Ändlös väg

Celledor

Hero
Det funkade rätt bra att testa Dinoblast som forumspel (kommer en uppföljade, sen, typ). Så jag tänkte testa samma med Ändlös väg.
Jag tänker mig inte ett långt scenario men vi får se vad som händer på vägen ;) .

Logo.png
Detta är ett samtida thriller rollspel med inslag av överlevnad och post-apokalyptiska inslag (fast ut något egentlig apokalyps).
Jag tänker att jag ger så lite info som möjligt så får ni utforska världen som den kommer naturligt.

🚙Början:
Det är sommar 2025 och ni är en grupp bekanta som ska samåka, med bil, från Göteborg till ett bröllop i Bålsta där en gemensam vän Jonas Tallgren-Larsson (snart Jonas Sandelöf) ska gifta sig med den välbärgare diplomatdottern Marika Sandelöf.
Ni kommer att bege er av på förmiddagen för att åka till Krägga Herrgård där bröllopet kommer äga rum.
Ni planerar ett längre stopp för lunch på Rasta i Mariestad.

Rollpersoner:
Beskriv vem ni är, vad ni gör och er relation till Jonas och/eller Marika. Beskriv även om det är något speciellt ni tar med er till bröllopet (3 dagar) och den 5-6 timmar långa bilresan.

Ni kommer ha 4 värden i Benägenheter där ni ska fördela 1,1,2,3.
:mad:Våld, :cool:Finess, :unsure:Kunskap, :DSocialt.
Detta representerar er benägenhet för hur ni löser problem och hur bra ni är på det.
Ni anses annars vara kompetenta på det ni gör.

🟢Ni väljer sedan 5 valfria betydande och framstående fördelar.
t.ex. "Före detta polis", "Gillar att baka", "OS medaljör i simning", "Bra på figurspel", "Läser många böcker" osv...

🔴Ni väljer sedan 3 betydande och framstående nackdelar.
t.ex. "Hör dåligt på höger öra", "Rädd för spindlar", "Skuldbelagd", "Dricker för mycket", "Lat" osv...

Den första som anmäler sig kommer köra bilen (som kommer anpassas i storlek efter hur många spelare det är).
Jag har skapat en spreadsheet fil när man kan fylla i ovan:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1FUxfDJGlYXSsLwcxTr6G7_ROW2MKpqYVxn2O60XQC_4/edit?usp=sharing

🎲Hur man löser en situation:
Om situationen uppstår där det finns betydande konsekvenser om något misslyckas, eller aktivt motstånd, så kan man använda tärningar för att avgöra och tolka vad som sker.
Man slår XT6 (Benägenhet + För-/Nackdel + Utrustning) som ger en framgång på 4+.
  • Benägenhet kan ge upp till + tre T6.
  • För-/nackdel kan ge + eller - en T6.
  • Utrustning kan ge + en T6.
  • Om en annan spelare hjälper till, man har förberett sig väl, har en bra plan osv kan ge + en T6.
En situation har ett hotvärde (1-6) som minskar med framslagna framgångar. Det som återstår är motgångar som spelledaren kan använda.
  • 0 motstånd: Spelaren kan göra vad den har för avsikt att göra utan egentligt mostånd.
  • 1 motstånd: Spelaren kan göra vad den har för avsikt att göra men kommer att möta lika hårt motstånd.
  • 2 motstånd: Spelaren kan göra vad den har för avsikt att göra men kommer att få allvarliga konsekvenser.
  • 3 motstånd: Spelaren kan inte gör vad denna har för avsikt att göra då moståndet är för stort och denna är alvarliga konsekvenser.
  • 4 motstånd: Spelaren har inte en chans att ens försöka göra något

Reglerana vi kommer testa finns beskriva mer här (det är inte långt).

Spelare: Skymning
Namn: Alex Sandelöf

Våld: 1
Finess: 2
Kunskap: 1
Socialt: 3

Fördelar:
Rik (Lever på pappas pengar, ständigt fylld plånbok)
Charmigt, oskuldsfullt leende (Kommer undan med det mesta)
Silvertunga (Hans lögner känns alltid trovärdiga, hur absurda de än är)
Vältränad (Utseende är allt!)
Bollsinne (Efter timmar på tennis- och golfbanan)

Nackdelar:
Bortskämd (Curlad, familjens gullegris)
Impulsiv (Har aldrig behövt ta några konsekvenser för sina misstag)
Självupptagen (Är van vid att vara mittpunkten, älskar uppmärksamhet)

Utrustning:
Kontanter (Tror han kan köpa allt han behöver längs vägen)
Tung nyckelknippa (Personlig/arbetets, hälften av nycklarna har han ingen aning vart de går till längre)
Tuggummi (Whitening)

Bakgrund:
Alex är Marika Sandelöfs yngsta syskon och familjens gullegris. Som minsting har han alltid blivit bortklemad och curlad. Modern daltade med honom, fadern löste alla hans problem. Så fort Alex gick ut gymnasiet med medelmåttiga betyg, ordnade fadern ett arbete åt honom som mäklare på en välrenommerad firma – ett arbete Alex varken har utbildning eller erfarenhet för. Trots detta har det gått bra för Alex i karriären, då han har belönats med ett bländande leende och en charm som inte går av för hackor. På något sätt lyckas han sälja den ena bostaden efter den andra, och ser sig själv som oövervinnerlig. Fritiden spenderar han i sin lyxiga takvåning – betalad av fadern – på gymmet, på lyxresort, eller på golf- eller tennisklubben med sina lika bortskämda vänner.

Last edited:
Back