Nekromanti Ägodelssystem

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,548
Location
Helsingborg
Jag har tråkigt så därför delger jag ett system till DoD som jag har skissat på, där man kan minimera utrustningsplocket. Samtidigt så ville jag kombinera det med ett system för samhällsskikt. Någon oviss moderator får väl flytta tråden, om denne känner att det är kul.

Jag har delat in föremålen i olika föremålsplock. Frågan är vad jag ska kalla det. Följande kategorier finns:

Yrkesspecifik utrustning
Nivå 1:Grundläggande saker.
Nivå 2:Kompletterande saker.
Nivå 3:Hög standard med komplexa föremål.

Bostad (per familj)
Nivå 0:Bostadslös, alternativt delar rum med flera andra.
Nivå 1:Eget rum.
Nivå 2:Egen bostad.
Nivå 3:Egen bostad med tjänare.

Äventyrarutrustning
Nivå 1:Börs, elddon, facklor
Nivå 2:Filt, säck, vattensäck, snaror, fiskeutrustning, kniv
Nivå 3:Spade, rep, sovfäll, ryggsäck

Transportutrustning
Nivå 1:Extra uppsättning grovkläder.
Nivå 2:Extra uppsättning finkläder.
Nivå 3:Riddjur med vagn eller stridstränat riddjur.

Vapenutrustning
Nivå 1:Stridsval som har 1 bonus. (dolk har 1 bonus)
Nivå 2:Stridsval som har totalt 3 bonusar. (tvåhandsvapen har 3 bonus)
Nivå 3:Stridsval för 5 bonusar. (läderrustning har 4 bonus)

Tjuvutrustning
Nivå 1:glimmerplatta, kofot
Nivå 2:dyrkar, handborr, änterhake, rep
Nivå 3:vaxklump, handborr, nyckelfilar, nyckelämnen, metallsåg, glasskärare, verktygsbälte, smal repstege.

Lägerutrustning
Nivå 1:1 veckas fältproviant, filt, elddon
Nivå 2:spade, kokutrustning, oljelampa, handyxa, sovfäll
Nivå 3:tält, packåsna.

Vad som ingår i de olika nivåerna har jag mest slängt in. Fler förslag önskas.

Beroende på vad man valt (inte slagit eller något) för samhällsskikt får man olika val bland de 7 utrustningsplocken ovan. För att få nivå 2 så får man välja det utrustningsplocket 2 gånger och får då allt som står i de två nivåerna till sin utrustningslista.

<table><tr><td>Samhällsskikt</td><td>Val</td><td>Veckokostnad</td><td>Sysselsättningar</td></tr><tr><td>Lägre skiktet</td><td>2</td><td></td><td>Underhållare, brottslingar.</td></tr><tr><td>Mellanskiktet</td><td>4</td><td></td><td></td></tr><tr><td>Övre skiktet</td><td>6</td><td></td><td></td></tr><tr><td>Adel</td><td>8</td><td></td><td></td></tr></table>

Det är såpass mycket som jag skrivit. Sifforna har jag mest satt dit men när jag pusslade lite så tyckte jag det verkade vettigt. Behöver speltestas för att se hur andra än just jag tänker. En riddare (adel) kan välja Bostad 3, Transport 3 och Vapen 2 (plocka vapen som innehar 4 bonusar). En magiker (övre skikt) kan välja Yrkesspecifikt (alkemilabb) 3 och Bostad 3, en hantverkare (mellanskikt) välja Bostad 3 och Yrkesspecifik nivå 1, en skrivare välja Bostad 2, Yrkesspecifikt 1 och Transport 1.

Veckokostnad är det som krävs för att man ska lyckas upprätthålla sin levnadsstandard. Vet inte direkt hur jag ska lösa det. Borde faktiskt mer bero på vad man valt för föremålsgrupper, än vilket skikt man tillhör.

