Nekromanti Är D&D bra?

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
För- och nackdelar?

/images/icons/smile.gif
(Jämfört med Eon?)

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>
Point

Click


KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!
 

Mmm

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
623
Location
Månen
Orättvis jämförelse ...

Det är inte riktigt bra att jämföra D&D 3ed med EON tycker jag. De kompletterar varandra, inget antingen eller i min mening.

D&D är ett färgstarkt ganska klyschfyllt rollspel med enkla regler som gynnar heroiskt spelande. Jag har på grund av just detta haft mina roligaste rollspelsstunder med D&D. Kan iofs bero på att D&D var det första rollspel som jag spelade när jag var i 10 års åldern. Den gyllene tidsåldern när SL sa att man skulle slå en tärning och man gjorde det och tittade sedan förväntansfullt på SL efter vad resultatet blev, man hade ingen aning om reglerna men man var lika glad för det. Sen har jag alltid tyckt det varit roligt med riktiga dungeon crawls. D&D är ju så mycket mer än dungeon crawls iofs men eftersom det är ganska enkla och heroiska regler så kan man bussa horder av kobolder på spelarna i trånga grottgångar utan att riskera att hälften av spelgruppen går och dör på kuppen.

EON och andra sidan lämpar sig inte lika bra för dungeon crawls eller andra mycket stridsintensiva äventyr. Det slutar allt som oftast med att åtminstone en spelare går och dör eller får bestående men. Strider är livsfarligt även för hjältar i EON. EON lämpar sig ypperligt för 'rollspelande' av karaktärer i härliga miljöer med häftiga intriger och verkliga, dödliga, skärmytslingar.

Men eftersom man kan spela så också i D&D om man vill så beror valet spelen emellan på tycke och smak. En stor faktor vad det gäller tycke och smak mellan spelen är magin i de olika spelen. D&D formligen sprutar av klassiska magiska vapen och mäktiga magiska fällor, eldbollar, stinking clouds etc medan magin i EON är mer återhållsam och diskret, även om den kan vara minst lika mäktig i sina extremer.

Jag gillar verkligen D&D och kommer att börja spela det igen nu när det kommit i en ny upplaga. Bara för det kommer jag inte att sluta spela EON, de kompletterar varandra ganska bra, beroende på vad man har lust att spela för tillfället.

 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Orättvis jämförelse ...

Alltså är Eon lite mer realistiskt medan D&D är lite mer koboldiskt?

Tack för infon - jag håller mig nog till Eon /images/icons/smile.gif.

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>
Point

Click


KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,419
Re: Orättvis jämförelse ...

Det är klart det går att jämföra. Det är bara det att båda spelen är värda att spelas. Ofta. Enligt mig är Eon snäppet bättre men gillar D&D för det är lite omväxling. Inte samma system som Eon och NeoTech2. Inte likadant som DoD. Bättre än Bamserollspelet. (Donk! Ge upp va faan! - Kompisars anm.)

--
Yassilus, the Savior
--
"And when this land is wasted, where will we go?"
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
jmf

Eon är ju koboldrollspelet nummer 1 ... 15 olika versioner på super-duper-alver 10 olika versioner på super-duper-dvärgar..

Nej men allvarligt talat så tycker jag man inte kan kalla ett rollspel för koboldiskt..

Eon har mer realistiska regler.. i sitt skadesystem och så...
D&d är å andra sidan MYCKET mera heroiskt...
Fördelen med d&d är att spelstilen är mycket lättare att ändra på... Eon är ett bra spel, men i mitt tycke är d&d bättre... Men det är nog mest för att jag tycker om det simpla systemet och de underbara världarna...

d&d är ett highfantasy spel som lätt kan ändras till lowfantasy... Eon är ett fantasy spel som det krävs ARBETE att få till high eller low...
d&d lämpar sig också för episka kampanjer... Det funkar väl antagligen i Eon också... men en episk kampanj är svår att köra utan häftiga fajter.. och detta leder till att de epsika kampanjerna i eon inte blir så långa...

Men som sagt.. svaret på frågan EOn eller D&D svaras bäst med: Nej. Eon och D&D!


chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 
Top