Nekromanti Än finns det hopp...

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Mängdlära, för fan!

Får jag kopiera den, skriva ut den, och sätta den på kylskåpet? :)

Bästa definitionen hittills. Tack Krille.

(PS: Jag passar på att säga att jag har sagt allt jag orkar hittills; om någon till äventyrs tycker det är att "fega ur" eller så får ni väl tycka det; se det som att mina meningsmotståndare "vinner på walkover" - fast jag tror inte att det är det Stefan, t.ex. är ute efter. Tack för god debatt!)

Nightowl
Grand Poobah of the Church of the Polyhedral Bastard
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Re: Mängdlära, för fan!

Det är sant, det är ett sätt att se på det hela. Dock vill jag poängtera att alla de områden du räknade upp också kan vara en del av teater.

Vad vi nu behöver är en definition av rollspel. Jag skulle nog definiera rollspel som "Det fria gestaltandet av roller och deras agerande inom satta ramar."

/staffan

szandor@szandor.com
Tel: 073-695 05 19
Fnuppa: 3 blobbar
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Re: Sneaky

"Jepp. Jag skulle kalla både teater och rollspel för underhållning, ev. med ett djupare budskap :)"

Hmm, du drar in underhållning i det hela. Det är intressant. Jag skall fundera lite över hur jag grupperar in konst/kultur/underhållning m.m. Jag kommer tillbaka till den frågan senare.

"Exakt, de eventuella regler som finns i en teaterföreställning är inte av typen "svärd gör 2T6 skada". En fundamental konceptskillnad (F.k.s, hädanefter ;)"

Tja, en regel är en regel. "Hjälten vinner" är en utmärkt regel.

"Verkligen? Är det som regel så att spelarnas handlingar är förutbestämda till stora del av ett manuskrip som spelarna får ta dela av i förväg? I såfall är det knappast rollspel man spelar längre..."

En plott är ju nu faktiskt inte vad spelarna gör utan vad som händer i världen omkring dem.

"Det finns teater med en viss handlingsfrihet men det är undantag snarare än regel och graden av handlingsfrihet är ytterst sällan ens i närheten av spelets."

Det är sant att handlingsfriheten är stor inom rollspel, dock anser jag väl inte att just handlingsofrihet är särskilt beskrivande för teater.

"...och det är inte en f.k.s. ("fundamental konceptskillnad" om någon glömt)? Hmm... mystiskt."

Publiken finns ju fortfarande...

"Jag ser inte hur något positivt kan komma ur detta så jag tycker vi avslutar snarast."

Jag har fått ut både nöje och tankeställare genom den här debatten.

"Bah, det är bara ännu en variant av sorites-problemet. Du får debattera det själv om du tycker det är viktigt :)"

Det känns ju väldigt utvecklande...

"Nej, men som regel... *suck*"

Och rollspel innehåller som regel agerande.

"Det är uppenbart att du tycker det. Kan du ge ett exempel på en mänsklig aktivitet som _inte_ är teater i dina ögon?"

Måleri, skulptering, snickeri, skriva böcker, knacka HTML, bygga sandslott, svarva stål. En hel bunt aktiviteter till priset av en.

"Exakt, det är t.o.m. rätt vanligt.. och inte teater. QED ;)"

Jag vet bara ett rollspel där man likställt rollspelande och tärningskastande och det är DoD 6.0. Överallt annars finns det ett litet trevligt kapitel om vad rollspel är och att man spelar en roll för att uppleva spännande äventyr och andra världar.

"... tillsammans med trägårdsskötsel och krig :)"

Krig kan till viss del vara teater (USA), men trädgårdskötsel kan jag nog inte dra med i definitionen. :)

"Exakt, vilket var poängen. Ser du problemet med överdrivet öppna/vida definitioner nu då?"

Problem är till för att övervinnas.

"För att debatten, huvudsakligen, inte berör rollspelets eventuella konstnärliga meriter utan dess eventuella kategoriskillnad från teatern."

Fast du svarade ju faktiskt på påståendet...

