Nekromanti Är äventyr på Haven värda besväret?

Douggie

Warrior
Joined
16 Oct 2000
Messages
332
Location
Norrköping
Nu i sommartid med lust och fägring har jag (med lite inspiration av författaren Robin Hobbs <k> Magins Skepp ) bestämt mig för att sparka igång en kampanj som skulle utspelas mestadels till sjöss/i hamnstäder.

Jag undrar om någon annan prövat på detta tidigare och är det värt arbetet? Personligen anser jag att det finns mycket att hämta i havsäventyr, speciellt för min spelgrupp som nästan uteslutande upplevt Dungeon Crawl från sin mest primitiva sida.

//douggie
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,443
Location
Stockholm
Gud ja, äventyr till sjöss är det bästa som finns! Pirater, sjövidunder, mystiska öar som SL kan befolka med vad fasen hon vill, stormar, kapsejsningar, skattkartor, Eroll Flynn-strider, myllrande hamnstäder, intrigerande handelsmän...

Jag kan verkligen rekommendera att du slänger ett öga på "Golden Voyages" till Al-Qadim. Kan vara svår att få tag på, men den är värd all möda. Utan tvekan den bästa sjöfararkampanjen som skrivits.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,415
Låter spännande!

Nu i sommartid med lust och fägring har jag (med lite inspiration av författaren Robin Hobbs Magins Skepp ) bestämt mig för att sparka igång en kampanj som skulle utspelas mestadels till sjöss/i hamnstäder.

Det låter spännande! Ser fram emot det! :gremsmile:

Personligen anser jag att det finns mycket att hämta i havsäventyr, speciellt för min spelgrupp som nästan uteslutande upplevt Dungeon Crawl från sin mest primitiva sida.

Jovisst finns det det. Äventyr till havs ger mer utrymme för intriger och socialt rollspelande än grottrensning. Jag vet att jag försökt stävja hacknslash-momentet lite i våran grupp (du borde veta :gremwink: ) men att Dnd inte är världens lättaste rollspel att göra annat än slåss i, men jag förespråk frasen "allting blir vad man gör det till" så jag säger: give it a try! Vi kan inte annat än sparka på dig ifall det skulle vara tråkigt. :gremwink:

Lycka till! Jag ser fram emot det.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Jag kan verkligen rekommendera att du slänger ett öga på "Golden Voyages" till Al-Qadim. Kan vara svår att få tag på, men den är värd all möda. Utan tvekan den bästa sjöfararkampanjen som skrivits
Den är kanske svår att få tag på, men sjöfartsmodulen “Corsairs of the Great Sea” (också till Al-Quadim) finns på wizards downloadsida (en bit ner; under FR-filerna). Det kanske kan vara något?

JPS
 

Douggie

Warrior
Joined
16 Oct 2000
Messages
332
Location
Norrköping
What is the Al-Qadim

Eftersom landet/världen/havet nämts vid ett flertal tillfällen kan jag lika gärna fråga.. så vad är Al-Qadim för någon sorts värld (under antagandet att det är en värld).

//Douggie
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,575
Re: What is the Al-Qadim

Eftersom landet/världen/havet nämts vid ett flertal tillfällen kan jag lika gärna fråga.. så vad är Al-Qadim för någon sorts värld (under antagandet att det är en värld).
Ungefär som havsäventyr fast tvärtom. Tänk öken, tusen och en natt och sånt.
 

Douggie

Warrior
Joined
16 Oct 2000
Messages
332
Location
Norrköping
Re: What is the Al-Qadim ^_^

Helt enkelt lysande :gremsmirk:

Havsäventyr? Ta bara en titt på den här öknen!

//Douggie
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,443
Location
Stockholm
Jodå, den är inte helt fel den heler! Mycket matnyttigt.

Ärligt talat är det mesta av det som släpptes till Al-Qadim helt otroligt välgjort.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,443
Location
Stockholm
Re: What is the Al-Qadim

Al-Qadim är helt enkelt en D&D-värld baserad på Tusen och en natt och liknande berättelser. Sultaner, andar, rövare, konkubiner... etc. Gavs ut till AD&D 2:nd edition under ett par år på 90-talet. helt otroligt läcker värld som dessutom var rejält flexibel. Intrigera i Storkalifens palats, utforska runier av gamla civilisationer i djunglerna, färdas genom de enorma öknarna, handla på de sju haven...

Helt enkelt en fantasyversion av mellersta östern under dess storhetstid.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: What is the Al-Qadim

Faktum är att böljan den blå spelar en ganska stor roll i Al-Quadim-kampanjen, precis som den gör i den historiska verklighet som vilar någonstans långt bakom spelets värld.

Sinbad Sjöfararen, du vet. Han tillbringade ganska lite tid i öknen.

Erik, Sinbad-fantast
 
Top