Det funkade rätt bra att testa Dinoblast som forumspel (kommer en uppföljade, sen, typ). Så jag tänkte testa samma med Ändlös väg.
Jag tänker mig inte ett långt scenario men vi får se vad som händer på vägen
.

Detta är ett samtida thriller rollspel med inslag av överlevnad och post-apokalyptiska inslag (fast ut något egentlig apokalyps).
Jag tänker att jag ger så lite info som möjligt så får ni utforska världen som den kommer naturligt.
Början:
Det är sommar 2025 och ni är en grupp bekanta som ska samåka, med bil, från Göteborg till ett bröllop i Bålsta där en gemensam vän Jonas Tallgren-Larsson (snart Jonas Sandelöf) ska gifta sig med den välbärgare diplomatdottern Marika Sandelöf.
Ni kommer att bege er av på förmiddagen för att åka till Krägga Herrgård där bröllopet kommer äga rum.
Ni planerar ett längre stopp för lunch på Rasta i Mariestad.
Rollpersoner:
Beskriv vem ni är, vad ni gör och er relation till Jonas och/eller Marika. Beskriv även om det är något speciellt ni tar med er till bröllopet (3 dagar) och den 5-6 timmar långa bilresan.
Ni kommer ha 4 värden i Benägenheter där ni ska fördela 1,1,2,3.
Våld,
Finess,
Kunskap,
Socialt.
Detta representerar er benägenhet för hur ni löser problem och hur bra ni är på det.
Ni anses annars vara kompetenta på det ni gör.
Ni väljer sedan 5 valfria betydande och framstående fördelar.
t.ex. "Före detta polis", "Gillar att baka", "OS medaljör i simning", "Bra på figurspel", "Läser många böcker" osv...
Ni väljer sedan 3 betydande och framstående nackdelar.
t.ex. "Hör dåligt på höger öra", "Rädd för spindlar", "Skuldbelagd", "Dricker för mycket", "Lat" osv...
Den första som anmäler sig kommer köra bilen (som kommer anpassas i storlek efter hur många spelare det är).
Jag har skapat en spreadsheet fil när man kan fylla i ovan:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1FUxfDJGlYXSsLwcxTr6G7_ROW2MKpqYVxn2O60XQC_4/edit?usp=sharing
Hur man löser en situation:
Om situationen uppstår där det finns betydande konsekvenser om något misslyckas, eller aktivt motstånd, så kan man använda tärningar för att avgöra och tolka vad som sker.
Man slår XT6 (Benägenhet + För-/Nackdel + Utrustning) som ger en framgång på 4+.
Reglerana vi kommer testa finns beskriva mer här (det är inte långt).
Jag tänker mig inte ett långt scenario men vi får se vad som händer på vägen

Detta är ett samtida thriller rollspel med inslag av överlevnad och post-apokalyptiska inslag (fast ut något egentlig apokalyps).
Jag tänker att jag ger så lite info som möjligt så får ni utforska världen som den kommer naturligt.
Det är sommar 2025 och ni är en grupp bekanta som ska samåka, med bil, från Göteborg till ett bröllop i Bålsta där en gemensam vän Jonas Tallgren-Larsson (snart Jonas Sandelöf) ska gifta sig med den välbärgare diplomatdottern Marika Sandelöf.
Ni kommer att bege er av på förmiddagen för att åka till Krägga Herrgård där bröllopet kommer äga rum.
Ni planerar ett längre stopp för lunch på Rasta i Mariestad.
Rollpersoner:
Beskriv vem ni är, vad ni gör och er relation till Jonas och/eller Marika. Beskriv även om det är något speciellt ni tar med er till bröllopet (3 dagar) och den 5-6 timmar långa bilresan.
Ni kommer ha 4 värden i Benägenheter där ni ska fördela 1,1,2,3.
Detta representerar er benägenhet för hur ni löser problem och hur bra ni är på det.
Ni anses annars vara kompetenta på det ni gör.
t.ex. "Före detta polis", "Gillar att baka", "OS medaljör i simning", "Bra på figurspel", "Läser många böcker" osv...
t.ex. "Hör dåligt på höger öra", "Rädd för spindlar", "Skuldbelagd", "Dricker för mycket", "Lat" osv...
Den första som anmäler sig kommer köra bilen (som kommer anpassas i storlek efter hur många spelare det är).
Jag har skapat en spreadsheet fil när man kan fylla i ovan:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1FUxfDJGlYXSsLwcxTr6G7_ROW2MKpqYVxn2O60XQC_4/edit?usp=sharing
Om situationen uppstår där det finns betydande konsekvenser om något misslyckas, eller aktivt motstånd, så kan man använda tärningar för att avgöra och tolka vad som sker.
Man slår XT6 (Benägenhet + För-/Nackdel + Utrustning) som ger en framgång på 4+.
- Benägenhet kan ge upp till + tre T6.
- För-/nackdel kan ge + eller - en T6.
- Utrustning kan ge + en T6.
- Om en annan spelare hjälper till, man har förberett sig väl, har en bra plan osv kan ge + en T6.
- 0 motstånd: Spelaren kan göra vad den har för avsikt att göra utan egentligt mostånd.
- 1 motstånd: Spelaren kan göra vad den har för avsikt att göra men kommer att möta lika hårt motstånd.
- 2 motstånd: Spelaren kan göra vad den har för avsikt att göra men kommer att få allvarliga konsekvenser.
- 3 motstånd: Spelaren kan inte gör vad denna har för avsikt att göra då moståndet är för stort och denna är alvarliga konsekvenser.
- 4 motstånd: Spelaren har inte en chans att ens försöka göra något
Reglerana vi kommer testa finns beskriva mer här (det är inte långt).
Som jag skrivit i ett tidigare inlägg så är ett hinder till att arbetet med Ändlös väg (ett rollspel om att vara fast i ett oändligt nätverk av motorvägar, av/påfarter och överleva av det som finns längs vägen) står sill, är reglerna.
I och med att jag håller på att ta fram ett eget system till Dinoblast så hade jag tanken att samma kunde återanvändas för Ändlös väg. Men nu börjar jag tvivla på att det är rätt väg att gå
. Systemet till Dinoblast börjar bli bra och bitarna faller på plats, men det kanske inte passar till detta spel.
Så ett nytt koncept för Ändlös väg, som är...
I och med att jag håller på att ta fram ett eget system till Dinoblast så hade jag tanken att samma kunde återanvändas för Ändlös väg. Men nu börjar jag tvivla på att det är rätt väg att gå
Så ett nytt koncept för Ändlös väg, som är...
- Celledor
- Replies: 2
- Forum: Rollspelsmakande