"Speciellt anser jag att det är skadligt för rollspelen att klassa in dem under teater snarare än (en bit) brevid"

Skadligt? På vilket sätt?

/staffan

szandor@szandor.com
Tel: 073-695 05 19
Fnuppa: 3 blobbar
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Sneaky

En plott är ju nu faktiskt inte vad spelarna gör utan vad som händer i världen omkring dem.

Jaha? Är inte det en rätt fundamental skillnad då? Å ena sidan: ett manus som beskriver rätt noggrant vad som skall ske, å andra sidan: ett förslag till vad som kommer ske i omvärlden om spelarna inte gör något oväntat.
(och inte ens den sortens plot är allenarådande i rollspel... själv brukar jag rationalisera bort den som onödig... spelarna gör _alltid_ något oväntat :)

Publiken finns ju fortfarande...

På ett tillkrystat sätt kan man väl se det så. Se det då såhär: teaterns publik är skild från de agerande vilket är en fundamental skillnad från rollspel.

Och rollspel innehåller som regel agerande.

En viss del agerande... men ofta är det nog viktigare _vad_ man gör än _hur_ man gör det. Jag har haft många spelare och spelat i många grupper där agerandet varit mest en bieffekt... Jag tror inte _någon_ teater ser gott agerande som en "trevlig bonus, men man klarar sig utan" för att citera en spelare :)

Måleri, skulptering, snickeri, skriva böcker, knacka HTML, bygga sandslott, svarva stål. En hel bunt aktiviteter till priset av en.

Alla dessa kan ju vara konstnärliga aktiviteter som man närmar sig ur en antagen rolls synvinkel (hur skulle Napoleon svarva denna stålbit?) och de kan nog ha underhållningssyfte. Teater. /images/icons/wink.gif

Jag vet bara ett rollspel där man likställt rollspelande och tärningskastande och det är DoD 6.0.

Det där är så fånigt att det inte ens förtjänar att bemötas.

Överallt annars finns det ett litet trevligt kapitel om vad rollspel är och att man spelar en roll för att uppleva spännande äventyr och andra världar.

Det brukar lämnas upp till den slutliga gruppen hur man spelar. Om man bara vill kasta tärningar och kryssa i rutos så är det OK. Det är också rollspel, om än med betoning på spelbiten :)

Krig kan till viss del vara teater (USA),

I rest my case.... /images/icons/smile.gif

Problem är till för att övervinnas.

Jupp, kanske genom att agera på ett annat sätt. ("Jag gjorde A och fick en massa problem så A kanske inte var en så bra lösning...")

Skadligt? På vilket sätt?

Kortfattat: railroading, elitism och överdrivna pretentioner.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Mängdlära, för fan!

"Det fria gestaltandet av roller och deras agerande inom satta ramar."

den är ju naturligtvis alldeles för vid igen som definition betraktat. Trädgårdsskötsel passar in (man försöker agera som en trädgårdsmästare inom ramarna för ens, ehm, trädgård :gremsmile:...

jaja... :)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Mängdlära, för fan!

"Dock vill jag poängtera att alla de områden du räknade upp också kan vara en del av teater."

Nu har ju i alla fall jag svårt att se hur studerandet av skotsk tusentalsarkitektur i mögliga böcker på biblioteket, eller hur sannolikhetskalkyler och statistik över tärningsslag, skulle vara en del av teater. Det förra skulle med lite god vilja och vapenfett kanske härröras till rekvisitaskapande, men att ta reda på exakt hur ett skotskt tusentalsslott är byggt, varför det är byggt som det är byggt et cetera, kan jag faktiskt inte få in i teaterkonsten, ens inom osynlig teater eller opera (även om jag verkligen skulle vilja se en uppsättning av Macbeth där någon smäller upp ett riktigt skotskt tusentalsslott som kuliss). Men det senare? På vilket sätt får man in de ett hundra möjliga utfallen av två tiosidiga tärningar i teater?

Nej, acceptera att vissa ämnen behövs det jävligt välsmorda skohorn för att få till ett område som ligger i närheten av teater.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Top