rejält budar nästan urskillningslöst på dem allihop, trots att jag sett att han vunnit just de böckerna/boxarna innan, han har flera annonser på samma grejer som högsta bud, och det konstigaste av allt är att han inte lämnar någon form av omdöme på annonserna han vunnit.

Vad fasen är det frågan om? Är det någon som tror sig kunna köpa på sig allt i investeringssyfte för att slänga upp allt för 50x sina egna inköpspriset eller vad?
Februari 2010
Femton bitcoin, sa han. Du får femton bitcoin.
Vafan är bitcoin, undrade jag.
Det är framtiden. Säkra pengar.
Jaha.
Du får femton.
Jaha.
Skriv ner den här koden och tappa inte bort den.
Nänä, visst, svarade jag. Krafsade ner den på insidan av en gammal spelbok jag hade liggandes bredvid kartongerna på skrivbordet. La på luren.
Älskling, ropade jag. Är du redo att åka och lämna grejorna till loppisen?
 

Lunnainn

Newbie
Joined
29 Jan 2023
Messages
6
Location
Falköping
Februari 2010
Femton bitcoin, sa han. Du får femton bitcoin.
Vafan är bitcoin, undrade jag.
Det är framtiden. Säkra pengar.
Jaha.
Du får femton.
Jaha.
Skriv ner den här koden och tappa inte bort den.
Nänä, visst, svarade jag. Krafsade ner den på insidan av en gammal spelbok jag hade liggandes bredvid kartongerna på skrivbordet. La på luren.
Älskling, ropade jag. Är du redo att åka och lämna grejorna till loppisen?
Jo, helt klart. Det sitter nästan garanterat någon med en gammal arbetsdator med en gammal hårddisk i, med en mapp med en fil i, med lösenord och skit till 50 bitcoin.
För jag gör det inte längre.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
562
Location
Uppsala
Wow! Den där prislistan var ju uttömmande, för att uttrycka sig milt! Jag tror jag ska hålla mig till rollspel på engelska...
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Jag kan förstå någon som vill ha en specifik bok och lägger bud på alla exemplar för att vinna någon av dem, men det gäller ju att då inte bli sittande på massor av exemplar... Det finns inte en risk att någon misstolkat intresset för en del saker går för och ser en födokrok? Eller fumlat på Köpslå?
Men är det inte standard att vänta ut och se hur det går för ens bud i första auktionen innan man ger sig in i en till med samma objekt? Jag blir heller inte riktigt klok på det hela.
Hände något liknande för något år sedan när en ny köpare plötsligt dök upp och budade hem rollspel för 30-40k en månad och sedan bara försvann igen. Förlorade inte en auktion vad jag minns vilket ser ut ungefär som läget nu på tradera.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,446
Location
Stockholm
Jag tänker att vi har ett antal personer som har blivit väldigt rika på att skapa och/eller driva dataspelsbolag. Inte sällan har de spelt rollspel som unga.

Har en person 100 miljoner guldmynt, eller som kan vara fallet, flera miljarder guldmynt, är ju 22 000 för en inplastad Gigant troligen inte ens det man lägger på sitt boende per dag. Eller nått sånt.

Så jag tror att det är några sådana som för kul skull köper det de vill ha, för de priserna, för att de kan det.
 

Lunnainn

Newbie
Joined
29 Jan 2023
Messages
6
Location
Falköping
Jag tänker att vi har ett antal personer som har blivit väldigt rika på att skapa och/eller driva dataspelsbolag. Inte sällan har de spelt rollspel som unga.

Har en person 100 miljoner guldmynt, eller som kan vara fallet, flera miljarder guldmynt, är ju 22 000 för en inplastad Gigant troligen inte ens det man lägger på sitt boende per dag. Eller nått sånt.

Så jag tror att det är några sådana som för kul skull köper det de vill ha, för de priserna, för att de kan det.
Ja, absolut, jag har inga problem med att de köper det de vill ha, i synnerhet inte för enorma summor. De som säljer vinner ju *mer* på att denne budaren budar högt, än att jag får det lågt, och når grejerna upp till en viss nivå väntar jag ju bara in nästa istället, så det gör mig inget.
Det jag blir fundersam över är varför, om man nu vill ha nostalgi-grejerna som man nu har råd med, man köper *allt*.

Det är liksom helt urskillningslöst - samma äventyr är budat flera gånger på, minns jag inte fel är det flera boxar i dubbletter nu, jag har sett Magikerns Handbok gå för både 1255:- och 814:-(?) till samma person, etc. Det är liksom inte bara frågan om att någon vill ha en komplett samling - denne personen budar högt på *allt*, även dubbletter. Vilket mest känns..."meh", med lite "wtf" i.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
... jag har sett Magikerns Handbok gå för både 1255:- och 814:-(?) till samma person ...
Det finns ändå flera helt rimliga förklaringar till det. Personen köper båda, jämför dem, behåller den bättre och säljer den sämre vidare. Personen vill ha två böcker, ett samlarex och ett spelex. Personen vill ha två böcker, en till sig själv och en att låna ut till sina spelare. Personen köper ett ex till sig själv och ett ex som present till sin polare som är en lika stor rollspelsnörd.
 

Lunnainn

Newbie
Joined
29 Jan 2023
Messages
6
Location
Falköping
Det finns ändå flera helt rimliga förklaringar till det. Personen köper båda, jämför dem, behåller den bättre och säljer den sämre vidare. Personen vill ha två böcker, ett samlarex och ett spelex. Personen vill ha två böcker, en till sig själv och en att låna ut till sina spelare. Personen köper ett ex till sig själv och ett ex som present till sin polare som är en lika stor rollspelsnörd.
Jo, det har du väl iofs rätt i. Dessa tänkte jag inte ens på - jag var väl lite hemmablind på "jag då, jag vill ju också ha, lämna LITE kvar till mig!" antar jag :p Har liksom inte mycket kvar innan jag fått tag i -91ans omgång, och givetvis det jag vill ha går ju nu - för hejdlösa summor :O
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Så vad vi säger är att detta helt enkelt är helt valig kapitalism som funkar så som kapitalism tenderar att funka – den med mest pengar kan skaffa sig de mest åtråvärda sakerna, resten blir utan. Åt var och en efter betalningsförmåga, och så vidare… =)
 

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
464
Location
Stockholm
Men det är ett väldigt stort ”om” - åttiotalets rollspelare har antagligen nått kulmen för sina inkomster eller gör det om några år.
…och med inflationen åker de flesta löntagare på reallönesänkningar, för första gången på länge, med mindre pengar att lägga ens på livsnödvändigheter som begagnade rollspel.
 
  • Like
Reactions: abe
Top