/Han som kan säga att vapenbonus är vapenskada i hans regler, fast istället för att läggas till skadan, så läggs det till färdighetsvärdet, då vapenskadan är det tärningen visar vid ett vapenfärdighetsslag
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag tycker om tanken på att ha siffernivåer istället för specifik utrustning. Men om du ändrade skalan så skulle du även kunna få in tärningsslag. Det vill säga; Nisse behöver ett rep och undrar om han har fått med sig ett. Men eftersom Nisse är en fattig och ganska grön äventyrare så har han "Äventyrarutrustning" nivå 8. Slår han under värdet med en T20 så har han ett rep annars så har han det inte. Eventuellt kan spelledaren modifiera svårigheten beroende på hur sannolikt det är att föremålet ingår. Ett rep, en fackla eller en filt har säkert de flesta men inte en oljelampa, ett femmanstält eller ett par snöskor. Dessutom är Nisses rep säkert sämre och klenare än något som återfinns i någon mer välutrustad äventyrares packning. Men allt det här har du säkert redan tänkt på.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,548
Location
Helsingborg
Jag har funderat på att ha ägodelar som färdighet... men nä, jag orkade inte. Hade lite svårt att få in det i färdighetssystemet dessutom. Kan säga att jag vill inte ha tärningsslag för sådana saker. Faktum är att jag vill inte att man ska behöva slå upp i boken vad som kan tänkas finnas i Tjuvnivå 2, utan det bör man försöka uppskatta. Det jag skriver är bara förslag på vad utrustningen kan tänkas innehålla och bör modifieras under förhållanden. För vore det inte konstigt att man inte hade snöskor om man rörde sig i fjällområden? :gremsmile:

Bort med tärningsslag. In med bedömningar. :gremsmile:

Om det gäller folk som rör sig från ett ökenlandskap där de alltid har varit till ett fjällandskap så använder man myntsystemet som alltid funnits i DoD. Eftersom de måste skaffa sig nya prylar. Dock har jag ändrat så att alla priserna i EDD:s listor (som är 3-5 gånger billigare än 91:an) är satta till kopparmynt och att 1 km = 100 sm = 10 000 gm. Ett guldmynt är asså sketaovanligt, typ.

/Han som själv tycker transportnivåerna är lite konstiga
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Är det inte lite väl extremt att säga att 10000 km = 1 gm?
Jag kanske baserar mig på fel värden om jag utgår från vapenlistorna på slurk.cjb.net/dod, men de såg ut att vara DoD 91/Chronopias värden genom 3-5.
För en dolk ska man alltså betala 40 sm, alltså 4000 koppar, vilket enligt de ordinarie myntvikterna är 20 kg koppar! För en dolk?
Och om en dolk kostar 4000 koppar, vad kan man då köpa för 1 koppar? En skorpa?
Jag ser det vettiga i att göra guldmynten ovanliga, men kanske räcker det att bara förändra faktorn mellan guld och silver till 100 och behålla den mellan silver och koppar till 10?
Alltså:
1 gm = 100 sm = 1000 koppar
 

Brunalven

Warrior
Joined
5 Feb 2001
Messages
330
Location
Visby
För att kunna ha en vettig valuta där både silver och guld anses värdefullt borde det istället vara iaf:

1 gm = 10 sm = 1000 km

Jag tycker att Han's system funkar. Att det går 10 km på 1 sm signalerar att det finns gott om silver.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Kan du förklara eller länka till problematiken med att behålla helt vanliga utrustningslistor?
Tar det för lång tid när folk ska in och handla eller har du stött på problem där rollpersonerna inte kan fortsätta berättelsen för att de saknar något de borde tagit med?
Eller är det en del i att snygga upp och ta bort tabeller?
Kanske har jag inte samma problem när rollpersonerna i 90% av fallen (i Chronopia) har ett kvarter till närmsta försäljare som kanske har vad de söker.

Själv är jag lite av en materialist och på den gamla goda (?) tiden så hade jag principen att en rollperson inte hade föremålet om det inte var uppskrivet. Det fungerade då åtminstone.

