Nekromanti Ändast det bästa duger.

Joined
29 Jun 2003
Messages
7
Location
Kanin hålet
I en spelgrupp som jag var spelledare för var det så att spelarna alltid strävade efter det bästa. De brydde sig inte om hur svärdet såg ut bara det hade mycket i Skada. Jag sa gav tips om att "köra på stil" för det kan få rollpers att se tuffa ut och bli respektingivande.
Visst sa väl spelarna men efter ett tag så körde dom på samma grej igen.
Jag hade tänk reta spelarna lite med att låta dom slåss i trånga utrymmen med ett kraggsvärd som ex.
men det är det rätt eller fel att smyga in lite nackdelar åt spelarna om de är så materiella?
Kom gärna med tips.
 

Yvian

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
252
Location
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Överdriv inte bara

Jag tycker nog att du som spelledare kan visa dom att det kan finnas nackdelar med att bara ha stora feta vapen... Sen är ju drömscenariot om dom har en hjälm med visir, så kan man låta dom bli överfallna bakifrån och från sidan, mitt i en strid, och då har dom inte så stor chans... Men det är upp till varje spelledare om dom vill låta spelarna spela sina rollpersoner som dom vill, eller om spelledaren ska ge dom lite "winks" om hur dom bör spela (överdriv inte bara, det är ju trots allt deras rollpersoner :gremtongue:)
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
I många spel, inte bara Eon så beskrivs en massa vpen som har udnerligt utseende. I förklaringen framkommer att vapnet används av en viss ras som bor på konstiga ställen t.e.x i grottgångar. Trots detta finns inga regler för detta..tänker på alvsvärdet Arion i DoD 4.

Kanske dax att skapa regler till Eon. Lycka till! :gremwink:

Kraggsvärd och andra större vapen kan få +Ob1T6 i trånga utrymmen t.ex.
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
I en spelgrupp som jag var spelledare för var det så att spelarna alltid strävade efter det bästa. De brydde sig inte om hur svärdet såg ut bara det hade mycket i Skada. Jag sa gav tips om att "köra på stil" för det kan få rollpers att se tuffa ut och bli respektingivande.
I min värld låter det som pest och kolera...
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
Mitt tips är att helt enkelt fösöka spela så att rp:na ut i det ytersta inte får användning för sina stora och fina vapen. Mera sociala saker och kanske intriger. Och om nån blir av med börsen så betyder inte det att dom måste rensa ut en tjuvhåla med 20 dolkexperter eller hur. :gremwink: Låt dom hällre försöka överväga om strid är passande.

/Hartland - som säger att bra saker är bra om man har en bra anledning till varför.
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Förutom att instämma i föregående talares tips så har jag ett eget att dela med mig av:

Brytvärde

Var riktigt jävlig med detta så kommer dina spelare snart att inse hur värdelösa kraggsvärd egentligen är. Kör du med Eon 1:s regler blir det nästan bara bättre: här är reglerna redigt sadistiska. Kör ni Eon 2 kommer dina spelare säkert att skaffa vapen med högre kvalitet; detta avhjälps bäst genom att hävda att detta är oerhört svårt att fixa och att det minsann inte är något djävla Diablo 2 här inte där mördarvapnena bara dräller omkring (Egentligen gillar jag D2, det var bara ett exempel). Låt gärna motståndarna ha lite fina magiska vapen eller besvärjelser designade direkt för att förstöra vapen a'la effekterna "Knäcka" eller "Explosion". Det här förstör garanterat en vapenfetischists dag.
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Du är SL och du bestämmer.... som Sl får man utnyttja sin makt och vara elak...

Jag tycker det är rätt att ge dem lite materiella fel. Sen kan du vara såpass elak att låta svärdet ha bubblor inuti som inte syns.... så knäcks de mitt i striden :gremooo: :gremgrin:

Midar säger när midar SL:ar får Sl göra som den vill.
 

Mael Valentin

Veteran
Joined
4 Jun 2002
Messages
14
Location
Kiruna(Hjälp mig!)
Använd för guds skull inte bubblorna. Speciellt om svärdet var väldigt dyrt.

