Nekromanti Ägande av artiklar

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Hej, jag har en fråga angående var ägandeskapat för en artikel hamnar när den har blivit publicerad i Fenix?

Främst gäller det min artikel om Avaher och fauner som jag skrev till rollspelet Saga som publicerades i Fenis under 2007. Kommer jag att kunna använda texten i andra sammanhang? Kan artikeln läggas upp på Sagas hemsida för gratis nedladdning?

Det är funderingar som jag har. :gremlaugh:
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Tove och Anders har redan besvarat detta, men jag kan snabbt återge vad som gäller:

Du som upphovsman behåller ägenderätt och upphovsrätt och allt sånt. Det enda du gör är att ge Fenix publiceringsrätt vid ett tillfälle.

Sedan står det dig fritt att göra vad du vill med din text – men Fenix-redaktionen brukar vilja att du väntar några månader efter att den publicerats i tidningen innan du gör den tillgänglig någon annanstans. En inte orimlig önskan.
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Du som upphovsman behåller ägenderätt och upphovsrätt och allt sånt. Det enda du gör är att ge Fenix publiceringsrätt vid ett tillfälle.
Enligt s 3 så tillhör materialet upphovsmakare och medverkande spelförlag, dvs i detta fall så är det nog även upp till SagaGames misstänker jag.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
I det här fallet, att Andy skriver på uppdrag åt SagaGames, är det inga problem.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Ägande av artiklar (OT)

Ska jag gå igenom artikeln om Avaherna (ta bort lite stavfel och sådant) så kan vi lägga ut den för nedladdning på hemsidan. Skulle det funka för dig?

(Kolla in, jag har blivit en Saga Fanboy) :gremlaugh:
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Ägande av artiklar (OT)

Yes, på sagagames.com.

Men jag ska rättstav lite så skickar jag över texten till dig.
 
Top