Nekromanti Ändra regler för bära rustning?!

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
http://www.popularmechanics.com/tec...ut-historical-myths-to-the-test?src=soc_fcbks

Forskning från Storbritannien (tror jag) som bekräftar att det är jobbigt att bära helrustning. De menar att det kräver dubbla energin att röra sig i helrustning. Det som fångade mitt intresse var att det är jobbigare att vara iklädd rustningen än att ha den i en ryggsäck. Så - om detta stämmer, och målet med Eon 4 är att simulera verkligheten, så kanske reglerna för att bära rustning skall ändras till Eon 4. För visst är det så att iklädd rustning får sin vikt halverad i de tidigare Eon-utgåvorna?

Inget som är en hjärtefråga för mig, mest intressant!
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,149
Något jag tyckte var döden för tempot i Eon 1 var att hålla reda på alla jädrans kryss för blöding, trauma, smärta, utmattning och skavsår. Jag hoppas Eon 4 har en smidigare lösning.
Blasphemy said:
Under en lång tid av processen med Eon IV hade vi kvar dessa kryss. Vi minskade deras antal och minskade kolumnerna. Men till slut så rationaliserade vi bort dem. Smärta och Utmattning slogs ihop till ett värde = Utmattning. Det är detta som man normalt kryssar under strid om man blir skadad.

Blödning gör att man får utmattning. Således fyller det på den poolen.

Trauma blev direkta skador istället. Det vill säga Trauma 9 i Eon III kan betyda SÅR vilket innebär att rollpersonen får ett sår i den specifika kroppsdelen.

Vi har således strömlinjeformat det. När man slår fram på tabellerna från allvarliga skador så är det enda man behöver anteckna just allvarliga skador. Utmattning får man reda via tärningsslaget. Detta skulle jag säga halverar tiden det tar att bokföra skador... om inte mer.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
I Eon IV så ger rustning belasning som minskar ens rörelsefärdigheter, initiativ och förflyttning. Tunga rustningar ger också bäraren grundutmattning. Således kommer det bli en stor skillnad att ha på sig en ringbrynja eller plåtrustning jämfört med att vara helt orustad.
antorax said:
Låter bra! Ska bli väldigt kul att se hur ni fått till det om några veckor! Och de du ovan skrev om skadorna!
Dark_Lotus said:
Det gillar vi ,very nice. :)
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Blasphemy;n19824 said:
I Eon IV så ger rustning belasning som minskar ens rörelsefärdigheter, initiativ och förflyttning. Tunga rustningar ger också bäraren grundutmattning. Således kommer det bli en stor skillnad att ha på sig en ringbrynja eller plåtrustning jämfört med att vara helt orustad.
Låter bra. jag gillar när tunga rustningar ger neckdelar likaväl som fördelar.
Har fortfarande minnen från ungdommen när man spelade DoD då alla sprang omkring i tyngsta plåtrustningen som gav mest skydd utan negativa effekter. Då orkade man inte bry sig om sådant :)

men nu vill jag ha lite realism i det läget och att det inte bara är fördelar med tung rustning. Vilket gör att man tänker sig för lite innan man väljer en sådan och att det faktiskt inte är något man springer omkring med hela tiden :)
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Enligt artikeln hade de valt ut försökspersoner som var vana att röra sig i rustningar. Men frågan är om de ändå har tränat upp lämpliga tekniker för att röra sig i rustning. För några år sedan köpte en Bujinkan dojo in en samuraj-rustning. Efter att ha provat den hade en av huvudtränarna på dojon skrivit i en blogg "nu förstår jag varför ställningarna och rörelserna ser ut som de gör."

Så det är mycket möjligt försökspersonerna slösade på en massa energi utan att vara medvetna om det.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Lupus Maximus;n19866 said:
Enligt artikeln hade de valt ut försökspersoner som var vana att röra sig i rustningar. Men frågan är om de ändå har tränat upp lämpliga tekniker för att röra sig i rustning. För några år sedan köpte en Bujinkan dojo in en samuraj-rustning. Efter att ha provat den hade en av huvudtränarna på dojon skrivit i en blogg "nu förstår jag varför ställningarna och rörelserna ser ut som de gör."

Så det är mycket möjligt försökspersonerna slösade på en massa energi utan att vara medvetna om det.
Kan ligga något i detta för på den tiden rustning användes hade de ju mycket större erfarenhet av det än vi har nu ida. Det fanns flera generationer som hade använt rustning som kunde lära ut tekniker för att röra sig effektivt i rustning.

