Nekromanti Är alla här kids?

raphael

Veteran
Joined
23 Dec 2000
Messages
3
Hehehe ... nu borde kanske det blir lite liv i myrstacken. Det finns få saker som irriterar unga rollspelare som att diskutera deras ålder /images/icons/wink.gif

Mer seriöst så undrar jag om det är så att rollspel har blivit (eller möjligtvis alltid varit) en "hobby" för tonåringar.

Det finns förstås alltid en massa gamla rävar på konvent, men de faller allt som oftast in i standard-nörd kategorin. Rollspel är trots allt en syssla alla barn ägnar sig åt helt naturligt. Det är en intressant fråga för oss som inte längre är tonåringar om människor som "lägger av" anser att de "växt ifrån" rollspelandet. Och frågan blir förstås då varför dessa inte istället valt att utveckla sitt spelande.

Tankar eller kommentarer?
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Mer seriöst så undrar jag om det är så att rollspel har blivit (eller möjligtvis alltid varit) en "hobby" för tonåringar.<p><hr></blockquote><p>Jag kan ju bara tala för mig själv. Men ingen i min spelgrupp är yngre än 27.

/Honken - Lite äldre "kid"...
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Tonåringarna är målgruppen...

...och så har det väl alltid varit.

Varför man lägger av?

Det är få som tar sina hobbies från tonåren med sig in i "vuxenlivet". Oavsett om det gäller rollspel eller till exempel modellflygsbyggande. Man tröttnar helt enkelt, man kanske flyttar, man kanske inte hittar några att lira med, man kanske får familj och upptäcker att det finns andra värden i livet.. och så vidare.

Med det sagt kan jag tillägga att min spelgrupp på totalt fyra spelare och en spelledare snittar på 30 år.

Men för min del kan jag säga att om jag inte hade börjat SKRIVA rollspel, utan bara SPELAT rollspel, då hade jag nog lagt av för länge sen. Fast det gäller ju bara mig personligen.

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Hehehe ... nu borde kanske det blir lite liv i myrstacken. Det finns få saker som irriterar unga rollspelare som att diskutera deras ålder"

Kanske är det bara jag, men tycker jag mig höra en underton av "mm, lammkött"? /images/icons/smile.gif

"Mer seriöst så undrar jag om det är så att rollspel har blivit (eller möjligtvis alltid varit) en "hobby" för tonåringar."

IMO en sanning med modifikation. Rollspel är en hobby med tonåringar, inte nödvändigtvis för tonåringar.

"Det finns förstås alltid en massa gamla rävar på konvent, men de faller allt som oftast in i standard-nörd kategorin."

En sådan bedömning är väl i princip helt och hållet subjektiv? "Antingen är man tonåring eller också nörd." Jag är själv inte längre tonåring och jag rollspelar ännu, men jag har andra intressen än rollspelandet. Inte heller tror jag att de många spelutvecklare här (varav majoriteten mig veterligen är över 25) är sådana så kallade "standard-nördar".
Nu spetsade jag till ditt uttalande lite grann, men jag tror jag illustrerat min poäng.

"Rollspel är trots allt en syssla alla barn ägnar sig åt helt naturligt. Det är en intressant fråga för oss som inte längre är tonåringar om människor som "lägger av" anser att de "växt ifrån" rollspelandet. Och frågan blir förstås då varför dessa inte istället valt att utveckla sitt spelande."

Det kan vara så att de inte fann något nöje i rollspelandet. Kanske deras spelande inte var värt att utvecklas. Och kanske de helt enkelt inte haft tid. Den tredje möjligheten förefaller mig vara otäckt sannolik.

"Tankar eller kommentarer?"

Jag tror inte att rollspelandet som fenomen är begränsat mellan åldern 12-20. Snarare är det nog så att ju längre man spelar, ju mer tenderar man att gå in för det. Och ett sådant engagemang är inte alltid förenligt med tidsplaneringar eller ekonomi.

--
Björn

"Suspenders of Disbelief: For When the Harsh Weight of Reality Threatens to Drag the Trousers of Our Imagination Down to the Unforgiving Floor of Mundanity!"
---Mad Rabbit
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Re: Nejdå..

Fyller 18 om några veckor så man klassas väl inte riktigt som kid. Men ärligt, jag tänkte på det du skrev om att man växer ifrån rollspel. Några av mina kompisar påstår att de gjort det. Jag måste säga att det är helt fel. Alla åldrar har sin egen typ av rollspel.
När man är 12 gillar man hack 'n slash och när man är 30 så kanske det inte blir strid en enda gång i rollspelet.

Själv tycker jag att det bara blir roligare och roligare med rollspel, och man fattar mer och mer.

