Nekromanti Ädlingarnas jaktfalkar?

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
Jag har precis blivit med ny spelgrupp och vi har tagit oss an Hjältarnas Tid. En av spelarna blev en ädling som taggade till ordentligt på att ha en jaktfalk istället för en häst. Det kändes jättekul, men kom inte upp i spel så mycket eftersom vårt första äventyr mestadels var inomhus. Men sedan började vi fundera lite på hur han ska styra sin jaktfalk.

Det är ju helt klart coolare att ha en falk som är smart som en hund ungefär, än en som bara kan fälla småvilt. VI har sagt att den kan ett fåtal små trick, till exempel förfölja folk genom att flyga högt och sväva ovanför dem (går att se för RP på håll, tex i en tät skog) eller att den kan bära småsaker mellan olika RP (knivar, pilar, tex) eller hämta hjälp om det behövs (what's that Lassie? Timmy fell down the well?).

Men hur simulerar man det här i reglerna? Jag hittar ingen lämplig färdighet för djurträning i listorna. Vad säger experterna?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Den enda färdigheten hittills som har med djur och djurskötsel att göra är väl Rida.

Att använda en jaktfalk till sitt avsedda syfte skulle väl däremot sortera under Jakt.

Men till syvende och sist tror jag inte färdigheter är rätt väg för det du vill göra. Om målet är att falken (eller något annat djur) skall kunna vissa väl definierade trick, som den kan utföra med rätt stor säkerhet, se det som en slags enkel besvärjelse. RPn som vill träna sitt djur får betala några fria påslagstärningar, precis som när man lär sig nya språk eller besvärjelser. Fast det är djuret som får kunskapen, så se till att det inte dör...
 

Daikil

Veteran
Joined
24 Feb 2016
Messages
6
Alternativt kan man ju skriva ner falken som sin egen varelse och ge den färdighetsvärden. Spelaren kan välja att inte använda sina egna höjningar för att istället ge dem till falken. Så skulle jag gjort iaf.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Eller se falken som en förlängning av rollfiguren, och använda dennes färdighetsvärden för Jakt, Spana, Leta, Manövrer osv.
Är det logiskt?
Ja, för rollfiguren har lagt tid på att bli bra på de grejerna och har därmed lagt proportionerligt mycket tid på att göra respektive sak tillsammans med sin falk.
 
Top