Sedan är jag nyfiken på om en nytillverkad rustning är lika bra som de riktiga var på den tiden. med bra menar jag effektiv att röra sig i och strida, inte kvalitet på material och liknande. Jag menar det ligger massor med erfarenhet och tanke bakom hur en rustning är gjord. och tillverkas en ny idag så kanke det finns små detaljer som vi idag inte förstår oss på och kanske till och med tycker verkar onödiga så dessa kanske utelämnas eller modifieras, Fast dessa små detaljer kanske fyller en viss funktion som vi inte vet om. Om ett fäste för en rem sitter bara lite fel kan det ju få en rustningsdetalj att sitta lite fel men kanske tillräckligt för att det ska påverka rörelser
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Fast det de tar upp i artikeln är ju att det är vikter på händer. fötter och ben som är problematiska. Det hade man nog kunnat gissa eftersom det i källorna var just benpansar som togs bort om en soldat ville lätta sin rustning för strid till fots.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Korpen;n19987 said:
Fast det de tar upp i artikeln är ju att det är vikter på händer. fötter och ben som är problematiska. Det hade man nog kunnat gissa eftersom det i källorna var just benpansar som togs bort om en soldat ville lätta sin rustning för strid till fots.
Bör nog stämma. testa bara fästa ett sådant där viktband med kardborre lås runt fotlederna och spring en bit. det gör skillnad.

Men att det just var benpansar som togs bort tror jag inte bara berodde på att det var de som var jobbigast.
utan även på att de är minst nödvändiga. hada jag rustning på torson, armarna, benen och hjälm och skulle plocka bort någon del för att underlätta så skulle jag välja benen. inte lika stor risk man blir träffad på smalbenen i en strid. vist den finns ju alltid men det är nog större risk armarna blir träffade
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Reddokk Fheg;n20406 said:
Bör nog stämma. testa bara fästa ett sådant där viktband med kardborre lås runt fotlederna och spring en bit. det gör skillnad.

Men att det just var benpansar som togs bort tror jag inte bara berodde på att det var de som var jobbigast.
utan även på att de är minst nödvändiga. hada jag rustning på torson, armarna, benen och hjälm och skulle plocka bort någon del för att underlätta så skulle jag välja benen. inte lika stor risk man blir träffad på smalbenen i en strid. vist den finns ju alltid men det är nog större risk armarna blir träffade
Faktiskt inte, när man ser på benen från de som dog i slaget vid ringmuren så är just skador på benen väldigt vanliga. Ska man spekulera lite så är nog vad man väljer att skydda mest lite beroende på vad man skyddar sig mot; speciellt missileld gör att bål och huvudpansar lönar sig mest medan närstrid har större benägenhet att träffa armar och speciellt ben.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Korpen;n20412 said:
Faktiskt inte, när man ser på benen från de som dog i slaget vid ringmuren så är just skador på benen väldigt vanliga. Ska man spekulera lite så är nog vad man väljer att skydda mest lite beroende på vad man skyddar sig mot; speciellt missileld gör att bål och huvudpansar lönar sig mest medan närstrid har större benägenhet att träffa armar och speciellt ben.
Tror det beror mycket på vad man möter, vad för vapen det rör sig om. Är de flesta man möter beväpnade med sköld och ett lite kortare enhands svärd så tror jag inte smalbenen är så väldigt utsatta . då tror jag bål, huvud, armar och lår är i större fara. men som sagt det lär ju bero mycket på vapen och även var man slåss. ståm man i en sluttning, tom tex en jordvall och motståndaren är lägre ner än en själv så lär ju ben och fötter vara utsatta. medan motståndaren som står lägre ner inte har så stor risk att få ett slag på smalbenet
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Jag skulle personligen helst vilja se en ändring i reglerna så att en person som är van vid att bära rustning orkar mer om han faktiskt tar av sig den. Något som alltid retat mig enormt är att en person i Ringbrynja inte blir uthålligare av att slåss utan ringbrynja, så länge han är under sin bärförmåga.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
jag skulle primärt egentligen vilja se -urvalet- av rustningar i Eon bli mer konsekvent och mindre anakronistiskt; det är tex helt miffo att dvärgarna envisas med att använda ringbrynjor trots att teknologinivån är sådan att det finns fullkomligt överlägsna rustningar tillgängliga. Bröstharnesk och andra plåtdelar borde vara mycket vanligare och sedan länge ha ägt ut ringbrynjehauberk och dylikt, givet att Mundana primärt har en senmedeltida technivå. Tester IRL har också gång på gång påvisat att det på många sätt är lättare att röra sig i halvrustning än i ringbrynjehauberk, kolla tex jämförelsen mellan Jeanne d'Arc och Wilhelm Erövraren på Deadliest Wörriör (detta blir första och enda gången jag använder det programmet som källa till någonting öht).
Mundo said:
Bästa källan någonsin.
Jag rekommenderar alla som vill lära sig någonting om historia att se på detta program. Var annars skulle man kunna se Alexander den store och Genghis Khan bussa fyra man var på varandra?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Gemstone;n21882 said:
Jag skulle personligen helst vilja se en ändring i reglerna så att en person som är van vid att bära rustning orkar mer om han faktiskt tar av sig den. Något som alltid retat mig enormt är att en person i Ringbrynja inte blir uthålligare av att slåss utan ringbrynja, så länge han är under sin bärförmåga.
Here, here! Nu har jag noll erfarenhet av eon, men detta är något jag saknar i många rollspel. Jag älskar fightingscener där hjälten (eller för all del skurken) slåss i sin tuffa rustning men får stryk och tröttar ut sig själv tills hon inte längre kan stå på fötter, låter hjälmen falla till marken och knäpper upp rustningen för att fortsätta slåss, fortfarande utmattad men nu lättad från bördan och således kapabel till att återigen svinga svärdet.