Mac - undrar om han kommer spela rollspel om 5 år.. eller 10?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
du har en viss poäng där att många lägger av när de blir lite äldre, tyvärr. Kan tänka migatt det är lite grupptryck bakom detta. Att det är lite "mesigt" att hålla på med rollspel. Varför man inte utvecklar sitt spelande är en bra fråga. Ja för min del tycke att det bara blir mer och mer skoj att speal, ju mer man håller på att spela.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Re: Tonåringarna är målgruppen...

"Men för min del kan jag säga att om jag inte hade börjat SKRIVA rollspel, utan bara SPELAT rollspel, då hade jag nog lagt av för länge sen."

Samma sak för mig faktiskt. faktum är att jag helt slutade spela rollspel när jag började plugga på högskola. Förmodligen för att jag bytte miljö och inte orkade leta upp folk att spela med samt att studierna helt enkelt kvävde min kreativitet. När jag sedan började bli klar med pluggandet och samtidigt började tokläsa en massa SF (har alltid läst det men under senare tid klämmer jag nästan en bok i vekan) började jag intressera mig för rollspelandet igen. Den här gången vill jag dock skapa någonting helt själv. På den vägen är det.

Sedan om folk tycker jag är en nerd så får dom gärna tycka det jag har ändå störst balle i Sverige :gremtongue:



Fly me to the moon and let me play among the stars
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Nejdå..

(Obs, ett allmänt svar som inte bara riktar sig till Maxwan)

Jag vill mena att åldrar inte alls har mycket med saken att göra. Tro mig, det finns hack 'n slash-rävar likväl som tonåringsfriformare. Alla personer tycker inte om rollspel såpass mycket att de låter hobbyn bli mer av en livsstil. De som inte gör det riskerar att förlora rollspelsintresset förr eller senare, p.g.a. jobb, flickvän, skola, andra intressen, flytt etc.
Och det är ju inte mycket att gnata över egentligen. Det är sorgligt, min rollspelsgrupp är ganska stympad vid det här laget, men man måste ju förstå att andra tröttnar även om man själv inte gör det.
Jag tror inte heller att det är "hobbyns" fel. De som blir äldre och vill spela rollspel slutar inte bara för att de olika rollspelen tycks riktade till yngre personer. Vid det laget lär man ha hittat sitt favoritspel, alternativt så modifierar man det såpass mycket det behövs. Mindre erfarana rollspelare, typ nybörjare, lär inte göra detta. Om produkterna inte faller dem i smaken struntar de i det. Därför är det viktigt att värna om produkter för nybörjarna, för när man passerat det stadiet menar jag att man gör rollspelandet som man vill ha det.

Jag fyller för övrigt också 18 om några veckor. Jag gillar inte heller hela åldersdiskussionen kring rollspel, då det tycks finnas en hel del fördomar mot yngre (även äldre) rollspelare (även inom en massa andra områden också, förstås).

/RipperDoc - hade gärna varit en räv...måste tyvärr vänta på det ett tag...

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Re: Nejdå..

(även detta är en allmänt svar)

Jag tror att det är många som slutar ha hobbies. Man kanske kommer till en punkt då man tycker att den hobby man hållit på med inte kan utväcklas. Jag tror inte bara det gäller Rollspels hobbyn, utan även andra typer av hobbys. Även om jag tror att det är många som skulle behöva nått att syssla med, instället för att sitta och bli avtrubbad av TV'n.

Det är nog ganska mycket en bekvämlighets sak. Efter jobbet är det enklare att trycka på en knapp och låta TV'n engagera en, än att lägga ner lite energi på annat. Även om jag tror att en hobby skulle ge energi.

/Honken

Reality is for those who lack imagination
--3e Matrix book (shadowrun)
 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
25 med barnasinnet kvar..

Rollspel & ålder:
1. Hade det funnits ett kundunderlag att leva på hade säkert funnits rollspel som vänder sig till äldre människor.
2. Åldern avgör inte utan erfarenhet. Spelar hellre med en 18-åring med erfarenhet än en 24-åring utan..

Hobbies kommer och går. Av egen erfarenhet kan jag säga att rollspel och fotboll var allt före gymnasiet. Sedan var det brudar /images/icons/tongue.gif och sprit som gällde. I lumpen var det än värre! /images/icons/blush.gif Sedan påbörjades i mitt fall en arbetskarriär. Jag spelar fortfarande. Spelet har utvecklats givetvis..

