Är 3D något att illustrera rollspelsprodukter med?

MetaLarsson

Warrior
Har ni några tips eller funderingar på om det går att göra tjusiga rolllspelsfantasybilder i 3D-program som till exempel Blender eller Daz Studio? Finns det några exempel på sådana som ni kan dra fram?

Har ni några tips eller funderingar på om det går att göra tjusiga rolllspelsfantasybilder i 3D-program som till exempel Blender eller Daz Studio? Finns det några exempel på sådana som ni kan dra fram?

Tänker att @clarence redd är experten här!

Men ja, absolut!

Det används säkert mer än man tror, det är inte ens särskilt ovanligt för illustratörer att ta hjälp av 3D. Klassikern är att ställa upp boxar och geometriska former + belysning och posade figurer för att få alla perspektiv, proportioner och ljus skuggor rätt, göra en rendering i 3D-programmet (blender är väl enklast och billigast), sedan importera det som en bild i ett ritprogram och bara måla/teckna över.

Precis som det är väldigt vanligt att folk som ritar stadslandskap bara tar en screenshot från typ Google Earth och sedan tecknar över.

Men exempelvis Mothership använder 3D illustrationer rätt frekvent till ganska mycket.

Lägger den här här:

I exempelvis Blender (som är det enda 3D program jag själv är hyfsat bekant med, så funkar säkert i annat med) så finns det en hel mängd olika tekniker för att göra bilder som är helt och hållet 3D renderingar, men där det färdiga resultatet ser ut som att det är tecknat eller målat.

Jag skulle inte säga att det är enklare att lära sig att skapa 2D konst genom 3D modellering i exempelvis Blender än vad det är att bara lära sig att teckna eller måla, men det är två väldigt olika färdigheter och därför sannolikt betydligt enklare för vissa. Så är man exempelvis mer tekniskt lagd och tycker det är svårt/tråkigt att öva upp sina målerifärdigheter, så kan den mycket mer kontrollerade process man använder för att skapa bildkonst i ett 3D program vara ett alternativ.

Don efter person helt enkelt.

Jag har lekt en hel del med Daz Studio och… Tja, man blir rätt beroende av att köpa en massa grejer i deras shop. Eller skapa själv. Men ja, det är ju deras affärsmodell – ständiga reor på olika saker, bonusar när man köper vissa saker osv. Gratis och helt dugligt program, men… ska man skaffa sig ett bra bibliotek att bygga karaktärer med så får man punga ut rätt ordentliga summor.

Och speaking from experience: det är ganska lätt att punga ut rejäla summor när man gör det lite i taget. Jag har spenderat oförsvarbart mycket pengar i Daz shop. Inte så jag ruinerat mig, men hittills har jag liksom inte fått fram en enda bild jag faktiskt använt till något.

Sedan blir ju renderingarna också, öh, ganska mycket uncanny valley i bästa fall, 00-tals spelgrafik i värsta. Det går inte att missta ansiktena för riktiga människor. Så om jag nån gång använder Daz till spel, så kommer jag behöva hitta något sätt att lösa det – t.ex. att bara ha bilder på folk på avstånd, eller genom att maskera folks ansikten, pixelera/censurera eller så. Funkar ju i modern horror och X-files men kanske inte i fantasy.

Sen är det ju fortfarande rätt svårt att få till typ naturliga eller vettiga poser, bra ljussättning, bra komposition etc.

Kanske kan man få till nåt bra om man 3D-renderar och sedan selektivt och manuellt kalkerar över i typ Illustrator och gör vektorbilder av det hela? I dunno. Eller om man renderar allting med något slags ler- eller statymaterial och tänker sig att alla illustrationer i själva verket är statyer/konstverk.

Jag bygger mina bilder i 3d först och jobbar sedan vidare i Photoshop.

Enklaste sättet att komma igång är Blender. Jag rekommenderar att man börjar med enskilda objekt/karaktärer mot vit bakgrund, inte hela miljöer. Man renderar sina modeller som linjeteckningar i svartvitt (kallas ofta NPR, Non-Photorealistic Rendering, eller Toon-stil). Om man vill kan man justera linjer och skuggor så de liknar handritade.

För att göra bilden bättre är photobashing enklaste sätt. (Affinity är gratis nu!) För en ringbrynja klipper man till exempel in ett lämpligt foto på en ringbrynja, justerar och vrider så att det ser bra ut. Eftersom man har de renderade linjerna att utgå ifrån, så är det lättare att få helheten snygg. Man kan klistra in kläder, väskor, läderdetaljer, hattar, verktyg eller vad man behöver.

De flesta jobbar sedan vidare med olika filter, färger eller digitalt måleri, för att alla bitar ska passa ihop bättre. Jag tror att Simon Stålenhag jobbar en del med photobashing, med mycket efterbearbetning.

Photobashing kan också göras med enbart grafiska bilder. En ringbrynja som ett enkelt linjemönster till exempel. Då behöver man inte justera perspektivet så noga och man kan klippa mönstret lite slarvigt. Stilen blir råare och mer fanzine-aktig, men uppdaterad till 2020-talet.

Guy Scandlers böcker (How to be a great gm på youtube) är illustrerade med 3D. Det ser.. för jävligt ut. Drar ner hela intrycket på boken.

Med det sagt så är det uppenbart att han jobbat med nån som inte är så bra, så det går absolut att få till snygga 3D illustrationer, men jag tycker det är viktigt att man får bort 3D looken.

men jag tycker det är viktigt att man får bort 3D looken.

Eller att man gör det till en grej. Jag håller 100% med @Vitulv om att det skulle vara fett med lite lågupplöst Quake / PS1-grafik.

På samma sätt som jag gärna skulle se fler spel illustreras med pixelart. Heroes of Cerulea har gjort det med fantasy; jag skulle gärna se det i t.ex. cyberpunk, space opera och skräck också.

Eller att man gör det till en grej. Jag håller 100% med @Vitulv om att det skulle vara fett med lite lågupplöst Quake / PS1-grafik.

På samma sätt som jag gärna skulle se fler spel illustreras med pixelart. Heroes of Cerulea har gjort det med fantasy; jag skulle gärna se det i t.ex. cyberpunk, space opera och skräck också.
Absolut. Är det ett medvetet val så kan det bli najs om man lutar in i det.

Åh ja, ett spel med in game Vagrant Story-grafik hade varit hur coolt som helst!

Back