Nekromanti Än finns det hopp...

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Cosy catastrophes (OT extra OT)

*ler*
Äsch, ville bara klargöra det hela. Men att gilla ugglor är du inte ensam om. Säger bara så här. Liten rund tjej kladdade (jodå redan då, kanske åtta nio år gammal) ihop storys om deckartrion THREE OWLS... har inte en enda berättelse kvar, men ett par teckningar. *vrider sig i skratt* Jösses, jag var nog inne på rollspel t om. långt innan jag kände till det, men det är jag nog inte ensam om. Eller vad säger ni?

Lady Silver Wolf - There is but a thin line, between Man and Beast
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Cosy catastrophes (OT?)

<I>Nightowl, som på tal om män i trikåer tycker att alias-listan på detta och de flesta andra rollspelsforum (rpg.net, t.ex.) låter som rejects från Lagen Väktare.</I>

Med tanke på mitt alias är jag väl tvungen att hålla med... (-:

<I>och vad _fasen_ har Hatten för superkrafter?!?!</I>

Uhmm... Vem tusan var det nu igen som blev osynlig när han vred sin hatt ett kvarts varv?

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Listhjältar (OT?)

Han hette "pan tao" eller så; det var en tysk eller östeuropeisk barnserie för TV, spelfilm alltså. Pan Tao sade aldrig något; han gick klädd i svart enkel kostym med ett plommonstop och, som sagt, när han vred på sin hatt blev han osynlig. Kraften satt i hatten, andra kunde använda den.

Nightowl, har antingen fel angående namnet, men det har fastnat. Det fanns ett långfilmsavsnitt också...

"Varje gång jag trampat ned rabatter, doftar mina stövlar av blommor."
Sifu Nightowl
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Cosy catastrophes (OT?)

Stämmer - vätten i Trolltider.

Nightowl, the king of useless trivia

"Varje gång jag trampat ned rabatter, doftar mina stövlar av blommor."
Sifu Nightowl
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
"Rollspel är inte "en form av teater"?!!"

Jo.

"Rollspel är _en form av berättande_. Det har lika mycket att göra med teater som prosa, poesi och film har, dvs. en hel del, men det är inte _en form_ av teater. Det är en EGEN konstart med egna regler (nä, talar inte om siffror och spelregler, mera som i uttrycket "alla konstens regler"), egna uttrycksformer och egna mål."

Prosa och poesi kan jag hålla med om, det är inte teater utan går under
litteratur. Film däremot är definitivt underordnat teater, liksom rollspel. Du skriver att rollspel har egna uttrycksmedel och egna mål? Rollspel ÄR ett uttrycksmedel, det är ett uttrycksmedel inom teatern. Ta bara uttrycket "friform". Det är ett teateruttryck som betyder att man har ett manus som säger vad man vill i en given scen och därefter är fri att säga och göra vad
man vill, så länge man följer sin karaktär och sin drivande vilja. Improvisationsteater? Vad är det om inte rollspel?

Rollspel är berättande, sant, men det är även teater, poesi och måleri. Berättandet och förmedlandet av känslor är just det som i grund och botten definierar konsten, det är inget unikt för rollspel. Den stora skillnaden mellan litteratur och teater är att litteratur kan förmedlas i skriven eller uppläst form, det är orden som är konsten. Inom teater är det dels orden, men också agerandet och scenerierna. Teater är ett gestaltande, liksom rollspel. Namnet "rollspel" syftar på att man spelar en roll, något som är grunden för all teater. Man indelar ofta spelsessionen i olika "scener".

Jag finner faktiskt inte ett enda belägg för att rollspel inte skulle vara
en form av teater.

"Rollspel har inte funnits så länge, så det är förståeligt att..."

Eh, hur skall jag tolka det här? Menar du att gestaltandet av roller inom givna ramar är något nytt påfund? I så fall kanske du spelar för mycket rollspel och läser för lite historia.

