Nekromanti Ännu en tråd med Citat

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Japp, tyckte att det var dags för en sådan här igen.

-------------------------------------------------------

[color:\\"#009999\\"] DoD4 [/color]
En rollperson har fått för sig att skugga en adelsman.
SL (jag): Du kommer ut på borggården.
Spelare: Fasen, jag måste ha en häst, jag börjar leta efter en häst.
SL: Öh, era hästar står här...
Spelare: Jaha, då tar jag min häst.

-------------------------------------------------------

[color:\\"#009999\\"] DoD6 [/color]
Vi har stormat en borg. Den kombinerade krigaren/tjuven samlar ihop tjänstfolket och "hotar" dem med:
- Nu ska ni göra som jag säger annars kanske jag skonar er.

Vi lyckades snacka en hel del Two Towers under spelmötet också.
Min alv till en påfrestande kung som inte trodde oss när vi hävdade att en elak typs armé drog runt och dödade folk:
- Open war is upon wheater you want it or not.

Jag igen när den elake kungen (se ovan) låste in oss och snodde min grymma pilbåge (och alla våra andra vapen):
- My precious.

Under ett oseriöst avbrott:
Jag(den pilskjutande alven): Hej jag heter Legolas.
Den stolte krigaren: Då är jag Aragorn.
Alla tittar på magikern som lyckas få ur sig:
- Då är jag han i Harry Potter.

SL:s namn slår alla med häpnad, Lord Kosher och lady Godiva roade en del. Den förstnämnde fick ett par kommentarer om sina matvanor.

SL vänder sig till magikern:
- Han som står mitt på borggården märker att ingen skjuter mot honom längre och börjar springa mot dig.
Magikern: Meeeeeeeeeen!
(okej, den var kanske bara rolig om man var där...)

-------------------------------------------------------

<a href="http://forum.rollspel.nu/showthreaded.php?Cat=&Board=rollspel&Number=122235&page=&view=&sb=&o=">En gammal kul citat-tråd.</a href>

<a href="http://forum.rollspel.nu/showthreaded.php?Cat=&Board=rollspel&Number=212888&page=&view=&sb=&o=">En annan gammal kul tråd med citat.</a href>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Gängets (nyblivne) jedi står med sin lärare på hangardäck och vevar med ljuspinne, i den klassiska övningsgrejen med den svävande bollen. In kommer piloten/sprängaren som aldrig har sett en ljusvärja eller en svävande kula förut och börjar ställa dumma frågor:
"Vad är det där? Och det där? Och hur funkar den? Vad är den bra för?" ...och så vidare.
Läraren: (vevar med handen) "Du ska ut och flyga nu."
Piloten: "Jag ska ut och flyga nu."

Den där grejen med att veva med handen förekommer rätt ofta, och inte enbart i Star Wars. Även Västmark har fått sig en släng av den, fast då inte så seriöst. Ibland funkar det dock bättre än man tror. Ett exempel är när min rollperson Tuva gick in på ett värdshus för att spana efter en slempropp, men att enbart hänga där var inte så populärt:
Värdshusvärd: "Ska'ru ha nåt, eller?"
Tuva: (vevar med handen) "Jag är inte här för att supa."
Värdshusvärd: "Du är inte här för att supa." (vaggar iväg)

Vilket påminner mig om, en spelledarperson döptes till Pekka. Han hette något annat, men fick byta namn efter en incident på ett värdshus där vi försökte få ur honom information i utbyte mot öl. Efter att ha bjudit honom på ett par varv och enträget försökt att övertala honom att berätta så häver han till slut ur sig, med fejkad finlandssvensk brytning: "Förfan, grabbar, ska ni snacka eller supa?" Så sen fick han heta Pekka, och ingen kan till dags dato komma på vad han egentligen hette.

Kapprustning kan ibland bli lite löjligt, även om det är äkta piratande i Errol Flynn-anda:
Spelare: (drar värja) "Haha! Have at you, slempropp!"
Skurk: (drar värja och dolk) "Haha!"
Spelare: (drar pistol) "Haha!"
Skurk: (grabbar tag i en musköt) "Haha!"
Spelare: (vrider runt kanon) "Unf... Haha!"
Skurk: (kastar musköten och sträcker upp händerna) "Okay. My give up!"
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Kapprustning kan ibland bli lite löjligt, även om det är äkta piratande i Errol Flynn-anda:
Spelare: (drar värja) "Haha! Have at you, slempropp!"
Skurk: (drar värja och dolk) "Haha!"
Spelare: (drar pistol) "Haha!"
Skurk: (grabbar tag i en musköt) "Haha!"
Spelare: (vrider runt kanon) "Unf... Haha!"
Skurk: (kastar musköten och sträcker upp händerna) "Okay. My give up!"
Jag har varit med om samma grej fast tvärtom, det vill säga båda började med största tillhygget, attackerade och fumlade och slängde iväg det och fick dra fram nästa mindre. Detta fortsatte tills ena parten var obeväpnad och den andre hade en gaffel. Det här var alltså standard high fantasy-vapenfetishister med tillräckligt med vapen för att utrusta en hel armé...
 

