Det tråkiga svaret är såklart att det beror på vad du vill spela / spelleda.
Föjden på det blir ju att fundera på vilken spelstil och vilket innehåll just DnD 5E gör bra, och om den matchar vad du/ni vill spela.
Jag skulle säga att jag hade köpt DnD 5E om jag kände att jag ville spela ett klassiskt fantasyrollspel med mycket fokus på strid och att optimera förmågor för dessa strider, att alla karaktärer är mer eller mindre superhjältar och att gruppen känns som en fantasyversion av exempelvis One Piece, Dragonball eller liknande filmer där alla har särskilda krafter som blir starkare med tiden.
Jag skulle också kunna välja DnD 5E om jag var väldigt sugen på den lore och tematik som omger DnD. Det är väldigt mycket mer eller mindre implicit och fragmenterat settingbygge som är rätt specifikt för DnD. Om man gillar det så är DnD intressant, om man inte gillar det så finns det mycket bättre val.
Gällande hur svårt det är att spelleda så skulle jag säga att det i sig inte är särskilt knepigt, särskilt inte till en början, men det blir mer och mer att hålla koll på ju mer förmågor och krafter alla rollpersoner får.
Det finns mkt lättare spel att spelleda, men det finns mkt mkt krångligare spel också.
När man investerar i spel så tycker jag att man ska lyssna rätt mycket på vad man känner sig engagerade och taggad på och börja där, samtidigt som man har ett öppet sinne för andra spel. Så om du tycker att DnD känns spännande, taggande och att du liksom längtar efter att få testa det så kommer den upplevelsen vara en god grund att bygga på.