Det enda exemplet jag har sett på det här är i "the one ring". Där har man endurance (hur mycket stryk man tål) som jämförs med encumberance (hur mycket prylar man släpar på). När ens endurance är lägre än ens encumberance så är man illa ute, dvs släpar du på massor av prylar så kan du inte ta så mycket stryk innan du blir utmattad.

Då har du effekten att om du slänger av rustningen ökar differensen mellan endurance och encumberance igen, dvs du kan ta lite mer stryk innan du går ner, även om du nu är i större risk att bli skadad. Sen är det en specialregel med hjälmar att om man slänger av sig hjälmen får man tillbaka lite endurance. Jag gillar den detaljen.
 
Joined
12 Aug 2013
Messages
159
Location
Stockholm
Jag gillar regeln för Utmattning (jag är en gammal DoD:are som köpt Eon IV). En tanke bara: plåtrustningar var väl till stora delar konstruerade för att bäras till häst och att bäraren därmed inte blev lika utmattad. Då behöver man ju inte stå och studsa på benen utan bara hålla stånd i stigbyglarna. Hoppas att eventuella regler i nya Eon har modifikationer som reglerar utmattningspoäng beroende på situation, till exempel strid till häst, osv.
 

Pansarsvinet

Veteran
Joined
26 Mar 2014
Messages
65
Ska bara blanda i lite till i smeten.

Benen är från och till utsatta under strid beroende på tidsepok och vapen. Generellt så använder inte fotfolk benskydd, detta för att 70-80% av arméerna egentligen består av inkallat folk med låg ekonomi (arbetarklass). Benskydd uppträder hos kavalleri då fotfolk verkade satsa mycket på att få av ryttaren från hästen i allt från att kroka av honom eller sadelremmar till att bokstavligen hugga av honom fötter eller nedre delen av benen. Detta leder till att ryttare (svinrika riddare) satsar mer skydd på benen. I allt från knä-långa brynje särkar (kombinerat med skyddande höga droppformade sköldar a Hastings som täcker benen) till rena rama pantalonger i brynja, för att sedan övergå till plåt- eller lamell skenor i senare Tech utvecklingen.

Anledningen för att man inte bryr sig om viss vikt och klumpighet i helplåt eller halv-/överdrag/komposit/förstärkt (plåtdelar över brynja) rustning är att det är hästen som får dra lasset. Det är inte meningen att man ska knalla runt i dessa till fots. Varför har inte en pansarvagn vingar? Jo, för att de inte ska flyga. ;)

Sen att under vissa perioder där de taktiska systemen ändras och man kan bli tvungen att slåss till fots för att jämna ut oddsen under slaget, ja då väljer de flesta ta av benskydden för att röra sig smidigare. På marken är det långt viktigare att kunna röra på sig för anfall och försvar än att skydda sina ben. Dvs att det är redan inräknat i ekvationen att man undviker rent teknikmässigt att motståndaren ska träffa mindre skyddade områden precis som vanligt. På hästen kan man inte röra sig mycket utan att manövrera hela besten och därför måste man ha ett passivt skydd på dem (benen) som kan ta smällarna under tiden som man hackar ned bönder, otrogna (eller orcher).
Den sista och mest extrema av fullplåtsrustningar typ 1500-tal är det inte meningen att de ska röra sig till fots överhuvudtaget. När dessa hamnar på marken är det nog rätt kört (ska påpekas att moderna test och dokumentärer har svårt att hålla koll på de olika runstningstyperna i utvecklingen och blandar friskt under benämningen "plåtrustning", det ända vi vet på allvar var att de var MYCKET effektiva när de brukades och det är egentligen det som räknas).

När det gäller ben och armskador osv. ser det iaf ut för mig (håller fortfarande på att undersöka saken) som att majoriteten av dödliga skador rör sig om primitivare huggvapen (400-1200); huvud, axlar, och senmedeltida vapen 1300+; huvud, axlar men även ben inräknade då vapnen är så pass smidiga (balanserade) att man kan göra låga hugg utan att förlora tid i fasen när man drar tillbaka svärdet för att förbereda nästa attack eller försvar. Sen kan man nog se det tillsammans med ett visst avtagande av bruket av sköld under denna tidsperiod (1400-tal+) då pålvapen börjar ta över och som kräver två armar att använda.

Tidigare hade skölden så gott som neutraliserat arm skador och även till viss del benskador då skölden antas skydda bra mot denna typen av anfall på mark (höger hänt mot höger hänt, öppen hållning dvs benen är längre bak än skölden). Vi talar om saker generellt. Får du in en träff på motståndarens ben utan att tappa gardet mot ett högt hugg så är det bara att gratulera och berömma för ett högt FV. Gör du det tio ggr i sträck väntar en OS buckla.

/nöff
 
Top