Så, åter till svaret:
Är det här endast till för att snabba upp köpet av startutrustningen?
Om man ser det som en generalisering av utrustning så uppstår väl problem om man har tjuv 2 och hittar en metallsåg och en glasskärare, får man då tjuv 2,5 eller liknande? Köper man hela paket och betalar en summa för att gå från en nivå till nästa? Om man generaliserar utrustning, hur långt är det då innan man borde generalisera pengar till ett resursvärde?

Borde man inte som adel kunna få till en paviljong, packåsnor, tjänare för lägerutrustning eller metallrustning som adlig riddare?
Sen, i min egen uppfattning så skulle jag värdera Adel högre och kanske ha en "gånger två"-skala istället för "plus två", dvs 2,4,8,16

Angående veckokostnad så ser jag poängen med att en köpman i det övre skiktet kan hamna längre ner om affärerna går dåligt och han kanske måste sälja sin bostad 3, men behövs "regler" för detta? Dessutom är väl en adlig alltid adlig, oavsett var denne bor eller hur mycket klirr denne har i kistan?
Rent allmänt så brukar bostad, tjänare, djur och mat stå för en kostnad och som indikation på samhällsstatus så spontant skulle jag göra utrustningslistor där det saknas (bostad, tjänare, generaliserade måltider efter samhällsstatus/klass) och skriva in en driftkostnad i en ny kolumn bredvid priset.
 

Brunalven

Warrior
Joined
5 Feb 2001
Messages
330
Location
Visby
Nu var frågan iofs ställd till Han, men jag gillar hans system så jag kan väl svara lite jag oxå.

För det första anser jag att det inte finns ngn anledning att ha med specifika detaljer i utrustningen såvida det inte handlar om riktiga artefakter eller föremål med affektvärde. Det är helt enkelt inte intressant om rollpersonen har en burk med 13 spikar, 2 fiskekrokar och 13,5 meter ½-tumsrep. Det intressanta är om rollpersonen har vad han borde ha i en given situation.

För det andra innebär utrustningslistor med specifik utrustning att det tar mycket plats i en produkt och mycket plats på rollforumläret.

För det tredje blir spelandet mer prylinriktat (vilket funkar i exempelvis Mutant) istället för att koncentrera sig på storyn.

Jag har säkert glömt massor...
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Det verkar som om det hela slutar upp med hur man vill ha sin värld, i guld- och silvertillgångar (ens syn på vad som är "vettigt" i en valuta).
Man får väga om man vill ha lite av en unik status för guld och offra att silver är vanligt eller se till att de båda ligger i den övre skalan.
Oavsett så kommer jag att behålla DoD 91/Chronopias prislistor, fast i koppar och med en 1/10/100-skala, det har fungerat bra för mig (och reformarbetet i ett nytt system är kanske inte värt det för mig).
 

Brunalven

Warrior
Joined
5 Feb 2001
Messages
330
Location
Visby
Fördelen med det är ju att det är enkelt att växla mellan olika myntsorter. Det sitter som en smäck efter att man använt det i tiotals år av rollspelande.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,548
Location
Helsingborg
Snabbt svar. Jag svarar på det längre inlägget när jag inte har så ont och jag fått tänka lite.

"Jag kanske baserar mig på fel värden om jag utgår från vapenlistorna på slurk.cjb.net/dod, men de såg ut att vara DoD 91/Chronopias värden genom 3-5.
För en dolk ska man alltså betala 40 sm, alltså 4000 koppar,
"
Ok, de saker som finns på hemsidan är rätt gamla. :gremsmile: Dessutom så skrev jag "Dock har jag ändrat så att alla priserna i EDD:s listor /.../ är satta till kopparmynt." - alltså, ta dolkpriset i kopparmynt istället.

"vilket enligt de ordinarie myntvikterna är 20 kg koppar!"
Fast vikterna är fel, då de är konverterade från BEP, så 7 kg koppar är mer rimligt. Ändå för mycket.

