Khan
Kondottiär
- Joined
- 23 Apr 2014
- Messages
- 4,906
Jag har precis blivit med ny spelgrupp och vi har tagit oss an Hjältarnas Tid. En av spelarna blev en ädling som taggade till ordentligt på att ha en jaktfalk istället för en häst. Det kändes jättekul, men kom inte upp i spel så mycket eftersom vårt första äventyr mestadels var inomhus. Men sedan började vi fundera lite på hur han ska styra sin jaktfalk.
Det är ju helt klart coolare att ha en falk som är smart som en hund ungefär, än en som bara kan fälla småvilt. VI har sagt att den kan ett fåtal små trick, till exempel förfölja folk genom att flyga högt och sväva ovanför dem (går att se för RP på håll, tex i en tät skog) eller att den kan bära småsaker mellan olika RP (knivar, pilar, tex) eller hämta hjälp om det behövs (what's that Lassie? Timmy fell down the well?).
Men hur simulerar man det här i reglerna? Jag hittar ingen lämplig färdighet för djurträning i listorna. Vad säger experterna?
Det är ju helt klart coolare att ha en falk som är smart som en hund ungefär, än en som bara kan fälla småvilt. VI har sagt att den kan ett fåtal små trick, till exempel förfölja folk genom att flyga högt och sväva ovanför dem (går att se för RP på håll, tex i en tät skog) eller att den kan bära småsaker mellan olika RP (knivar, pilar, tex) eller hämta hjälp om det behövs (what's that Lassie? Timmy fell down the well?).
Men hur simulerar man det här i reglerna? Jag hittar ingen lämplig färdighet för djurträning i listorna. Vad säger experterna?