Tarill

Warrior
Joined
25 Oct 2002
Messages
227
Location
Umeå
Hmm...Pekka...det har vi också döpt en karaktär till efter diverse dummande...en alv som hette något långt och jobbigt, vilket först blev Aro i förkortad form, och sedan Aro-Pekka när vi började bryta på finska...
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
När vi spelade ett äventyr till Elric! häromveckan hade rollpersonerna bordat ett piratskepp. På frågan vad de gjrode svarade en av spelarnan "Jag går ner och kollar om det finns småpojkar i lastutrymmena...". Vi begrep aldrig vad han skulle ha dem till, även om vi hade våra misstankar.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jedi mind-trick borgar för oseriöst spel...

"Läraren: (vevar med handen) "Du ska ut och flyga nu."
Piloten: "Jag ska ut och flyga nu.""


Uj uj uj, jag kommer ihåg hur varenda star wars-äventyr brukade balla ur när man tog till det där tricket:

Jedin: "Varsågoda, passera..."
Stormtroopern: "Varsågoda, passera."
Jedin: "Hä hä, kraften är effektiv mot de med svaga sinnen"
Resten av spelgänget: (med sömnig hypnosröst) "Hä hä, kraften är effektiv mot de med svaga sinnen..."

Hur snott som helst från MAD, men lika kul varenda gång.

***

Nu i mellandagarna lirade vi ett friformsäventyr i CCC, med snabbsnackande wisecracks från ordvitsande gangsters och detektiver, och en ordväxling blev rätt halvkul, eftersom en av spelarna inte var riktigt lika snabbtänkt som hans rollperson förväntades vara: (polischef Swineberg hade krossats under en flygel som kastats från tolfte våningen utanför hans hem)

Hyenan Toothpick Richie (spelare): "Jag vet inte något om något mord på polischefen, kommisarien. Vi bara sitter här och tar det... piano, så att säga..."
Kommisarien (jag): "-Piano- var ordet, Richie. En 'Steinberg' för 'Swineberg' skulle man kunna kalla det, och jag tror att någon här inne är kapellmästaren."
Richie: "Anklagar du oss? De enda ledtrådar vi har åt dig är pianotrådar, och du vet säkert hur lätt det är att bli snärjd i polisarbetet om man rotar för mycket på platser där man inte hör hemma..."
Ol' Stinky (en annan spelare): "Jäpp, man ska inte vara så ambitiös, kommisarien... Lever man för ett fall, så är det lätt hänt att man dör av ett... Kanske finns det rent av en flygel med ditt namn på, kommisarien?"
Kommisarien: "Små pojkar som ni ska inte leka med stora instrument. Här gäller det en fallen flygel och ni tre har just trampat ordentligt i dess klaver. Om ni inte börjar sjunga ut vad jag vill höra inom kort så blir det närmaste en sång ni någonsin kommer få höra vara "sing-sing", begrips?"
Richie: "Min sångröst är inget vidare, men jag har en specialkomponerad melodi skriven för stalinorgel bara för dig, kommisarien..."

-och tja, ni fattar stämningen. Då blandar sig iaf Cat Spatz Charlie (den otroligt coole och snabbtänkte bossen) in i leken, (med frenetisk, överexalterad stämma, som om han hade kommit på världens bästa skämt):

"Ja, nog gafflat, kommisarien, och jag menar stämgafflat, för det är så lätt hänt att man blir nedstämd om man inte, öh, ser upp för stämjärn!!!"

...och vi sitter liksom bara och tittar på honom, utan att begripa riktigt vad tusan han menade. Mycket förvirrande, och en totalt misslyckad vits... Det blev iaf perfekt antiklimaxkänsla och det var svårt att hålla sig för skratt. Vi blev tvungna att ta en paus och garva ut ordentligt innan vi kunde börja lira igen...

Jag vet inte, man kanske behövde vara där för att förstå...

/Riz
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Vilken jädra flyt!

Vilken härlig dialog. Hur tusan klarade ni av att hålla liv i den så länge? Jag hade inte klarat av att hänga med i de kluriga ordvitsarna mer än ett par minuter. Nu hoppas jag förresten ännu mer på att CCC kommer att bli klart inom en överskådlig framtid. Vilket härligt spel det verkar vara.
 

Firefly

Veteran
Joined
16 Sep 2001
Messages
126
Location
Mora
jaja, jag kan väl ta och ge mitt bidrag till stacken också...

Chronopia, den stora stygga Koth-alven som nyss har blivit magikunnig och ser för första gången ett litet ludet magiskt djur som drar sig till magi.
hans kompis (också koth-alv) säger åt honom att dödat skiten, varpå den magikunnige brister ut:"Men dom e ju söta, ju!!"
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,419
Min kompis har en benägenhet att säga fel så när vi var nere i en grotta med en galen goblin så säger han: "Nej, nej, han löper ammoniak" varpå alla stirrar på honom och han igen säger: "ja, han löper ammoniak". Alla brister i skratt utom personen i fråga... :gremsmile:
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Jag glömmer hela tiden bort att en av mina spelare inte har någon vänsterarm. Dock så har han en ganska så imponerande krok som brukar bli träffad istället. Den är aningen vriden nu.

Ett citat också kanske...

Kolera hade brutit ut i staden där rp var (man kräks tills man dör, ungefär). 2 av dem blev sjuka men de överlevde. Senare traskade de upp till borgen där kungen o alla andra var för att få veta om någon viktig hade dött. Där träffade de den mäktigaste krigare/hjälten i hela landet (som alla beundrar osv..). De frågade honom om han hade varit sjuk, o det hade han. Varvid en av dem säger: "Så du spydde som en gris?"

...ingen respekt alls...
 
Top