/Han som läste igenom följande inlägg (klicka på "trådat" om du kör med platt visning) innan han skissade på systemet
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,931
Location
The Culture
Till att börja med: Följande text låg väldigt nära ordet "riddjur" och gav mig en mycket märklig vision:
Nivå 1: Stridsval som har 1 bonus.
Tänk dig en riddare på en blåval i full rustning!

När jag skrivit något så meningslöst borde jag även se till att skriva något vettigt. Jag tycker att grunden i systemet verkar sund (alltså principen att utrustning bestäms av värden och inte av en lång lista på skrot som rollpersonen bär runt på). Däremot skulle jag gilla ett slag i vissa situationer som jag skrev i en gammal tråd). Det är däremot inget nödvändigt, utan bara en personlig preferens i den typ av spel där det är nödvändigt att hålla reda på utrustning. Om man äventyrar är det kul att slå tärningar.

/tobias, borde förbereda ett Millennium-scenario
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,548
Location
Helsingborg
"Kan du förklara eller länka till problematiken med att behålla helt vanliga utrustningslistor?
Tar det för lång tid när folk ska in och handla eller har du stött på problem där rollpersonerna inte kan fortsätta berättelsen för att de saknar något de borde tagit med?
"
Jag ogillar utrustningsplocket vid karaktärsskapandet. Ogillar när man har ett koncept men inte har råd att fylla ut det. Här har man valt att man tillhör ett visst samhällsskikt och därmed får rätta sig till de förhållanden som råder. Jag vill närma mig lite mer (sagoaktigt?) traditionell fantasy där tjuven ska förväntas ha lite prylar för att kunna ta sig in i byggnader.

"Om man ser det som en generalisering av utrustning så uppstår väl problem om man har tjuv 2 och hittar en metallsåg och en glasskärare, får man då tjuv 2,5 eller liknande? Köper man hela paket och betalar en summa för att gå från en nivå till nästa?"
Det beror på hur detaljistisk man vill vara. De spelgrupper som tycker om att detaljbokföra sin utrustning skriver helt sonika av det som förekommer på Tjuv 2 och sedan kör de på det. Vill de skaffa sig nya prylar så betalar de en enkel summa (det är ju bara att använda gamla utrustningslistorna).

För egen del är det inte så noga. De får betala en liten klumpsumma för att köpa lite mer prylar och sedan får de höja en nivå. Skulle de förlora en sak, så tar veckokostnaden hand om det, utöver reparation och dylikt.

"Om man ser det som en generalisering av utrustning så uppstår väl problem om man har tjuv 2 och hittar en metallsåg och en glasskärare, får man då tjuv 2,5 eller liknande? Köper man hela paket och betalar en summa för att gå från en nivå till nästa?"
Resursvärden är kasst, för det är bara ett värde är precis som mynt. Särskilt tydligt blir det i de rollspel där resursvärdet är lika med någon myntvalör. Veckokostnaden som jag funderar på att införa finns där för att motivera äventyrandet. "Oj, vi börjar få slut på slantar. Det är väl dags att dra ut och hugga ner den där draken, som vi har sugit på ett tag."

"Angående veckokostnad så ser jag poängen med att en köpman i det övre skiktet kan hamna längre ner om affärerna går dåligt och han kanske måste sälja sin bostad 3, men behövs 'regler' för detta?"
Nej, egentligen inte. Reglerna är till för karaktärsgenereringen och sedan kommer det antas att rollpersonerna är på resande fot. Bostad 3 är väl mer till för när hela bunten vill spela adel och vad en sådan kampanj kan innebära. Det kan också vara något som är en samlingspunkt som rollpersonerna alla ger var sin del till. Jag kommer att skriva det som tips i slutet av kapitlet (tips är något jag ska skriva i slutet av alla kapitel).

