[Ändlös Väg] Passande regelsystem

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,109
Location
Uppsala
I den här tråden så diskuterar jag en rollspelsvärld där spelarna är fast på en oändlig motorväg.


Jag är nöjd med hur världen börjar se ut och fungera. Men jag skulle behöva ett regelsystem som passar.

Viktiga delar i spelet är:
  1. Överlevande i en värld med knappa resurser men egentligen inte post-apokalyptiskt
  2. Köra fordon (det kommer gå fort på vägarna)
  3. Underhållning av/bo i fordon
  4. Försvara sig mot andra

Spelet utspelar sig i nutid och spelarna är vanliga människor även om de kan ha bakgrunder som militärer, poliser eller annat. Jag söker ett rätt enkelt system. Några tips på sådana?
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,447
Forged in the Dark är bra på saker som resurshantering och gruppkvaliteter.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,815
Jag tycker att förbrukningstärningar är ett smidigt och intressant sätt att hantera resurser så jag föreslår The Black Hack. För ett mycket enkelt sätt att hantera fordon kan du titta på Rad-Hack som är baserat på The Black Hack.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,109
Location
Uppsala
Om man skulle vilja använda fria ligans år noll motor. Vad är minimum av regler man behöver förklara? Räcker det med att hänvisa till standard dokumentet. Eller ska man kopiera över allmäna regeltexter?
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,447
Om man skulle vilja använda fria ligans år noll motor. Vad är minimum av regler man behöver förklara? Räcker det med att hänvisa till standard dokumentet. Eller ska man kopiera över allmäna regeltexter?
Gör man ett spel bör det kunna stå på egna ben med regeltexten.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,815
Om du tänker använda År noll-motorn finns det även behov av en del anpassningar. Val av tärningsmekanik (växande pölar med T6:or eller växande tärningar). Namn på grundegenskaper som passar för spelet. Utbud av färdigheter som passar för spelet. En pressmekanik som knyter an till spelets teman.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,109
Location
Uppsala
Har tänkt vidare lite och utgår ifrån År noll motorn med T6:or (men kanske blir något annat). Satt och funderade hur regler för bränsle som resurs skulle kunna funka i och med att bränsleförbrukningen i spelet minskar när man åker fort.

Så jag kom fram till detta, vilket jag tror kam vara intressant och hanterbart.

Vägfararen (rollpersonen) väljer en medelhastighet för en sträcka (ca 4 timmars körtid) och slår för att hålla denna. Svårigheten är antal 6:or för att lyckas annars används en nivå under. Slår man 1:or kan man råka ut för olyckor om slaget misslyckas.

Marschfart eller Transportfart anses vara normal utan märkbar effekt på tidsdilation eller bränsleförbrukning. Transportfart är vanligt för stötte fordon eller när man färdas med last på exempelvis släp.

Tabellen innehåller:
Benämning
Svårighet
Bränsleförbrukning i poäng
Medelhastighet (+-25 km/h)
Distans fordonet kommer
Förändrad körtid inuti fordonet

Transport0250 km/h200 km4 h
Marsch13100 km/h400 km4 h
Pressa22150 km/h600 km2.5 h
Riska31200 km/h800 km1.5 h
Maxa40250 km/h1000 km0.5 h


En full tank för ett standard fordon är 10. Ett lägre/högre värde behöver inte betyda en mindre/större bränsletank eller Batteri utan kan vara en annan förbrukningen pga av vikt eller liknande faktor.

Inte säker vilken typ av färdighet man ska slå för eller om det ska vara ett separat resursslag på något sätt.

Vad tror ni om detta? Har inte testat det än.

@Sidd Några tankar om vad du tror?
 
Last edited:
Top