"Därför tycker jag det är att "ljuga" om man säger till föräldrarna att det är "en form av" teater. "Ungefär som teater" kan jag möjligtvis gå med på. ;-)"

Det är inte alls att ljuga. Den korrekta benämningen på rollspel är (för vissa bekant) "interaktiv teater", d.v.s. teater med givna ramar, men utan krav på ett exakt händelseförlopp och där rollpersonerna kan ändra saker interaktivt. Rollspel ÄR en form av teater.

"Nightowl, stolt över sitt valda konstnärliga mediums självständighet"

Jag tror det är där skon klämmer, att du inte vill erkänna att rollspel faktiskt inte är självständigt.

Det skulle vara intressant att höra din åsikt om forumspel och osynlig teater. Är det också egna konstarter?

/staffan [som visserligen inte kan någon finska, men som arbetat med teater längre än de flesta rollspelare jag känner]

szandor@szandor.com
Tel: 073-695 05 19
Fnuppa: 3 blobbar
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
May contain depictions of nudity and perversities!

Borde vara nåt sånt, annars har Fantomen sex med masken på. (Vilket iofs inte är någon omöjlighet. Jag ser inget fel i lite perversa hjältar. Jag kan tänka mig Fantomen i full mundering medan han sätter på Diana bakifrån och piskar henne skrikandes: "Fortare, Hero!")

/staffan

szandor@szandor.com
Tel: 073-695 05 19
Fnuppa: 3 blobbar
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Nightowl, rolleksfanatiker

Spelledaren, eller vad man kallar den där figuren. Den enda skillnaden. Roll-leken är det uttrycksmedel som står närmast rollspelet, dess direkta mentala föregångare. Det är den som gärna kan få tjäna som förebild.

Nightowl

"Varje gång jag trampat ned rabatter, doftar mina stövlar av blommor."
Sifu Nightowl
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Rollspel är inte "en form av teater. Jag upprepar mig. Rollspel är en form av berättande, besläktat med teater.
"Prosa och poesi kan jag hålla med om, det är inte teater utan går under litteratur. Film däremot är definitivt underordnat teater, liksom rollspel."
Nonsens. Möjligtvis kan man säga att poesi och prosa är närmare besläktade än poesi och teater, och bunta ihop teater, film och möjligtvis rollspel till "drama", men det är semantik. Man styrs inte av samma regler inom film som inom teater. Inom film kan man skapa scen B helt färdig innan scen A. Går inte i rollspel. Går inte i teater.

"Du skriver att rollspel har egna uttrycksmedel och egna mål? Rollspel ÄR ett uttrycksmedel, det är ett uttrycksmedel inom teatern. Ta bara uttrycket "friform". Det är ett teateruttryck som betyder att man har ett manus som säger vad man vill i en given scen och därefter är fri att säga och göra vad man vill, så länge man följer sin karaktär och sin drivande vilja. Improvisationsteater? Vad är det om inte rollspel?"
Improvisationsteater är det som kommer närmast rollspel, men varken det eller fri form har ett yttre moment som bestämmer vad som är möjligt (dör X av sin cancer? inom improviserad teater antar jag "jo, om jag tycker det är en bra idé för att uttrycka Y"). Mig veterligen har de heller aldrig skapat något i stil med kampanjer, där man interagerar med en omvärld och gör så i långa serier.
Att teatertermer smygit sig in i rollspelet bevisar inte att det är teater. I synnerhet som "friform" (något helt annat än det engelska freeform, som betecknar lajv som kan ha långt fler regler än ett vanligt bordsrollspel, inklusive värden för ens karaktärer).
Med dina argument så är teater litteratur (poesi eller prosa beroende på vilken sorts skådespel vi talar om), eftersom mycket teater _har_ ett färdigt manuskript, som till formen påminner om en skrven text. Det finns t.o.m. "pjäsmanuskript" som är menade att aldrig spelas upp utan läsas innantill, deklameras. Innebär inte att teater är samma sak som poesi (nämnda manuskript, som jag har glömt vad fasen de heter litteraturhistoriskt sett, var oftast på vers).

