Nekromanti Ändrad tyngdpunkt

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Är det bara jag som upplever att tyngdpunkten i Mundana har förskjutits sedan Eon kom ut -96. Om man läser regelboken så märker man tydligt att det är Jargien som ligger i fokus för de kortfattade beskrivningar som finns av spelvärlden.
Därefter så verkar Neogames ha flyttat tyngdpunkten till Asharina och Consaber, och det har bara kommit knapphändig information om Jargien(förutom i "Religioner").
Är detta medvetet, och varför?

- Bobby
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Asharien är världens centrum!!!

Men visst, jag tycker också att det är lite märkligt att en Jargienmodul inte har prioriterats... Consaber kunde man ju gott vara utan.

"Det finns inget land öster om raunfloden" som vi brukar säga.


/Bjorn
 

Kjölle

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
23
Location
Linköping
Re: Asharien är världens centrum!!!

Jag har en teori om att Neogames börjat beskriva Asharien & Soldarn då det är ett område som erbjuder alver, tiraker, dvärgar och människor. Dessutom kan man ha allt från vilda äventyrs-äventyr till sofistikerade hov-kampanjer, utan att göra avkall på vad som står skrivet i modulen ett dugg.

Asharina är väldigt allround. Sedan kan man fråga sig varför Consaber kommit in före det svarta hålet. Kanske för att även Consaber är allround. Man kan ha det mesta, t.o.m. stora nationella krig. Dessutom finns det stora religiösa spänningar och magi i Consaber, det är mer spännande på det viset än det svarta hålet.

För övrigt är gränsen för världen Raunfloden. På andra sidan Thalamur finns bara en illusion.

/Per
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Re: Asharien är världens centrum!!!

Men visst, jag tycker också att det är lite märkligt att en Jargienmodul inte har prioriterats...

Jag har faktiskt inte alls saknat en Jargienmodul alls. Jag har aldrig tyckt att Jargien varit speciellt intressant då jag får en "gemini känsla" (dvs mörk fantasy) av det.

Consaber kunde man ju gott vara utan.

Det rycker inte jag. Consaber är ju en av de bästa modulerna till EON över huvudtaget. Det är ju skitkul att spela nobla riddare som ställer upp för folket (t.ex. st Faulks orden)

Willie

"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Är det bara jag som upplever att tyngdpunkten i Mundana har förskjutits sedan Eon kom ut -96. Om man läser regelboken så märker man tydligt att det är Jargien som ligger i fokus för de kortfattade beskrivningar som finns av spelvärlden.
Därefter så verkar Neogames ha flyttat tyngdpunkten till Asharina och Consaber, och det har bara kommit knapphändig information om Jargien(förutom i "Religioner").
Är detta medvetet, och varför?


Jag skulle tro att det snarare har med författarna än med en medveten plan att göra. Om jag inte minns fel så delades världen upp mellan de olika konstruktörerna ch de fick beskriva var sin del. Dan Johansson och Krille som har skrivit de flesta modulerna (åtminstne de som handlar om raser eller länder) är väl de enda som fått arslet ur vagnen och beskrivit sina länder/raser tillräckligt för att räcka till en modul. Så min gissning är att Jargien kommer att skrivas av Ola (om han är kvar på Neogaems överhuvudtaget).

Willie

"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan
 

Mederian

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
208
Location
Uppsala, Sverige
Jag känner igen det där. Tyndpunkten, som jag ser det, ligger i grundboken på Jargien. Jag tror dock inte att det är ett planerat drag från Neogames sida.

/Mederian síol Ianoty t'un Léarama t'an Machara
- den stolte
 

Oceanliner

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
273
Location
Jönköping
Skillnad i stämning mellan Consaber och Asharina

Något som slog mig när jag läste igenom Consaber boken var skillnaden i stämning mellan detta land och Asharien och även Soldarn. Stämingen i Aharien är mycket 'Vilda västern' vilket på ett sätt har varit kul och även tråkigt. Consaber däremot var mer fantasy vilket vinner i längden. Det var mer ett land med lagar och regler, kändes det som. Just den lilla parentesen om att man inte bär vapen var en slående skillnad mellan hur vi spelar i Asharien och hur det kommer att spelas i Consaber. Nu är vi fullt rustade jämnt men i Consaber blir det ju inte ens en dolk om man nu inte är adlig.

I vilket fall som helst blir det att skeppa iväg rollpersonerna till Consaber och sakta mala dem till stoft mellan Priori Cun Sabrean och Rakhori...mua ha ha ha ha haa!!!

//Jonas
<A href="http://home.swipnet.se/circle "TITLE="Min hemsida"> http://home.swipnet.se/circle</A>
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Asharien är världens centrum!!!

Varför prioritera en jargienmodul?
Det är ju så långt till jargien.. Om man tar landvägen så ska man igenom, colonan, thalamur, caserion, asharien och till slut drunok innan man har kommit in i jargien.
Det hade varit bättre med moduler för thalamur, ehbron och/eller cirefaliska samväldet.

WHaLe

<A HREF="http://come.to/whale" target="_new">http://come.to/whale</A>
 
Top