Nördkategori: Rollspelare är väl inte nördar?? /images/icons/crazy.gif
I mitt tycke är nörd en person som sitter hemma. Blyg, glåmig, och utan socialkompetens.. En rollspelare kan inte vara utan social kompetens.
Ingen i min grupp tillhör nördkategorin. Ingen av oss har varit på konvent (tyvärr). Alla har familjer och helt andra intressen på sidan av. I mitt fall kommer rollspel som andra prioritering i livet, efter familjen. Escapism kanske? Men andra har ju massor av grejer. Idrott, arbete mm.


Wille



Allt du inte gillar kan du göra om!
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Hmmm, njaa. Jag är 22 år gammal. Spelade jättemycket hack ´n slash när jag var grabb. Tog upp spelandet igen under gymnasietiden och sedan dess har det väl gått i vågor. Drog mig mot friform/storytelling halvt om halvt med DoD-regler vid 18 årsåldern men föll tillbaka när jag upptäckte EON för ett par år sedan. Har äntligen kommit ur EONs strikta värld och regler nu när DoD6 kom och låter nu min egen kreativitet sprudla obehindrat. Nörd? njaee, jag är väl barnslig antar jag men visst har jag ett liv utanför spelandet. Problemet är väl vad omgivningen anser om rollspelande, man ska ju inte sticka under stol med att det anses lite mesigt att spela roll. Det är inget jag berättar första gången jag träffar en person, men å andra sidan försöker jag inte dölja det heller. Tycker någon att det är nördigt så får väl dom tycka det, jag söker inte aktivt efter nya vänner. Jag har tillräckligt många. Ojojoj, nu blev jag långrandig också. Se där, det är efter midnatt nu, GOD JUL!

"Ägna inte för mycket tid till att vara en bra människa, inte en jävel kommer att tacka dig för det"
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Personligen så hade jag nog inte spelat rollspel om det inte vore för
1. Jag har en massa tid som tillåter det.
2. Jag har fått tag i en grupp med nya, yngre spelare, vilka jag spelat upp från grunden. Mina äldre spelare har inte lika mycket tid, samt har flyttat iväg och liknande, så de är inte med och spelar så ofta.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Vaun Vuriche

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
327
Location
Göteborg
Nä, jag är 19.

Dock så klassar jag gärna mig själv som nörd. Jag har insett att trots att jag har utmärkta sociala kunskaper, samt tränar på gym och är lite "macho" så hamnar man liksom i det facket om man - som jag - blir helt till sig av Star Trek.

Eftersom jag aldrig kommer överge mitt älskade Star Trek bär jag stolt nördmanteln!
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Nej, men jag har två ...

... kids alltså (blivande rollspelare hoppas jag).

Själv är jag 31 och började lira i yngre tonåren.

Rollspelens målgrupp är i allmänhet tonåringar. Därför kan vi anta att de flesta som börjar spela tillhör denna åldersgrupp. Som med alla andra hobbyer avtar intresset (eller minskar mängden disponibel fritid) med stigande ålder. När rollspelarna inträder vuxenvärlden har deras led därför glesats ut, under det att nya tonåringar fyller på »underifrån».

Med ledning av ovanstående resonemang drar jag slutsatsen att: Rollspel är främst en hobby för tonåringar.

Men därmed inte sagt att vi som inte är tonåringar inte utgör en ansenlig del av Sveriges rollspelare.

/Dante (som just insåg att han använt tre »inte» i en och samma mening.)
 

Anakha

Warrior
Joined
19 May 2000
Messages
266
Location
Örnsköldsvik, Ångermanland, Norrland, Sverige, Nor
Öhumn....

Nu är det ju allmänt känt att det är ofint att fråga en rollspelare om hans ålder, men jag blir väl tvungen att svara ändå. Jag är femton och tycks vara den yngsta som hitills svarat på inläggat, men ja är lika glad för de'.

/Anakha
"Jag kom, jag såg, jag skrev ett inlägg"
 

Helgonet

Veteran
Joined
25 Dec 2000
Messages
175
Location
Uppsala
Det är nog snarast så att "kids" har mest tid till tidskrävande sysselsättningar som rollspel. I min spelgrupp har vi det problemet att de flesta har tid men aldrig samtidigt, samt att vi har börjat spridas över landet. Det var enklare när man var yngre, suck...


Ex nihilo nihil fit
 

William_Besario

Warrior
Joined
20 Jun 2000
Messages
261
Location
Borlänge , SWEDEN
Man kan inte växa från rollspel, inte ens mamma har det och hon är 44 år

Annars kanske man skulle köre ett lite seriösare såel än DoD och Mutant , Typ EON och NeoTech eller 7Th Sea

MVH Sir William Besario

För mig i tiden!
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
spelar också ibland med en mamma.. men jag tror hon är 43..
 
Top