"Rollspel är berättande, sant, men det är även teater, poesi och måleri. Berättandet och förmedlandet av känslor är just det som i grund och botten definierar konsten, det är inget unikt för rollspel."
Det har jag inte sagt (om du läser mitt inlägg) så jag vet inte varför du upprepar det. Här är vi ju överens. Rollspel är en av många former av berättande, men folk som dig envisas med att det är en underform av en anna form och att det inte är "riktigt rollspel" om det inte närmar sig den "överordnade" (läs: finare) formen. :-/.

"Den stora skillnaden mellan litteratur och teater är att litteratur kan förmedlas i skriven eller uppläst form, det är orden som är konsten. Inom teater är det dels orden, men också agerandet och scenerierna. Teater är ett gestaltande, liksom rollspel. Namnet "rollspel" syftar på att man spelar en roll, något som är grunden för all teater."
Men _för vem_ spelar man sin roll? För de andra som gestaltar roller, inte för _någon_ utomstående. Dessutom är handlandet, agerandet, mer betydligt i rollspel än... scenkonst (fan, jag tror jag börjar närma mig en kompromiss i våra synsätt, det är väl semantiken som spökar i alla fall) eftersom en HANDLING, inte bara uttryckt som ett direkt uttalande, påverkar vad som HÄNDER. Och här ränner vi in i dåliga översättningar igen: Rollspel heter på engelska (språket för de som uppfann spelet) _roleplaying game_. Game. Spel. Det är ett spel - visserligen ett s.k. nollsummespel utan vinnare och förlorare, men ändå - som ligger i grunden för vad rollspel är, och vad som kännetecknar det från scenkonst/teater, från film, från prosa, etc. För övrigt är "rollspel" på svenska en psykologisk term, som används om vissa formen av terapi. Enligt dig är dessa väl också en form av teater?

"Man indelar ofta spelsessionen i olika "scener"."
Igen, lånade uttryck bevisar inte ett dyft, i synnerhet som lånet kommer från White Wolfs böcker, och de var några som ansträngde sig som fan för att förneka rollspelens unikum.

"Jag finner faktiskt inte ett enda belägg för att rollspel inte skulle vara en form av teater."
Man ser det man vill se.

"Rollspel har inte funnits så länge, så det är förståeligt att..."

"Eh, hur skall jag tolka det här? Menar du att gestaltandet av roller inom givna ramar är något nytt påfund? I så fall kanske du spelar för mycket rollspel och läser för lite historia."
Tack för att du förde debatten (eller vad faen det är) till sniken förolämpnings-nivå. Rollspel är inte bara gestaltandet av roller inom givna ramar - använder man den hypervida benämningen går jag glatt med på att rollspel existerat sedan Aristofanes och gänget. I sådana fall har dock serietidningen existerat sedan det gamla Egyptien också. Det är en så vid definition att den är irrelevant, och här tror jag att kärnan ligger: Du har en jävligt vid definition på vad "teater" är, och därför anser du att "teater är rollspel". Det har inte jag. Jag vill betona det som skiljer rollspel från andra uttrycksformer för att utveckla dessa, och inte försöka kopiera andra former av... tolkandet av roller inom vida ramar. Jag säger nu inte nödvändigtvis att du vill det, men de som kör med dina argument brukar vilja det.

"Den korrekta benämningen på rollspel är (för vissa bekant) "interaktiv teater", d.v.s. teater med givna ramar, men utan krav på ett exakt händelseförlopp..."
Fulltständigt otroligt skitsnack!!!! Den korrekta benämningen på rollspel är rollspel. Att påstå att rollspel är "interaktiv teater" är något som vissa gör, därför att de (här kommer vi igen) är absolut hell-bent vid att göra rollspel till en del av teater och andra accepterade uttrycksformer.
"Det skulle vara intressant att höra din åsikt om forumspel och osynlig teater. Är det också egna konstarter?"
Om de skiljer sig lika mycket från scenteater, improviserad eller ej, som rollspel, ja. Noter att lajv, och den sorts freeform jag pratade om ovan, också är separata konstarter enligt min uppfattning.

