Nekromanti Äkta DoD babbel...

Pazuzu

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
225
Location
Stockholm
Fyra saker.

1. Hur lång tid ska det egentligen ta att kasta en besvärjelse? I Magikerns Handbok står det att om man använder handlingar så tar det fyra sådana vilket suger eftersom en handling inte är en bestämd tidsenhet och för att en grymt smidig alv inte ska kunna kasta besvärjelser snabbare. Vad göra?

2. Hur ska man beräkna en magikers initiativ? När kommer han in i striden och hur skiljer sej då en kvick från en normal besvärjelse?

3. I version 5 av DoD, alltså Chronopia så kostar det ju inte längre mer och mer att höja en färdighet ju högre man kommer. Det kostar alltid två respektive tre poäng oavsett vad man har i färdigheten. Detta ställer till lite problem tycker jag eftersom man väldigt snabbt höjer dom. Det står att man får 1T4 erf för ett perfekt slag vilket snabbt resulterar i att ens huvudfärdigheter försvinner upp i skyn. Vad göra?

4. Hur ska man egentligen dela ut erf efter en story? Ska man säga att man inte får lägga mer än tre på en och samma färdighet eller ska man låta spelarna göra vad dom vill?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Svar på 3&4

3. I version 5 av DoD, alltså Chronopia så kostar det ju inte längre mer och mer att höja en färdighet ju högre man kommer. Det kostar alltid två respektive tre poäng oavsett vad man har i färdigheten. Detta ställer till lite problem tycker jag eftersom man väldigt snabbt höjer dom. Det står att man får 1T4 erf för ett perfekt slag vilket snabbt resulterar i att ens huvudfärdigheter försvinner upp i skyn. Vad göra?

Byt ut systemet.. Använd Expert reglerna om du tycker de är bättre...
Eller hitta på egna regler... kankse så dubblas kostnaderna efter FV 10 , tredubblas efter 15 , fyrdubblas efter 20 osv...

4. Hur ska man egentligen dela ut erf efter en story? Ska man säga att man inte får lägga mer än tre på en och samma färdighet eller ska man låta spelarna göra vad dom vill?

Såhär gör jag: Snor spelarnas rollformulär och sätter mig ned och funderar... hur mycket användes färdigheten simma? ... det var ganska mycket, hmm.. då får han 5 erf i den... Hur mycket användes två vapen med inriktning dolk/bredsvärd? ... ja... hon slogs juh som ett djur hela tiden mot kummelgasten så där får hon mer... Sen brukar jag komma på att hon missade alla slag utom ett mot gasten, så då får hon inte sp mycket... :o) Sen får dom några hjältepoäng som de kan använda att höja färdigheter med... Man får då om man vill omvandla ett HP till x antal erf (x är oftast 5) ...

Jag ger aldrig ut fria erf, alltså erfarenhet de kan sätta varsomhelst, det är så kosntigt om man efter en marsch i öknen höjer sitt FV i simma...

HP-erfen får de alltså inte sätta i vad som heslt...

Så gör vi i alla fall och det funkar ganska bra... Dock har jag en viss förmåga att ge lite för mycket Erf men det märker man efter ett tag och då får man balansera upp det lite med at ge mindre...

chrull
 

Armedes

Veteran
Joined
12 Aug 2000
Messages
12
Location
Uppsala
Re: Svar på 3&4

3. I version 5 av DoD, alltså Chronopia så kostar det ju inte längre mer och mer att höja en färdighet ju högre man kommer. Det kostar alltid två respektive tre poäng oavsett
vad man har i färdigheten. Detta ställer till lite problem tycker jag eftersom man väldigt snabbt höjer dom. Det står att man får 1T4 erf för ett perfekt slag vilket snabbt
resulterar i att ens huvudfärdigheter försvinner upp i skyn. Vad göra?

Byt ut systemet.. Använd Expert reglerna om du tycker de är bättre...
Eller hitta på egna regler... kankse så dubblas kostnaderna efter FV 10 , tredubblas efter 15 , fyrdubblas efter 20 osv...

I Expert är multiplarna (för de stackare som inte sett dem) FV 1-10 x1, FV11-14 x2, FV15-17 x3, FV18-20 x4, FV 21-23 x5, och så vidare...

4. Hur ska man egentligen dela ut erf efter en story? Ska man säga att man inte får lägga mer än tre på en och samma färdighet eller ska man låta spelarna göra vad dom vill?

Såhär gör jag: Snor spelarnas rollformulär och sätter mig ned och funderar... hur mycket användes färdigheten simma? ... det var ganska mycket, hmm.. då får han 5 erf i
den... Hur mycket användes två vapen med inriktning dolk/bredsvärd? ... ja... hon slogs juh som ett djur hela tiden mot kummelgasten så där får hon mer... Sen brukar jag
komma på att hon missade alla slag utom ett mot gasten, så då får hon inte sp mycket... :o) Sen får dom några hjältepoäng som de kan använda att höja färdigheter med...
Man får då om man vill omvandla ett HP till x antal erf (x är oftast 5) ...

Jag ger aldrig ut fria erf, alltså erfarenhet de kan sätta varsomhelst, det är så kosntigt om man efter en marsch i öknen höjer sitt FV i simma...

HP-erfen får de alltså inte sätta i vad som heslt...

Jag ger alltid (om inte spelarna sovit eller varit EXTREMT dumma) ut några extra erf. Dessa får placeras var som helst under förutsättning att jag godkänner det. Detta inkluderar färdigheter som rollpersonen inte har (ens grundchans i) om rollpersonen till exempel läst mycket historia eller hjälpt någon annan att jaga.
Beträffande fråga 1 och två - Inte vet jag! Prova dig fram, det har jag gjort i snart femton år men än är jag inte nöjd.
 

Vimes

Spenderar tid på Casino Svensk
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,917
Svar (?) på första.

4 sekunder har jag för mig att det tar att lägga en besvärjelse...men hur det är med handlingar har jag föga koll på.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,267
Location
Helsingborg
Som han spelar

Jag använder inte handlingar. Besvärjelser är först i en SR. En besvärjelse tar 1 SR att förbereda så den sker först i nästa runda (först som först utav alla).
Initiativ magiker emellan (har aldrig hänt för mig) är PSY+1T10.

2) En kvick (K) besvärjelse får man utföra när det är ens tur i SMI-initiativ. Den sker direkt.

3) I Expert så är kostnaden<PRE>
Nivå Kostnad
1-10 x1
11-14 x2
15-17 x3
18-20 x4
21-25 x5
+5 x(+1)</PRE>
4) Jag kallar "fria erf" för <EM>b</EM>onus<EM>erf</EM>arenhetspoäng (berf). När äventyret är slut så får alla (även de som inte är med, de ska dock varit med någon gång) dessa berf.<UL>
Lyckat uppdrag: 1-5
Bra rollspel: 1-3</UL>
Dessutom så antecknar jag under spelets gång:<UL>
Varje gång någon gör nåt roligt som får alla att skratta friskt: 1 berf.
Något snillrikt som får historien vidare: 1 (kanske 2) berf Och
Varje gång de är med och spelar: 1 berf.</UL>
Den sista kör jag med bara för att vi är så många i spelgruppen. Då ska den som varit med mest få mest berf.
Men jag drar också av berf (mellan 1-3, mest 1) om nån sköter sig dåligt.

/<EM>Han</EM> som är rättvis med berfen
 
Top