"Borde man inte som adel kunna få till en paviljong, packåsnor, tjänare för lägerutrustning eller metallrustning som adlig riddare?"
Egentligen ogillar jag att ha mer än 1-2 spelledarpersoner som är följeslagare. Resten bör fyllas ut med rollpersoner. Så om man vill vara riddare, så bör man ha det som en grej i kampanjen, där de andra spelar väpnaren, betjänten, tränaren, skalden med mera.

"Sen, i min egen uppfattning så skulle jag värdera Adel högre och kanske ha en 'gånger två'-skala istället för 'plus två', dvs 2,4,8,16"
Siffrorna (och vad man kan få i utrustningsplocken) är inte helt fasta så försök gärna påverka dem. Just nu satte jag rätt låga siffror för att adelsmännen inte ska komma dragande med 4 tjänare, 8 mulåsnor och annat. Det funkar kanske i rollspel som Exalted, medan jag tycker DoD mer ska vara tajta äventyrargäng. :gremsmile: Det är sådant här som speltest får avgöra. Börjar folk klaga på att man får för lite och jag märker att det bryter alltför mycket mot "rollpersonskoncepten" så får jag höja.

Sedan gillar jag inte när folk springer omkring i rustning. Jag skulle ogilla att någon springer omkring i helrustning (9 bonus), vilket faktiskt kan fås. Tar man Nivå 3 och sedan Nivå (1 och) 2 igen så får man (1+3+5+1+3=) 13 bonusar att köpa vapen och rustningar för.

Och notera. Här skriver man inte upp Vapen 3+2 utan man skriver faktiskt upp de vapen och rustningar som man köper. Med andra ord kan jag tänka mig vara detaljistisk på vissa områden.

Eventuellt kan man köpa fler utrustningsplock för EP. Jag får fundera lite på det där. EP vill jag ju ska gå igenom allting i karaktärsgenereringen.

Hmm, ingen har frågat om hur många mynt man får från början eller varför man inte alltid ska välja "Adel" för det är ju tydligen bäst. De frågorna hade jag ju förväntat mig. :gremsmile:

Och 1000 koppar = 10 silver = 1 guld är bättre, när jag tänker efter. Annars skulle guldmynten vara grymt kraftfulla. 3 hästar (300 koppar, EDD:s köplista i kopparmynt) för ett guldmynt verkar lagom, inte 30 hästar. Men att börja ändra priserna och hitta på egna utrustningslistor orkar jag inte. Därför tänker jag använda mig av de gamla utrustningslistorna. Förvisso hatar jag när folk samlar på sig vapen och säljer dem.

/Han som även har en fråga till Brunalven om vad han skulle kalla "utrustningspaketen", eftersom Brunis inte var helt nöjd med "paket" i DoDT :gremsmile:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,548
Location
Helsingborg
"Tänk dig en riddare på en blåval i full rustning!"
Läst mycket urgulligt snuttemanga på sistone, eller?


"Däremot skulle jag gilla ett slag i vissa situationer..."
Och jag höll med i den tråden. Tydligen har jag ändrat mig (egentligen inte, men tyckte det här passade äventyrskonceptet bättre). Enda gången jag kan tänka mig att slå för utrustningen är faktiskt när man använder förmågan för Fingerfärdighet. Har man skyhögt värde (20+) så får man slå ett (modifierat) slag om man har föremålet i utrustningen, eftersom man är såpass kleptomanisk att man kan ha stoppat på sig föremål ovetandes. :gremsmile:

/Han som tyckte det var en rolig specialförmåga
 

Brunalven

Warrior
Joined
5 Feb 2001
Messages
330
Location
Visby
Paket

/Han som även har en fråga till Brunalven om vad han skulle kalla "utrustningspaketen", eftersom Brunis inte var helt nöjd med "paket" i DoDT :gremsmile:
När jag skapade dem så hittade jag inget bra ord så jag använde "kits": hantverkskit, jägarkit, lägerkit osv. Det gillades dock inte och byttes ut mot paket.
 
Top