Vill minnas att en spelledare vi hade för länge sedan blev lite besviken över att min lönnmördare i n2 inte hade lust att knata rakt in i ett hus fullt av tungt beväpnade vakter för att plocka målet.
När man så istället köper ett fint och dyrt prickskytte gevär och använder hjärnan för att undvika huset får man i det kritiska momenten höra: "Stativet ger vika". Mitt gevär för en si sådär 2000 euro har ett stativ som inte klarar av normal påfrestning och går således sönder. :gremtongue:

De tre orden plågar honom än idag.

Bussa hellre en magiker på hack & slashare om du vill djävlas. Eller ännu hellre lagen om dom är för sugna att vifta med vapen för mycket. (Någon gång kommer dom göra misstag)
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Jag hade tänk reta spelarna lite med att låta dom slåss i trånga utrymmen med ett kraggsvärd som ex. "

Jag tycker att det verkar som om du har fått det här med rollspelande lite om bakfoten. Det handlar inte om att sätta dit sina spelare eller straffa dem när man tycker att de beter sig oseriöst. Vill du undvika fokus på vapen kanske det bästa vore att spela äventyr där andra färdigheter än vapenskicklighet spelar in. Eller så kanske du helt enkelt får acceptera att dina spelare uppskattar en annan sorts rollspel än vad du gör.
 

ClaesFredrik

Veteran
Joined
31 May 2003
Messages
72
Location
Vattnajökul - Island
I ärlighetens namn

De flesta av mundans folk är ganska praktiska av sig. Ett vapen är gjort för att försvara sig med, inte för att visa upp för grannen. Undat finns såklart. Så när dina spelare köper vapen är det ju ganska naturligt att dom tar det vapen dom kan försvara sig bäst med.

Det anser jag vara helt okej. Bara det är realistiskt. Om en stor stark krigare tar storsvärdet så blir jag varken förvånad eller förbannad. Jag skulle däremot bli lite stursk om en smugglare eller en magiker gjorde detsamma. Om krigaren (Vanar) därremot hade tagit ett yfali istället bara för att det hade mer "stil" så skulle jag definitivt sagt NEJ.

Tänk dig själv. Om du skulle behöva slåss mot fem skitiga rövare. Skulle du då vilja ha en jävligt kewl kniv eller ett stort men alldagligt slagsvärd... Rollpersoner är också människor(eller nått liknande)...
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
I stereotypbekämpningens namn

Bara det är realistiskt.

Låt oss framgent använda ordet "trovärdigt". Annars kommer snart realismtalibanerna gå till anfall...


Om en stor stark krigare tar storsvärdet så blir jag varken förvånad eller förbannad. Jag skulle däremot bli lite stursk om en smugglare eller en magiker gjorde detsamma.

Varför är det så underligt om magiker eller smugglare slåss med storsvärd? Är man bara stark nog så spelar inte yrket någon roll i.m.h.o.


Om krigaren (Vanar) därremot hade tagit ett yfali istället bara för att det hade mer "stil" så skulle jag definitivt sagt NEJ.

Nej... säg inte nej innan du läst bakgrundshistorien till rollpersonen. Om det finns en vettig förklaring till varför vanaren har en lyfali (något som är ganska svårt att förklara), så säg JA. Saknas förklaringen eller är den osannolik och/eller dålig, säg NEJ.
Tycker med andra ord att möjligheten till att ha ett vapen från en främmande kultur skall finnas, men det måste på ett trovärdigt och helst intressant sätt förklaras i rollpersonens bakgrund.
 

ClaesFredrik

Veteran
Joined
31 May 2003
Messages
72
Location
Vattnajökul - Island
Re: I stereotypbekämpningens namn

Låt oss framgent använda ordet "trovärdigt". Annars kommer snart realismtalibanerna gå till anfall...
Okej

Varför är det så underligt om magiker eller smugglare slåss med storsvärd? Är man bara stark nog så spelar inte yrket någon roll i.m.h.o.
Iofs... Men ändå inte. Just storsvärdet känns lite fel på magiker och smugglare. Visst ska smugglaren kunna ha nått annat vapen än dolk men just slagsvärd och storsvärd känns lite väl stort...

Nej... säg inte nej innan du läst bakgrundshistorien till rollpersonen. Om det finns en vettig förklaring till varför vanaren har en lyfali (något som är ganska svårt att förklara), så säg JA. Saknas förklaringen eller är den osannolik och/eller dålig, säg NEJ.
Håller med...
 

