Nekromanti Älska Magifrågor!

BiG

Veteran
Joined
18 Aug 2006
Messages
37
Location
Uppsala
Om man lägger effekten tidflykt på en krigare med ett avståndsvapen. effekten går igång och skytten avlossar en projektil.
Rör sig projektilen långsamt då?
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Nu orkar jag inte kolla i boken, men
Om den har areaeffekt rör den sig väl långsamt tills den kommer ut ur arean. Den har ju samma rörelseenergi eftersom den har samma hastighet (sträcka/tid, tiden är bara förskjuten).
Om du inte har areaeffekt utan bara påverkar personen och utrustning tycker jag att den får fart så fort den lämnar strängen.

Mina fem silver
 

BiG

Veteran
Joined
18 Aug 2006
Messages
37
Location
Uppsala
Jag vet inte det.
för om projektilen är innanför arean fortsätter den vara påverkad tills dess att effkten tar slut, även om den lämnar arean, eller?

ex) om en krigare står i ett område som en magiker placerar effekten tidsflykt på kommer han att påverkas så länge varaktigheten gäller, även om han lämnar arean som valdes från början. Och om någon går in på området som valdes, efter det att effekten lagts så påverkas denne inte. Effekten har ju redan lagts

eller har jag fattat fel :gremconfused:
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Om effekten är temporär och inom en area kommer alla objekt som befinner sig inom arean påverkas under effektens disåtgång
 

Archelon

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
137
Location
Varberg och Göteborg
1) Tidsflykt läggs på krigaren men den påverkar inte hans utrustning
Projektilen far iväg med normal hastighet

2) Tidsflykt läggs på krigarens samtliga utrustning
Projektilen åker sakta genom luften då den fortfarande är påverkad av tidsflykt

3) Tidsflykt läggs på krigaren med utrustning men han plockar upp en pil som inte är påverkad av effekten och försöker avfyra den
Tillämpar man fysik på detta så skulle projektilen bara falla tillmarken då hastiheten inte blir tillräckligt hög. å andra sidan skulle man kunna hävda att den far iväg med normal hastighet också. Av samma anledning som att en pil som är påverkad av tidsflykt tillfogar normal skada på någon som inte är påverkad av tidsflykt.

4) Tidsflykt läggs som "klistrig" areaeffekt
Projektilen rör sig sakta genom luften.

5) Tidsflykt läggs som en platsspecifik areaeffekt
Så fort projektilen når utanför området som är påverkat så förflyttar den sig med normal hastighet.

Huruvida fallet 4) eller 5) gäller är upp till varje SL och spelgrupp. Det brukar vara en fråga om balans. Tror Drunoks Drängar disskuterar potensiellt abuse av en klistrad effekt om man lägger areaeffekt osynlighet på tusentals pilar/svärd eller nått.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Effekten läggs på krigaren: pilen, bågen och annan utrustning påverkas inte, och det tar bara väldigt lång tid för hjälten att få iväg den.

Krigaren står i en area-effekt: Pilen (och krigaren) rör sig långsamt tills den lämnat området.
 

BiG

Veteran
Joined
18 Aug 2006
Messages
37
Location
Uppsala
effekten tidsflykt läggs på en plats med areaeffekt:

1) om det står en krigare inom området och han påverkas av effekten, kommer han väl vara påverkad även om han lämnar området?

2)Om en krigare går in i området efter det att effekten har lagts kommer han inte att påverkas av effekten då han inte var inom området då effekten lades, eller?
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Area effekt & Temporär/Provisorisk/Permanent effekt.

Enklaste exemplet att gestalta effekten blir att starta en eld. Allt i området riskerar att brinna.
Däremot så är Eon LÖJLIGT dålig på att dela ut någon form av motstånds slag.
 

Ludwig

Veteran
Joined
29 May 2004
Messages
83
Location
Hultsfred/Uppsala
Jag har en följdfråga, ifall det blir en tillämpad effekt på projektilen som lämnar arean, hur tilldelas då skadan? Blir det en slö pil/sten med en gigantisk kraft? Det får mig omotiverat att tänka på Bruce Lee's "1 centimeters slag". Hastigheten har betydelse när det gäller skadan, men hur fungerar det när man kringår all fysik?
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Poängen är väl att pilen inte är långsammare; den följer väl bara en lite annan tid än vad omgivningen gör? Eller har jag missförstått dig nu?
 

Ludwig

Veteran
Joined
29 May 2004
Messages
83
Location
Hultsfred/Uppsala
Så för en utomstående så upplevs pilen därav långasammare? Jag har som sagt inte sett magins regler, så ni får gärna upplysa mig om dess effekter. :]
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
För mig är detta anledningen till att allt inom området går långsammare, och allt utanför området går normalt. Jag kan inte se hur det hänger ihop annars, när tidsfördröjda föremål påverkar vanliga. Detta borde också leda till att kroppen inte klarar av att vara halvvägs inne i ett sådant fält, då bl.a. blodomloppet skulle säcka ihop.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Ja, annars skulle ju saker helt enkelt inte fungera...

Effekten heter "Tidsflykt" eller nåt sånt om jag minns rätt, och står att finna i appendix 3 (tror jag) till Magi & mystik. Det är bra med lite förkunskaper innan man börjar gå in på detaljerna i en diskussion :gremwink:
 

Ludwig

Veteran
Joined
29 May 2004
Messages
83
Location
Hultsfred/Uppsala
De fysiska aspekterna och kreativitet är väl något som alla har till godo redan från starten(?), men jag förstår vad du menar.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Se tidigare inlägg om eld/tidsflyckt.

Om en utomstående krigare sticker in sin näve i elden/tids fältet påverkas han?
Enl mig; Ja, om han inte är snabb/står emot. (Efterlyser fortfarande motstånds slag)

En yttre pil skjuts in i fältet, påverkas den?
Nej, jag kan skjuta en pil över en majbrasa utan att den drabbas nämnvärt mycket. Fastnar den däremot i brasan så drabbas den av efterföljande effekter.
 
Top