"/staffan [som visserligen inte kan någon finska, men som arbetat med teater längre än de flesta rollspelare jag känner]"
Och ändå inte insett skillnaden? Du borde läsa mer om rollspelens historia och sätta dig in i de olika former som finns, för att återgälda piken ovan. Envisas man med att rollspel är en form av teater och inget annat kommer man att anstränga sig _till det yttersta_ att skala bort allt som inte är "interaktiv teater" tills det unika med rollspelen försvinner. Själv tror jag att det är mer eller mindre medveten snobbism i botten på alla sådana påståenden. Teater är "fint" och alla vet vad det är, tycker det, så om rollspel bara är en form av teater kan man spela rollspel utan att någon ser ned på en eller tycker man är konstig.

Nightowl, snobbar med annat än sin hobby

"Varje gång jag trampat ned rabatter, doftar mina stövlar av blommor."
Sifu Nightowl
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Menar du att gestaltandet av roller inom givna ramar är något nytt påfund? I så fall kanske du spelar för mycket rollspel och läser för lite historia."
Tack för att du förde debatten (eller vad faen det är) till sniken förolämpnings-nivå.


Garv!! Tja, alla som känner Nightowl vet att det är som att påstå att Krille inte kan ett dyft om Star Wars eller medeltida samhällen.

Se upp med szandor.com; han gillar att käbbla på bara för käbblandets skull. Det har vi sett exempel på förut.

--
Åke
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
>>>Se upp med szandor.com; han gillar att käbbla på bara för käbblandets skull. Det har vi sett exempel på förut.>>>>

*ler trött efter att ha läst inläggen*
Vem gillar inte att käbbla. Men vi får faktiskt ha våra olika åsikter. Jag känner att rollspel för mig innebär en underbar trygg blandning av teater, spel (jämför bordsspel), berättande och ren avkoppling. Men för det försöker jag inte övertyga andra om att mitt synsätt är det enda rätta. Diskussion är bra däremot, den kan ge en själv starkare motiv och insikt i sina motiv varför man tycker som man tycker. Men det finns som med allt nackdelar, nedbrytande av egna idéer och annat. Men det är mina tankar.

Hey, we all have the right to an opinion! (och jag älskar att käbbla - men lagom mycket)

Lady Silver Wolf - There is but a thin line, between Man and Beast
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Sneaky

Mer rättvisande är kanske:
Eftersom rollspel har vissa likheter med teater för den oinitierade betraktaren kan det maskeras till något "seriöst" eller t.o.m. en konstform... Detta kan lättare accepteras av föräldrar än om man beskriver det som den lek det egentligen är.

IMHO
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Cosy catastrophes (OT?)

Jo. :) Fast han är snyggare än mig. :p

Nightowl

"Varje gång jag trampat ned rabatter, doftar mina stövlar av blommor."
Sifu Nightowl
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Cosy catastrophes (2XOT)

*skratt*
Låt det avgöras av betraktaren... *funderar på om hon någonsin sett/kommer att se Nattugglan i verkligheten*

*funderar igen och minns faktiskt inte den där andra nattugglan och då kan han/det inte vara snyggare än en verklig nattuggla - inser att hon strular ihop det hela*

Lady Silver Wolf - There is but a thin line, between Man and Beast
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Cosy catastrophes (2XOT)

Jag är kapabel att se mig i spegeln, och vet vad _jag_ gillar när det gäller killars utseende... ;-P

Nightowl, som appreopå nicks, så är det bästa aliaset på hela forumet "Attack-Bosse".

"Bwaaah! Jag tappa' biran i bollhavet!"
Full och ledsen gymnasist på McDonalds
 
Top