Faralor

Veteran
Joined
4 Aug 2003
Messages
88
Location
stockholm, skälby järfälla
Re: I stereotypbekämpningens namn

De flesta av mundans folk är ganska praktiska av sig. Ett vapen är gjort för att försvara sig med, inte för att visa upp för grannen. Undat finns såklart. Så när dina spelare köper vapen är det ju ganska naturligt att dom tar det vapen dom kan försvara sig bäst med.
enligt det citatet som du har skrivit så skulle det va normalt att en magiker använder storsvärd gärna kraggsvärd om de orkar använda det o kan få tag på ett (de är ju trots allt bara människor).
 

Yvian

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
252
Location
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Re: I stereotypbekämpningens namn

Hehe... En av mina spelare har just precis inhandlat ett storsvärd tillsammans med en heltäckande ringbrynja och visirhjälm, därför att han kommit fram till att hans magi är värdelös (han kan bara några nekrotropiska magier och en stor del alkemiska saker).
 

Schyte

Veteran
Joined
24 Apr 2003
Messages
85
Location
Mt. Zal, Tholamar
Ge dem vapen av dålig kvalite. (Så de vapen då vill att de ska ha har bättre kvalitè) Eller gammla vapen.
Men klart att de ska vara lite problem. Ha ha ha ha ha

Schyte - På besøk i Norge
Alle taler Norsk.
Komandon om du inte har ett svenskt tangentbord:
¨+a=ä ¨+o=ö
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Re: I stereotypbekämpningens namn

Iofs... Men ändå inte. Just storsvärdet känns lite fel på magiker och smugglare. Visst ska smugglaren kunna ha nått annat vapen än dolk men just slagsvärd och storsvärd känns lite väl stort...
Varför inte? Om en magiker har råd, möjlighet och lust att köpa ett storsvärd så ska man väl inte beröva honom den möjligheten bara för att "det är ett krigarsvärd"?
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Re: I stereotypbekämpningens namn

Ähem... Ett tvåhandssvärd är fyller egentligen ingen praktisk funktion om man inte skall ut och banka folk i stor rustning, de flesta magiker har nog inte det som något större intresse... Dessutom lär det krävas avsevärd styrka och en hel del träning för att kunna använda ett dylikt på vettigt sätt...

Undertecknad har ganska svårt för tvåhandssvärd oavsett vem de används av...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
Vilka bra råd i denna tråd *sarkasm* [NT]

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som drar iväg en snabb kommentar och som pekar ut endast 70% av svarsinläggen med ämnesraden
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Jojjomännsan! Slaska upp RP:na i mängder![OT]

Det är precis det vi vill få fram! Om spelarna så vill ha något bättre än ett kortsvärd så dör rollpersonerna obönhörligen! Vad annars?

*fniss* *fniss* waaaaahhhhahahahahaha!!! *Springer iväg i total galenskap a'la galen vetenskapsman*
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: I stereotypbekämpningens namn

Ähem... Ett tvåhandssvärd är fyller egentligen ingen praktisk funktion om man inte skall ut och banka folk i stor rustning, de flesta magiker har nog inte det som något större intresse...

Jo. Det fungerar utmärkt även på mål som inte är bepansrade. Det kanske inte är det mest effektiva vapnet att använda mot obepansrade mål, men det fungerar. Mycket bra dessutom. Dessutom så kanske man inte vill eller orkar bära med sig olika svärd beroende på målets rustningstyp.


Dessutom lär det krävas avsevärd styrka och en hel del träning för att kunna använda ett dylikt på vettigt sätt...

Sant. Men det är blott en färdighet, och ingen kräver att man som magiker skall ha särskilt högt i just den färdigheten heller. Inbillar mig att man som magiker kanske rent poängmässigt har råd med en vapenfärdighet, så varför inte tvåhandssvärd om man har de fysiska förutsättningarna. På så sätt kan man ju banka på bepansrade och obepansrade mål med samma färdighet.


Undertecknad har ganska svårt för tvåhandssvärd oavsett vem de används av...

Själv gillar jag legosoldatstyper och/eller riddare med stora svärd.
 
Top