Nekromanti Ännu ett färdighetssystem

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Jag skulle vilja presentera ett system för färdighetsslag som jag har gått och grunnat på. Det är kanske inte jätteorginellt, men jag gillar det och det är väl huvudsaken? /images/icons/wink.gif

Grunden är att man slår 1T10-1T10 (eller Babylon Projects variant som ger samma fördelning: slå en positiv T10, en negativ T10 och ta den tärning med det lägsta absolutvärdet, lika räknas som noll). Till detta lägger man sitt färdighetsvärde och jämför med en svårighetsgrad (lätt=3, normalsvårt=6, svårt=9 osv). Jag hade också tänkt att sno "status quo"-regeln ur Västmark: om tärningsresultatet är lika med svårighetsgraden blir det hela oavgjort.

Den del som är ny (för mig i alla fall) är systemet för stor framgång/gravt misslyckande. Om en eller båda tärningarna visar tio räknas slaget som ett kritiskt slag vilket helt enkelt innebär att om du lyckas med slaget är det extra stor framgån och om du misslyckas är det ett allvarligt misslyckande. Snabbt och enkelt.

Sannolikheten att få ett kritiskt slag är 19%. 1% går sedan bort som "kritiskt status quo", vilket jag hade tänkt räkna som ett vanligt sådant. Sannolikheten att få stor framgång/gravt misslyckande är alltså 18%, en ganska hög sannolikhet i rollspelsammanhang. En annan sak som jag också lagt märke till är att sannolikheten att få stor framgång blir proportionellt sett större ju mindre chansen är att lyckas (och vice versa om chansen att lyckas är väldigt låg). Är det något som stör?

Vad tycker ni? Finns det kanske något rollspel som använder ett likanande system? Kommentarer uppskattas.

Ridijeck
Tärningsfreak
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Den del som är ny (för mig i alla fall) är systemet för stor framgång/gravt misslyckande. Om en eller båda tärningarna visar tio räknas slaget som ett kritiskt slag vilket helt enkelt innebär att om du lyckas med slaget är det extra stor framgån och om du misslyckas är det ett allvarligt misslyckande. Snabbt och enkelt.

Jag gillar det (särskilt om man använder Babylon Projects variant = mindre beräkningar).

Det enda jag kan invända mot är att det blir rätt vanligt med kritiska utfall. Det går dock att lindra genom att göra kritiska utfall mindre allvarliga än i t.ex DoD :gremsmile:

En annan sak som jag också lagt märke till är att sannolikheten att få stor framgång blir proportionellt sett större ju mindre chansen är att lyckas (och vice versa om chansen att lyckas är väldigt låg). Är det något som stör?

Inte så farligt... Det beror litet på vilken genre du siktar på.
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Det enda jag kan invända mot är att det blir rätt vanligt med kritiska utfall. Det går dock att lindra genom att göra kritiska utfall mindre allvarliga än i t.ex DoD

Det hade jag också tänkt. Jag undvek termerna perfekt slag/fummel i mitt inlägg eftersom jag tänker mig dessa som lite mer unika händelser.

Inte så farligt... Det beror litet på vilken genre du siktar på.

Det jag hade tänkt använda det till var den rollspelsidé jag presenterade tidigare i detta forum, en sorts nutida-övernaturlig-thriller med möjlighet att spela mer traditionella skräckscenarion om man känner för det. Vilken genre skulle du säga att detta regelsystem passar bäst för?

Ridijeck
som nyss tittat på sin favoritserie Knight Rider

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Ridijeck on 2000-09-19 15:59.</EM></FONT></P>
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,061
Location
Linköping
En annan sak som jag också lagt märke till är att sannolikheten att få stor framgång blir proportionellt sett större ju mindre chansen är att lyckas (och vice versa om chansen att lyckas är väldigt låg). Är det något som stör?

Borde inte chansen för stor framgång bli större ju större chansen att lyckas är? Men det kanske var det du menade... ;)

[color:green]/Illern, legionär
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A></font color=green>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
en sorts nutida-övernaturlig-thriller med möjlighet att spela mer traditionella skräckscenarion om man känner för det. Vilken genre skulle du säga att detta regelsystem passar bäst för?

Jag tror det passar rätt bra till det du beskriver... Det skulle passa mindre bra till ett ultrarealistiskt SF-spel t.ex.
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Förtydligande

Borde inte chansen för stor framgång bli större ju större chansen att lyckas är?

Jo, jag menar att den proportionellt sett blir större.

Till exempel: Om man måste slå +2 eller bättre för att lyckas (t.ex. om man har färdighetsvärde 5 och svårighetsgraden är 6) är chansen för normal framgång 45% och chansen för stor framgång 10%, men om man måste slå +6 är chansen för normal framgång 3% och chansen för stor framgång också 3%.

Ridijeck
som just varit på en föreläsning om sedimentära bergarter
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Låter myspys...

Jag har inte testat så många färdighetssytem (Bara Eons och DoD:s) så du kanske kan berätta vad som är fördelarna/nackdelarna med det systemet... Det verkar vara "gradvis sannolikhet" (Eller vad man nu skall kalla det...) som Eon har, fast snabbare än eon?
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Irea Ensis!

Har detta system med en positiv och en negativ tärning.

http://www.offplanet.net/irea/ Mvh Riddaren - som just fått sitt resultat (VG) på Samhällskunskapstentan


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Variant

En möjlighet för att minska den något stora sannolikheten att man får perfekt är att man måste a) få en tia på minst en tärning och b) överskrida svårighetsgraden med minst tre poäng. Om svårigheten är 4 måste man alltså få 7+ på tärningar+färdighetsvärde för att få kritisk framgång. Samma system används naturligtvis även för kritiskt misslyckande.

Är detta onödigt krångligt?

Ridijeck
som sliter sitt hår i förtvivlan över att inte komma på det perfekta tärningssystemet...
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Re: Irea Ensis!

Irea Ensis har det systemet när det gäller framslagning av grundegenskaper, men inte när det gäller färdighetsslag... Jag skulle tro att det är något för långsamt för just världen Irea i just det fallet.
I Irea slår man i princip Ob1T10+grundegenskap+färdighetsvärde och ska komma över en svårighetsgrad. Poängen med det hela är att grundegenskapen kan vara negativ, och att färdighetsvärdet kan vara noll på väldigt många färdigheter... Dessutom är det snabbt: man slår ett slag, lägger till två i förväg uträknade värden (ett om det är en ofta använd färdighet) och jämför.

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Variant

Är detta onödigt krångligt?

Jag tycker det. Då tar jag hellre de höga chanserna för kritiska resultat, det blir litet filmiskt :)
 

Lasombra

Veteran
Joined
14 Aug 2000
Messages
49
Location
Umeå
Re: Irea Ensis!

Ungefär som i Ars magica då...

Nils/ som är en mycket förvirrad människa
 
Top