D&D Är D&D värt att ge sig in på?

Nu måste jag ställa undan popcornen och protestera av flera anledningar. Din "en slagutväxling" är alltså två olika händelser. En spelare slår tärningar för att skada ett monster (man kan faktiskt slå sin attacktärning och sin skadetärning samtidigt) och SL slår för att skada spelarens rollfigur (ett slag med attacktärningen för att avgöra träff). Om jag inte minns helt fel (jag tror att det var 5e jag snodde den regeln från mitt spel) så är grundregeln att monster gör en fast skada. Så egentligen blir det ett rull (med flera tärningar) för spelaren när det är dennes tur och ett rull för SL när det är monstrets tur.

Och "1hp skada"? Var hittar du kombattanter i 5e som kan göra 1hp skada? Seriöst?
Vissa spel hanterar det som två olika händelser, andra som en händelse (vilket även stämmer bättre med min erfarenhet av att slåss på riktigt). Och min erfarenhet är att det är ytterst sällsynt att spelare kombinerar attack- och skaderull – spelet afforderar att man kör ett, kollar resultatet, sen kör det andra.

Tänkt som en hyperbol, men det finns ju en massa vapen som har 1DX + ability modifier (som kan vara 0 eller rentav negativ)?

Det är en sjukt imponerande lista av spelade spel! Utan att ha för avsikt att förminska den över huvud taget, vid en snabb överblick verkar alla vara inom en enskild fåra av rollspelsutbudet, och även om det är den bredaste fåran tänker jag att det finns goda möjligheter att bredda perspektivet ytterligare ifall man är intresserad.
Absolut. Jag spelar alla spel jag erbjuds och tänker spela alla spel jag köper åtminstone en gång. (De flesta spel jag spelat är tradspel. WTF?! och Cell Gamma är indiespel från The Forge och är samberättande, en med spelledarbyte under samma spelmöte med berättarbaserad spelvaluta, så de är de med mest annorlunda spelstil.)

Rekommendera gärna några spel jag borde kolla på, antingen via DM, eller här i tråden. Gärna med nån mening om vad som utmärker dem/varför man bör testa.
Du får också en lista med de spel jag har: https://www.griffindesign.org/masterlist.html så du slipper skriva nåt jag redan har men inte hunnit spela än. Första sektionen är en massa AD&D så lättast är nog att hoppa till slutet och arbeta sig upp. Tack på förhand!

Vissa spel hanterar det som två olika händelser, andra som en händelse (vilket även stämmer bättre med min erfarenhet av att slåss på riktigt). Och min erfarenhet är att det är ytterst sällsynt att spelare kombinerar attack- och skaderull – spelet afforderar att man kör ett, kollar resultatet, sen kör det andra.

Tänkt som en hyperbol, men det finns ju en massa vapen som har 1DX + ability modifier (som kan vara 0 eller rentav negativ)?
Jo, det finns spel som kombinerar de två händelserna, men de flesta jag har spelat kör dem som två olika (även om min lista inte är lika lång och imponerande som Daniels).

Det är inte ovanligt (enligt min erfarenhet) att man låter spelarna slå för både attack och skada samtidigt för att snabba upp spelet och SL behöver absolut inte slå för skada i 5e.

Visst har de flesta vapen skada enligt 1dx, men om du inte har någon skadebonus alls, har nog gruppens taktik fallerat om just du är i närstrid. Inte direkt det vanligaste exemplet. Och tror inte att några varelser i Monster Manual gör 1hp skada (fast jag kan ha fel där - spelar ju inte 5e).

Jag återgår till mina popcorn nu. Jag tyckte bara att du tog i lite väl mycket där.

Det släpps så mycket spännande material till D&D 5e så jag har länge funderat på att ge mig in i träsket. Den nya 2024 utgåvan ska dessutom vara bakåtkompatibel med tidigare material släppt till 5e. Man får också höra så mycket om hur folk hemmabrygger allt möjligt.
Samtidigt får man höra så mycket negativt om hur bökigt och stelt det är att spelleda.

Hur ligger det till med dagens D&D 5e (2024) egentligen? Är det så farligt att spelleda som man får höra?
Jag har haft så otroligt mycket kul med olika versioner av D&D genom åren, både som spelare och spelledare. För något år sedan spellede jag en 5E-kampanj som var superkul på alla sätt, där jag var den enda som öht hade spelat rollspel tidigare. Var inga problem.

Rangerns class ceature:
  • When you forage, you find twice as much food as you normally would.
Kombinera med Outlander-bakgrunden:
  • In addition, you can find food and fresh water for yourself and five other people each day, provided that the land offers berries, small game, water, and so forth.
Funkar dessa tillsammans? Är "forage" en term? Vem vet...

...och båda dessa exempel jag har gett är liksom basic 1st level stuff som är otydligt ... från en enda klass.
Det är ett bra exempel, och jag håller absolut med om att det finns många likartade situationer i 5e.

Det jag själv kommit fram till är dock att det är man lika gärna kan säga ”kör, bara kör” i sånna lägen i alla fall så länge det inte rör sig om magi), för den finns ändå nån trollformel eller likande som gör det där minst lika bra.

5e är inte riktigt ett spel där man skapar spänning genom att maten håller på att ta slut, eller där en strid blir helt förstörd av att krigaren fick göra fyra attacker på en runda, en gång i striden, istället för bara tre.

Det är ett bra exempel, och jag håller absolut med om att det finns många likartade situationer i 5e.

Det jag själv kommit fram till är dock att det är man lika gärna kan säga ”kör, bara kör” i sånna lägen i alla fall så länge det inte rör sig om magi), för den finns ändå nån trollformel eller likande som gör det där minst lika bra.

5e är inte riktigt ett spel där man skapar spänning genom att maten håller på att ta slut, eller där en strid blir helt förstörd av att krigaren fick göra fyra attacker på en runda, en gång i striden, istället för bara tre.

Sant! Men, för mig blir det konstigt att ett spel å ena sidan är skrivet är ett väldigt tydligt balansperspektiv - rollfigurer mot varandra, rollfigurerna mot monsterna - och å andra sidAn undergräver dessa designmål med att vara otydligt skrivet och ha dåliga regler för att göra möten.

Last edited:
Sant! Men, för mig blir det konstigt att ett spel å ena sidan är skrivet är ett väldigt tydligt balansperspektiv - rollfigurer mot varandra, rollfigurerna mot monsterna - och å andra siden undergräver dessa designmål med att vara otydligt skrivet och hå dåliga regler för att göra möten.
Sure. Jag vet i och för sig inte om det faktiskt är så balanserat :D.

Känns mest som en illusion. Lite som CR. Som nån sa tidigare; spelet gör sig generellt bättre med obalanserade strider.

Men jag håller absolut med om att det ger intrycket av att vara ett väldigt balansfokusetat spel. Vilket ju i sig kan vara berättigad kritik mot spelet. Sen vet jag inte om det faktiskt påstår sig vara balanserat någonstans, jag har nog aldrig lusläst det tillräckligt för att uttala mig om det, eller om det bara är en ettikett andra har satt på det.

Ett stort problem med 5E är att inte ens den nya Rangern i 5,5E är bra nog. Jag vill ju att det ska vara en cool klass! Fortfarande bättre att spela krigare eller tjuv med båge. (Och ännu bättre att muticlass:a).

Ett stort problem med 5E är att inte ens den nya Rangern i 5,5E är bra nog. Jag vill ju att det ska vara en cool klass! Fortfarande bättre att spela krigare eller tjuv med båge. (Och ännu bättre att muticlass:a).

Utbygdsjägare, ett sorgebarn sedan år 2000 ….

Jag har haft kul när jag spelat ranger. Men så ser jag ju som jag nämnt ovan inte 5e som ett balanserat spel.

Men jag tror mest folk har en specifik bild i huvudet (Drizzt) som inte riktigt motsvarar vad klassen gör.

4ed Rangern var amazing!!!
I 3.5 har jag för mig att två levels Ranger var bra multiklass (det enda vettiga sättet att bygga en krigare i 3.5 var att ösa på med multiklassning - eftersom klasserna var front-loaded ville man vara typ Fighter 2/Barbarian 2/Ranger 2/alla jäkla Bo9S-klasser men kunde hitta 2/ett gäng prestigeklasser 2...

Det är bra! Helt annat spel men kul.
4E är något så ovanligt som ett D&D som vet exakt vad det vill göra, och gör det. (Problemet är att vad det gjorde inte var vad fansen ville - de ville ha sina gammalmodiga och klumpiga "så att det känns som D&D"-regler, vilket då blev hur man byggde 5E.)

Och något så ovanligt som ett D&D som håller L1-L30, snarare än att gå sönder helt vid så där L13...

4E är något så ovanligt som ett D&D som vet exakt vad det vill göra, och gör det.

Och något så ovanligt som ett D&D som håller L1-L30, snarare än att gå sönder helt vid så där L13...
Precis. Det var därför jag gjorde min egen klon av 4e när WotC satte igång med D&D Next. 4E hade vissa barnsjukdomar (som jag tror och hoppas att jag har fixat), men det var första gången sedan 1975 som D&D uppfyllde det som jag alltid hade velat få det till.

Finns det någon klon av 4E?
Typ. Fast på svenska då.

Back