Nekromanti Är Öland en ö?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Är det en and i öl eller en särskild typ av and, i stil med till exempel en gräsand? I vilken utsträckning har änder rätt till bidrag från EU?
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Öland är en ö enligt gängse definition, vilket är oproblematiskt. Problemet är att gängse definition inte är exakt. Den triviala definitionen av ö är landmassa omgiven av vatten, men då kvalificerar både en kontinent och en hög stenar i vatten, eller en bit land som dykt upp vid ebb. Man tvingas lägga till en massa extra definitioner: minsta storlek, maximal storlek, artificiell eller inte, existerat under en viss tidsperiod, etc.

Att EU skrev sin lag som de gjorde är inte det minsta konstigt. Om allt som enligt den triviala definitionen av ö skulle få bidrag så skulle folk klaga betydligt högre om byråkraternas världsfrånvändhet. Exempelvis skulle Gamla Stan och centrala Paris (Île de la Cité) räknas in.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Öland är en Ö.

Byråkrater är självhöjande varelser.

Elvis Preasley är död.

Gunde Svan kommer leva i oändlighet
 

Spitfire

Swordsman
Joined
16 Jul 2003
Messages
420
Location
Staden med tre hjärtan
Paxen said:
Öland är en Ö.

Byråkrater är självhöjande varelser.

Elvis Preasley är död.

Gunde Svan kommer leva i oändlighet
Elvis Presley däremot lever och frodas i Andromeda galaxen. Där han sprider glädje och musik bland alla planeter i Förenade Andromeda Imperiet
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Jag vet ärligt talat inte om själva ökonceptet i kulturell, social och ekonomisk mening är speciellt relevant numera. I varje fall inte i en så liten plaskdamm som Östersjön.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Vimes said:
Jag vet ärligt talat inte om själva ökonceptet i kulturell, social och ekonomisk mening är speciellt relevant numera. I varje fall inte i en så liten plaskdamm som Östersjön.
Så Öland är inte längre en ö eftersom de särskiljande dragen är borta?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Persson said:
Så Öland är inte längre en ö eftersom de särskiljande dragen är borta?
Dude. Klart det är en ö. En landmassa omgiven av vatten. Heter ju förfan Ö-land. Man måste åka över en bro för att komma dit. Klart det är en ö, sluta larva dig, Persson.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Korrekt fråga är väl:

Är öland en Ö i behov av EU stöf till infrastuktur.

Svaret är Nej, Det har en fuking asbra bro dit och goda kommunikationer.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Nu kanske ni undrar varför jag startade tråden

Med den här tråden ville jag bevisa hur otroligt svårt det är att hålla något on topic på rollspel.nu (och särskilt dess Off Topic forum).

Min fråga var om Öland var en ö eller ej, en fråga ni hade väldigt svårt att svara på. Tur nog så visste jag redan innan tråden att Öland var en ö - men tänk om det var någon ny pajsare som hade kommit hit och undrat över en fråga vars svar för oss kan tyckas självklar att vi istället höjer nivån på tråden. Utan att dra exempel tycker jag att vi gör det alldeles för ofta.

Vi kanske får en bättre tråd genom att höja nivån men den där pajsaren måste jobba hårt för att få svar på sin fråga.


Jag kanske inte använde det bästa materialet, eller ställde den bästa frågan för ändamålet. Men det var ett roligt experiment.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
unfair said:
Öland är ett Ö-land. Det är en ö.
Nej, som det heter på Öland:
"Gotland är ett ö-land, men Öland är ett gott land." Gammal visdom och ordvitsar trumfar äkta etymologi här tycker jag.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
w176 said:
Korrekt fråga är väl:

Är öland en Ö i behov av EU stöf till infrastuktur.

Svaret är Nej, Det har en fuking asbra bro dit och goda kommunikationer.
Har du försökt cykla på den där bron?
 
Top