Är det bara jag, eller har priserna på Tradera blivit helt galna?

Lunnainn

Newbie
Joined
29 Jan 2023
Messages
6
Location
Falköping
Jag har länge tänkt att jag skulle vilja ha spelat Marsklandet, så jag har en stående sökning på Tradera efter det. Några gånger har det dykt upp, och jag har kastat in handsken i ringen, men fått se mig överbjuden.

Nu för ett tag sedan gick ett exemplar för nära tusen kronor (bra mycket mer än jag tycker den är värd, osett) och nu när någon la ut en ny så startade de med utrop på 750 kr! Tydligen tycker de flesta som jag, för den fick inga bud. Nu är samma pryl ute igen, men med utgångspris 980! Vad var det du inte fattade med att 750 kr var för mycket förra gången?

Är det bara jag, eller är det där inte lite...

...hejdlöst?

Tänkte för övrigt nämna att det nu ligger en Marsklandet ute på Tradera, utifall att du inte redan kände till den. Utbudet var lågt denna gången, 50kr, och än så länge inte uppe på några vanvettiga summor - kolla in den, vet jag!
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Rätt nyligen dök en annons upp på tradera där jag tänkte "lycka till att sälja den för det priset" och det visade sig att inte mindre än 2 Vastermark (DoD Trudvang) blev sålda för 13500kr respektive 15500kr. Här måste jag säga att jag inte alls hängt med då jag för något år sedan köpte just Vastermark i perfekt skick för ca 700kr. Någon som har koll på vad som pågår här? :)
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,970
Location
Umeå
Ser nästan ut som misstänkt pengatvätt.
Både säljare och köpare har ju jobbat bra i så fall att köpt/sålt annat som klingar bra i samma intresseområden.

Tror mest på hysteri. Gamla rollspel är ju inget som spelas längre, folk skryter om antal ex de har i hyllan av samma sak och hur kul de hade i mellanstadiet när de faktiskt spelade det. Osv osv. Och som tidigare nämns, när det helt okritiskt ses som en bra sak att begagnatpriser stiger på saker som man inte ens själv använder så är det ju lite som aktiehandel, sure man kanske kan tjäna lite pengar på det, det ser ut som man gjort något klipp, men är ju någon som kommer lida av det i slutändan.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,995
Location
Ereb Altor
Både säljare och köpare har ju jobbat bra i så fall att köpt/sålt annat som klingar bra i samma intresseområden.

Tror mest på hysteri. Gamla rollspel är ju inget som spelas längre, folk skryter om antal ex de har i hyllan av samma sak och hur kul de hade i mellanstadiet när de faktiskt spelade det. Osv osv. Och som tidigare nämns, när det helt okritiskt ses som en bra sak att begagnatpriser stiger på saker som man inte ens själv använder så är det ju lite som aktiehandel, sure man kanske kan tjäna lite pengar på det, det ser ut som man gjort något klipp, men är ju någon som kommer lida av det i slutändan.
Att det råder viss hysteri är ju inget nytt men det här är på en helt annan nivå. 5000kr är ju någonform av ex maxnivå de senaste 15 åren. Att gå därifrån till 15000 och dessutom på en modul som inte tidigare varit på de nivåerna är det ju rätt skumt.

Jag har själv köpt på mig en drös grejer jag saknade (eller snarare hade sålt för länge sen) och priserna var inte alls så höga som jag trodde, och då gällde det ju sådant som Svavelvinter m.m.

(För egen del ville jag ha det i fysisk form när vi skriver Ereb Altor)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,889
Location
The Culture
Det där hade ju varit helt vansinniga priser för de mest eftersökta och sällsynta sakerna från Äventyrsspel. För en slumpmässig modul från Riotminds är det värre än vansinne.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,995
Location
Ereb Altor
Det där hade ju varit helt vansinniga priser för de mest eftersökta och sällsynta sakerna från Äventyrsspel. För en slumpmässig modul från Riotminds är det värre än vansinne.
Ja, Kult, Marsklandet, Ulvriket m.m. brukar ju dra iväg men inte 15 000kr.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,134
Jag har för mig att köparen av den ena Vastermark-boken skrev på Facebook att det visserligen drog iväg mer än han hade tänkt sig, men att det var en av få böcker han saknade och att han har ekonomi att köpa de rollspelsprylar han vill ha. Men lite märkligt att två likadana böcker drar iväg så väldigt.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
773
Rätt nyligen dök en annons upp på tradera där jag tänkte "lycka till att sälja den för det priset" och det visade sig att inte mindre än 2 Vastermark (DoD Trudvang) blev sålda för 13500kr respektive 15500kr. Här måste jag säga att jag inte alls hängt med då jag för något år sedan köpte just Vastermark i perfekt skick för ca 700kr. Någon som har koll på vad som pågår här? :)
Just Vastermark är väl en av de ovanligaste böckerna till Trudvang, tillsammans med Eld och Sot. Går ju inte heller att få tag i legalt i digital form pga Riotminds skitdumma beslut om att rata pdfer. Så vill man ha innehållet och inte känner någon med en skannad variant så krävs ju ett begagnat ex.

Men 15 000 är ju ren bullshit.
Hade börjat muttra något om bättre behövande, borgare och revolutionen om jag inte var rädd för Rollspelsverket.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Jag har för mig att köparen av den ena Vastermark-boken skrev på Facebook att det visserligen drog iväg mer än han hade tänkt sig, men att det var en av få böcker han saknade och att han har ekonomi att köpa de rollspelsprylar han vill ha. Men lite märkligt att två likadana böcker drar iväg så väldigt.
Den ena var dessutom utropspris på 14000kr så var inget som "råkade" dra iväg på just den.
Just Vastermark är väl en av de ovanligaste böckerna till Trudvang, tillsammans med Eld och Sot. Går ju inte heller att få tag i legalt i digital form pga Riotminds skitdumma beslut om att rata pdfer. Så vill man ha innehållet och inte känner någon med en skannad variant så krävs ju ett begagnat ex.

Men 15 000 är ju ren bullshit.
De må vara ovanliga och kanske inte finns digitalt men så här brant priskurva är konstigt.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,440
Location
Stockholm
Krävs ju bara två pers som vill och kan köpa en grej NU för att en auktion ska dra iväg. Var köparen till auktion 2 samma som förlorade auktion 1?
 
Top