Nekromanti ÄP

Mr Brunch

Veteran
Jag har märkt ett litet problem mellan DoD6 och D6E, du får ut mycket mer av ÄP i expert än i vanliga DoD. Så om jag skule dela ut den mängd ÄP som är rekomenderad till varje avsnitt till snösaga skulle mina spelare bli bättre än det är avsett.
Är det någon som har kommit på ett bra sätt att omvandla mängden ÄP som är rekomenderat till ett äventyr till expertreglerna. Jag funderar på att helt enkelt ta och dividera dom med tre men hör gärna synpunkter från andra.

Foggmock

Myrmidon
Rollpersonerna BEHÖVER bli über efter/under Snösaga. Och efter Snösaga är de antagligen inte spelbara annat än i Eldsjäl, men ändå.

Jag har inte kikat på förbättringssystemet i Expert, men kan tänka att ÄP på nått vänster omvandlas till FP och då får du räkna in nån form av kroppspoängsökning och SK-ökning där också. i classic dod6 får man ju i snitt 50-60 FP per YN, alltså är 300-400 FP ungefär det man borde ha på nivå Legend.

Alltså borde man då se till att en RP med 300-400 FP i Expert är lika bra som en Legend från classic, och dela ut Äp efter den mallen. En legendarisk Jägare behöver ju 2701 ÄP. 350 är typ 13% av 2701. Då kan vi tänka att antalet FP i Expert också ska vara 13% av ÄP - eller 15% om vi ska utjämna ytterligare. grovt tillyxat torde alltså antalet FP per ÄP vara 0,15 så att man får 15 FP per 100 ÄP man tjänar in i båda systemen.

ledsen om jag inte kunde vara mer exakt, men lite inspiration fick du väl, och du som är mer insatt i båda systemen borde väl kunna göra en snygg konvertering och dela med dig till alla oss andra.

Man.. detta inlägget blev en jungel. tror inte jag ska ägna mig åt matte såhär sent. :gremsmile: