Nekromanti Ännu ett rollspel

goRby

Veteran
Joined
8 Nov 2000
Messages
29
Location
Tranås
"Frost" är ett lite speciellt skräckrollspel... Istället för monsterskräck som i CoC så är det till 100% inriktat på det som var bäst med Kult - De högre makterna. Att alliera sig med fallna änglar och demoner, tillämpa ockulta ritualer etc. Har ni sett Brimstone på kanal5? Rekommenderas... Hur som helst så kan ni ta en titt på sidan, som snart skall uppdateras. Ni får gärna bidra med ideér, sådant som kan ge spelet en egen stil, då mitt mål inte är att göra ett dåligt plagiat av Kult...

www.friserverplads.dk/gorby
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
"Brimstone" är ju hur sugigt som helst!

Äh, okej, vi kanske har olika smak angående vad som är kvalitativt och sevärt på teve, men jorå, det där kan nog bli spännande.

Jag gillar inte namnet "frost" dock. Kan du inte prova något med mer kultistiska, religiösa särdrag?

Stigmata?
Apocalyptica?
Harmageddon?
Faust? (förmodligen tufft pga rättsliga skäl...)
Homonculus?
Golgata?
Candelabra?
Cain Cong?
Prästens lilla kråka skulle ut å bråka...?

Är det ett rollspel efter kristen mytologi (som "brimstone") eller judiskgnostisistisk (som "Kult") eller ska du ha egna gudar och demoner? Jag hatar iaf när spelledaren blandar mytologier och man åker till helvetet och ser Satan nakenbada med Hel i floden Styx osv...

Jaja, kör på. Kul att folk gör skräckrollspel.

/Rising
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Faust, o.s.v. ... (Egentligen OT)

Faust? (förmodligen tufft pga rättsliga skäl...)
Alls icke. Copyright utsträcker sig bara 75 (eller är det 70?) år efter upphovsmannens död, sedan blir det tillåtet för vem som helst att publicera verket, bara de ger "Credit Where Due" (d.v.s. inte påstår att de själva skrivit boken, eller något). Goethe har varit död länge nog för att hans verk ska få användas helt frimodigt som källa.
Dessutom är "faust" tyskans ord för "knytnäve".

/Feliath - har faktiskt läst Faust I på tyska...
 

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
Re:

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Jag hatar iaf när spelledaren blandar mytologier och man åker till helvetet och ser Satan nakenbada med Hel i floden Styx osv...

<hr></blockquote>


Jag håller med (men man kanske kan vända det till något bra). Fast om man bygger religioner till rollspel måste man ju ta inspiration av gamla påhittade eller de verkliga som finns. Men det kanske handlar mest om att dölja det lite bättre (sina influenser altså) och dessutom komma med lite nya ideer.
 

goRby

Veteran
Joined
8 Nov 2000
Messages
29
Location
Tranås
Brimstone är KYLIGT!

De flesta av namnen är du nämner fungerar inte särksilt bra, de har förekommit allt för ofta i spel, böcker, musik etc. men jag kan mycket väl byta namnet frost mot något annat... Jag vill ha ett mer orginellt namn.. =)

Jag har införskaffat en bibel för att ta inspiration till ockulta scenarion, och jag föredrar att spelet håller sig inom dem ramarna som bibeln ger... Antagligen kommer allt som står i bibeln ha hänt (det som jag anser inte passar in är helt enkelt lögner som är nedsrkivna) men jag kommer låta spelledaren ta reda på mycket biblisk info själv.. jag är inte såå sugen på att läsa igenom hela bibeln.. =)

Men som sagt, jag kommer inte att blanda in andra religioner, så som asatro etc..

tack för tipsen!
 

majorme

Veteran
Joined
3 Mar 2002
Messages
46
Location
Stockholm, Sollentuna, Trollskogen
Re: "Brimstone" är ju hur sugigt som helst!

Jag tänkte göra ett skräck/splatter-rollspel med ganska (litegrann) mycket humor. Och nu är frågan bara: Öh, Rising får jag 'låna' namnet Prästens Lilla Kråka Skulle Ut Och Bråka? Snälla! Snälla! Snälla! Snälla! Snälla!

Rollspelet skulle isåfall bli hur bra som helst. Det skulle vara grymt också om det utspelade sig på medeltiden. Handlingen kan vara att en präst i en kyrka skulle rensa lite i bokhyllorna uppe på kyrkans vind. Helt plötsligt hittar han en bok, och på boken står det: 666. Prällen tänker då: -Satan! Oj, förlåt. Fy bubblan, vem har lagt en sådan bastardisk bok i Herrens hem? Så öppnar han boken och läser för sig själv någonting som står på latin i boken. Helt utan förvarning lyser ett ljussken upp hela vindsvåningen och prästen telefraggas av en allsmäktig ultra-demon. Ultra-demonen sätter eld på hela stället och kyrkan brinner ner (eller upp) till grunden. Sedan spawnar ultra-demonen några små nurglings (kom inte på något annat, men det får duga så länge) som kutar i väg och käkar upp några bybor. Inledningen avslutas sedan av en maffig kommentar ifrån ultra-demonen:
-Mort a roi! Viva la revulotion!!!!

...eller något liknande. Låter inte det bra? Jag lånar namnet ändå skulle jag tro men vad tycker du om idén./images/icons/grin.gif
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Ha ha! Visst, kör på! [ot]

Det låter som en überbra idé! :^)

Du var nog inte seriös när du frågade om du fick ta namnet "Prästens lilla kråka..." men generellt kan jag ändå säga att alla mina idéer är fria att sno friskt om jag inte uttryckligen säger att det är "mitt projekt" och även då är jag inte helt omedgörlig...

/Rising
 
Top