D&D Är D&D värt att ge sig in på?

Formlexx

Betraktare
Det släpps så mycket spännande material till D&D 5e så jag har länge funderat på att ge mig in i träsket. Den nya 2024 utgåvan ska dessutom vara bakåtkompatibel med tidigare material släppt till 5e. Man får också höra så mycket om hur folk hemmabrygger allt möjligt.
Samtidigt får man höra så mycket negativt om hur bökigt och stelt det är att spelleda.

Hur ligger det till med dagens D&D 5e (2024) egentligen? Är det så farligt att spelleda som man får höra?

Det tråkiga svaret är såklart att det beror på vad du vill spela / spelleda.

Föjden på det blir ju att fundera på vilken spelstil och vilket innehåll just DnD 5E gör bra, och om den matchar vad du/ni vill spela.

Jag skulle säga att jag hade köpt DnD 5E om jag kände att jag ville spela ett klassiskt fantasyrollspel med mycket fokus på strid och att optimera förmågor för dessa strider, att alla karaktärer är mer eller mindre superhjältar och att gruppen känns som en fantasyversion av exempelvis One Piece, Dragonball eller liknande filmer där alla har särskilda krafter som blir starkare med tiden.
Jag skulle också kunna välja DnD 5E om jag var väldigt sugen på den lore och tematik som omger DnD. Det är väldigt mycket mer eller mindre implicit och fragmenterat settingbygge som är rätt specifikt för DnD. Om man gillar det så är DnD intressant, om man inte gillar det så finns det mycket bättre val.

Gällande hur svårt det är att spelleda så skulle jag säga att det i sig inte är särskilt knepigt, särskilt inte till en början, men det blir mer och mer att hålla koll på ju mer förmågor och krafter alla rollpersoner får.

Det finns mkt lättare spel att spelleda, men det finns mkt mkt krångligare spel också.

När man investerar i spel så tycker jag att man ska lyssna rätt mycket på vad man känner sig engagerade och taggad på och börja där, samtidigt som man har ett öppet sinne för andra spel. Så om du tycker att DnD känns spännande, taggande och att du liksom längtar efter att få testa det så kommer den upplevelsen vara en god grund att bygga på.

Den stora utmaningen med DnD jag har haft är att ganska snart så har karaktärerna förmågor som förvrider verkligheten ganska drastiskt. Det kan bli ett problem om du som SL inte har orken att läsa in dig på alla spells och har koll på vad rollpersonerna kan tänkas ha tillgång till, eller om du inte helt enkelt är jäkligt snabb på att regagera på oväntade situationer och dra fram coola idéer ur luften när spelarna just sköt dina plannerade coola idéer i sank.

Det är därför jag personigen föredrar att spela DnD (5e ivart fall) på level 1-2. Men det är jag det.

Det lider lite av i mitt tycke att det finns väldigt många olika settingbooks och moduler, som var för sig är helt okej när det kommer till regeltilläg. Och om man väljer en modul och kombinerar med grundregelerna är allt rätt lungt. Men om du väljer två olika moduler och kombinerar dem med varandra kan du få rätt besvärliga synnergier (besvärliga för mig, personligen, utifrån min kapacitet som SL). Även mellan karaktärer.

I korthet; det är för mig för mycket saker att hålla reda på för att känna att jag gör ett bra jobb som SL.

Annars gillar jag det mesta med 5e förutom egentligen powerlevel på rollpersonerna (har inte kollat så mycket på 2024, men det ska ju vara ytterst likartat, fast möjligen med lite högre powerlevel).

Ibland känner jag att jag hade föredragit 5Es regler, fast med typ OSR-klasser för karaktärerna =D

Jag har mer och mer lutat åt regellätta spel. Jag spelleder just nu Symbaroum och pathfinder 1e (inte helt smärtfritt men jag har kul). Jag skulle vilja ha ett heroisk fantasy spel och jag har fattat det som att 5e är lättare än pathfinder 1e. Sen är jag även nyfiken på många av de moduler som släpps till 5e.

Hur lätt skulle ni säga att det är att improvisera i 5e? Att bygga encounters på språng och göra regelbedömningar ifall spelgruppen går helt off-road. Är det många rörliga delar att hålla koll på? Hur lätt är det att skapa egna/modifiera motståndare?

Hur lätt skulle ni säga att det är att improvisera i 5e? Att bygga encounters på språng och göra regelbedömningar ifall spelgruppen går helt off-road. Är det många rörliga delar att hålla koll på? Hur lätt är det att skapa egna/modifiera motståndare?
Relatvit lätt tycker jag, beroende på hur viktig "välbalanserat motstånd" är för dig. För mig bryr jag mig inte så mycket om sånt utan slänger gärna in fiender lite som jag tycker det passar (inom rimliga gränser). Ibland blir det väldigt lätta encounters, ibland vädligt svåra. Oftast funkar det.

Jag rekomenderar att förbereda med ett par passande "standardfiender" (om det nu är orcher, goblins, vargar eller vad som helst) så jag snabbt kan kolla upp stats om jag vill slänga in något.

Den enda risker är just om du slänger något slags hinder och en spelare drar fram en besvärjelse som helt neutraliserar din utmaning med ett fingerknäpp. Men då får ju spelarna i alla fall känna sig mäktiga och förberedda, så det är inte fel om det händer ibland det också =)

Shadowdark ett OSR adjacent rollspel med mekanik från 5ed. Snabbt och dödligt men lätt att spela! Håller sig mellan level 1 till 10.

Jag rekomenderar att förbereda med ett par passande "standardfiender" (om det nu är orcher, goblins, vargar eller vad som helst) så jag snabbt kan kolla upp stats om jag vill slänga in något.

Den enda risker är just om du slänger något slags hinder och en spelare drar fram en besvärjelse som helt neutraliserar din utmaning med ett fingerknäpp. Men då får ju spelarna i alla fall känna sig mäktiga och förberedda, så det är inte fel om det händer ibland det också =)
Jag brukar preppa en anpassad slumpmässiga möten tabell och en lista med olika hinder jag kan slänga in ifall det känns rätt så det borde inte vara ett problem.
Brukar även preppa cirka två spelmöten framåt ifall jag felbedömt hur fort de kommer ta sig fram.

Shadowdark ett OSR adjacent rollspel med mekanik från 5ed. Snabbt och dödligt men lätt att spela! Håller sig mellan level 1 till 10.
Gillar du D&D5 grundmekanik men vill ha ett bättre spel så kan jag rekommendera ShadowDark!
Jag har ingen speciell förkärlek till D&Ds grundmekanik utan jag är framförallt intresserad av modulerna till det. Shadowdark finns med på min önskelista men jag tror inte det är en lämplig ersättare här.

Då finns det alternativ som Tales of the Valiant, som SFbok fortfarande säljer ut för halva priset.
Det är 100% kompatibelt med D&D 5e-äventyr.
Visserligen billigare men skulle du säga att det är bättre och/eller lättare än D&D 5e?
Är det även kompatibelt med nya materialet till D&D2024?

Visserligen billigare men skulle du säga att det är bättre och/eller lättare än D&D 5e?
Alltså, "kompatibilitet" är en snårig fråga eftersom alla menar olika saker med det.

Vad jag menar med att ett system är kompatibelt med ett äventyr är att om det i äventyret står att det skall mötas en "ghoul" så finns det ett stat block för en ghoul som är ungefär lika farlig som den i originalsystemet, och om det finns nya unika statblocks i äventyret så är de begripliga enligt det system man använder. Dito för magiska pryttlar.

Jag tycker att ToV förbättrar vissa saker från 5e 2014 i alla fall. Karaktärsklasserna är bättre balanserade. Luck är bättre än Inspiration. Doom Points till SL är en kul mekanism.

Det är typ helt kompatibelt skulle jag säga och lika enkelt, plus lite små förbättringar om man jämför med 2014-utgåvan.

Andra alternativ du borde överväga är:

Free5e, samma men gratis. Är fortfarande i produktion men den senaste pdfen är så gott som färdig textmässigt. Kommer släppas som print-on-damand snart* till självkostnadspris.

Nimble 5e, som är en kraftigt bantad och strömlinjeformad version. Men utan att tappa kompabiliteten.

*Aj, kollade upp datumet nu och det är typ ett år tills den kommer i print verkar det som.

Last edited:
Det släpps så mycket spännande material till D&D 5e så jag har länge funderat på att ge mig in i träsket. Den nya 2024 utgåvan ska dessutom vara bakåtkompatibel med tidigare material släppt till 5e. Man får också höra så mycket om hur folk hemmabrygger allt möjligt.
Samtidigt får man höra så mycket negativt om hur bökigt och stelt det är att spelleda.

Hur ligger det till med dagens D&D 5e (2024) egentligen? Är det så farligt att spelleda som man får höra?
Med förbehåll för att jag inte spellett D&D så många gånger så skulle jag ändå säga att det är rätt enkelt, så länge som spelarna håller koll på sina egna förmågor. Reglerna är tydliga för det mesta. Ännu tydligare i D&D5.24, om jag förstått det rätt. D&D har också fördelen att det finns nästan oändligt mycket material, både gratis och med en prislapp, plus att det finns en miljon videos och guider kring vilket helst problem en DM kan stöta på. I stort sett alla vet vad D&D är och det finns massor av spelare.

(Detta skriver jag trots att jag inte själv är särskilt förtjust i D&D.)

Jag tycker absolut man ska unna sig lite DnD, särskilt en 3e-parts version. Det är ett jättebra spel och det finns, precis som du skriver, sjukt mycket kul material till det. Dungeons of Drakkenheim exempelvis, hur bra som helst.
Precis som många andra nämnt blir det svårt att hantera efter level 12, men så länge måste man ju inte hålla på. Level 1-10 räcker gott och väl för en episk kampanj.
Ett annat tips är att skaffa Flee Mortals som har bättre versioner av de vanliga monstren. Samt bättre regler för att hantera många fiender osv.

Back