Nekromanti Är alla här kids?

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Prioriteringar

"Jag tror att det är många som slutar ha hobbies. Man kanske kommer till en punkt då man tycker att den hobby man hållit på med inte kan utväcklas."

Det har inte så mycket med det att göra som att man får andra saker att syssla med: familj, jobb, andra kamrater et cetera. Alla hobbies, inklusive rollspel, tar tid, och man får dessvärre bara en viss mängd timmar per dygn (24 stycken). Alla hobbies, inklusive rollspel, kostar dessutom pengar. Även där är familj, hem, pensionsförsäkring, sparande för ungar et cetera stora utgiftsslukare.

Om tid eller pengar inte räcker så måste man prioritera, och det är enklare att prioritera bort ens hobbies än flickvän, fru, ungar, arbete och så vidare.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Tid <=> pengar

Alla hobbies, inklusive rollspel, kostar dessutom pengar.

Rollspel behöver inte kosta pengar... det finns tillräckligt med gratissaker på nätet för att hålla igång flera livstider av spel. Då kostar det desto mer tid naturligtvis /images/icons/smile.gif
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
35 years and counting...

Nu i dagarna är det 18 år sedan jag började spela, vilket innebär att jag snart hållt på med den här hobbyn halva mitt liv (räknar jag med brädspelandet så blir det det). På en fest i går träffade jag en av mina gamla spelkompisar från förr. Han är ett par år yngre, och håller fortfarande på med spelandet. De andra från det gamla gänget (varav av några började 1976) är rätt så inaktiva, men de skulle gärna spela någon helg då och då om tillfälle gavs.

Min spelstil har väl inte direkt utvecklats de senaste 7-8 åren, men å andra sidan fungerar den ;-)

http://www.algonet.se/~enda
 

Tinboy

Veteran
Joined
5 Dec 2000
Messages
46
Location
Göteborg
Problem när man blir äldre

En sak jag upptäckte var när man flyttade. Jag flyttade från min hemstad när jag var 24 för att börja jobba i Göteborg. Fint tänkte jag, Gbg är en stor stad lätt att hitta nya spelare. Ok jo det gick väl smidigt men att få tid att spela sedan! Nya personer = nya preferenser. Det var jobb och flickvänner andra hobbies etc.

Numera är var tredje söndag örnmärkt åt rollspel. Det är nästa så man får sätta en straffavgift om folk inte kommer för att få dem att dyka upp ;)

/Pär
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Var för skulle Eon och Neotech var så mycket mer seriöst än Drakar och Demoner och Mutant?

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beuty is in the eye of the beholder"
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Re: bra fråga! [nt]

Tanken som nu slog mej var att han kanske menade DoD Chronopia och Mutant Chronicles. De är kanske mindre seriösa än tidigare utgåvor men är endock väldigt roliga. Iallafall Chronopia eftersom jag inte har spelat Mutant Chronicles.

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beuty is in the eye of the beholder"
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Re: bra fråga! [nt]

Man kan ju dessutom mena olika saker med seriöst. Man kan ju mena att det ligger närmare standardfantasy om man spelar Eon än om man spelar Chronopia. Men att påstå att Neotech är seriösare än Mutant än är absurt. Nu har jag bara skrivit massa konstiga saker mitt i natten så det är bäst att ni glömmer detta omedelbart =).

/Linus - mitt i natten

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beuty is in the eye of the beholder"
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Re: Nejdå..[nt]

Jag har tänkt länge på vad som egentligen är livsstilen:rollspel. Några förslag?

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beuty is in the eye of the beholder"
 

Dougald MacD

Veteran
Joined
5 Jul 2000
Messages
104
Location
Stockholm
Nix pix

33 på fredag o 21år som spelare.

Nörd?!?
Kanske, men ser väl inte direkt ut som en del föreställer sig att den typiske rollspelaren ser ut.

Tonårs hobby, nej!
Vad jag vet så håller Mr Gygax o CO fortfarande på, MrG föddes 1936 eller 1938.

Dougald/inte äldre än vad jag gör mig.

Krille: välkommen till 30+ klubben
 
Top